Idag får ni nyheten om prissättningen av ersättningsbatteri för LEAF samt detaljer om produktionsanläggningen i Sunderland.
Ersättningsbattteri för LEAF samt batterianläggningen i Sunderland
Nissan Europa informerade det till ett antal utvalda journalister i början av december i Sunderland. Nissan passade också på att visa batterianläggningen i Sunderland [1-5,17].
Det är redan möjligt att köpa ett ersättningsbatteri i Japan och USA [4,16,17].
I USA är det rekommenderade priset 5499 USD för ett ersättningsbatteri, men då ingår inte installationskostnader samt ägare till LEAF av årsmodell 2011 och 2012 måste också betala för en extra installationsutrustning på 225 USD [17].
Syftet mer ersättningsbatteriaffären är att LEAF ägare ska få en klarhet vad som kan hända när deras batterigaranti på 5 år eller 100 000 km går ut. Men Nissan var tydliga med att påstå att de flesta LEAF ägare aldrig kommer behöva byta batteri. Enligt uppgift från Nissan har de endast bytt tre batteripack i Europa p.g.a. att batterigarantin har använts [15].
Batterigarantin för LEAF gäller om batteriet har mindre än 75% i kapacitet innan bilen har åkt 100 000 km eller att bilen har körts i 5 år.
Visning av batterianläggningen i Sunderland
Nissan visade upp batterianläggningen i Sunderland för journalister. Produktionen beskrivs detaljerat i [1, 4-6, 13-14].
Om ni vill se en video över produktionen så finns en här (3 min).
Produktionen i Sunderland innebär att de tillverkar celler, samt gör moduller för LEAF och e-NV200. Elektroder kommer som rullar från Japan.
Produktionen startade mars 2013. Än så länge har de totalt tillverkat ca 20 000 LEAF i anläggningen [14]. Ungefär 30 000 LEAF är sålda i Europa varav ungefär 1/3 av dessa är i Norge [14].
Det är den enda anläggningen där batteriproduktion och batterielbilstillverkningen sker under samma tak.
Innan batteriet lämnar anläggningen har ca 2000 kvalitetstester gjorts. Alla steg i tillverkningen registreras, så om något fel sker så ska det vara möjligt att lokalisera felet.
I anläggningen arbetar 6500 personer och ca 750 robotar, samt produktionen kan gå dygnet runt. I själva batteridelen arbetar ca 500 [13].
Max produktionskapacitet av batterisystem är 60 000/år.
Renlighet är viktigt. Stora delar av anläggningen är ren rum, samt personalen har ofta dräkter på sig under arbetet. Det största problemet med att hålla rent är alla människor.
Egen kommentar
Om någon vill ha mycket media så visa en batterianläggning.
Ca 50 000 SEK för ett ersättningsbatteri är relativt billigt. Per kWh är det ca 2000 SEK/kWh (264 USD/kWh). Men som Nissan säger så räknar de med att det är ganska få som kommer använda erbjudandet, så min gissning att det är en lagom prissättning för att hålla upp andrahandsvärdet på alla LEAF.
Det har ju varit rykten att Nissan skulle lägga ner batterianläggningar varav den i Sunderland har nänmts. Det har dementerats av Nissan centralt. Men visningen av Sunderland för alla journalister ska nog också ses i det ljuset också.
Det är intressant med möjligheten att köpa ett ersättningsbatteri för att få samma eller till och bättre prestanda. Vad gör det med andrahandsvärdet?
Det är en möjlighet för köparen eller säljaren att köpa ett nytt batteri som till och med kan ge en bättre prestanda med avseende på t ex räckvidd. När är det en bra affär?
LEAF började säljas i slutet av 2010 i Japan och 2011 i USA. Det har snart gått 5 år. Det förklarar nog att Nissan är tydliga med möjligheten med ersättningsbatteri nu.
Källor
[1] Så tillverkas ett modernt elbilsbatteri. MiljöfordonSyd. 5 dec. länk
[2] Nissan Leaf imponerar även efter 15000 mil. MiljöfordonSyd. 3 dec. länk
[3] Nissan säkrar elbilens andrahandsvärde. MiljöfordonSyd. 8 dec. länk
[4] Nissan Announces LEAF Battery Replacement Program for Europe. Cheaper Than You’d Think. Transport Evolved. 7 dec 2014. länk
[5] How Nissan Makes its Electric Car Battery Packs, Part One of Three: On Being Super-Clean. Transport Evolved. 2 dec 2014. länk
[6] How Nissan Makes its Electric Car Battery Packs, Part Two of Three: Building the Battery Cells. länk
[7] How Nissan Makes its Electric Car Battery Packs, Part Three of Three: Cells to Cars. Part Three of Three: länk
[8] En la planta de baterías de Nissan, el polvo es el enemigo. länk
[9] Inside Nissan’s top-secret powerhouse. Sunderland Echo. länk
[10] 11 opvallende feiten over Nissans fabriek in Sunderland. Automening. länk
[11] Batterieproduktion bei NissanSaubermänner unter sich. Fokus. länk
[12] Driving-Dutchman bezoekt hightech Nissan EV-accufabriek. länk
[13] Slik produserer Nissan elbilbatterier. Norsk Elbilsförening. länk
[14] Nissan viser vei inn i det aller helligste. Norks Elbilsförening. länk
[15] New Nissan Leaf battery to cost £4920Prices confirmed for a replacement battery for the Nissan Leaf. AutoCar. länk
[16] Priset för nytt batteri till din elbil: 50 000 kronor. Ny Teknik. länk
[17] I’m happy to be back to provide a long-awaited update on the Nissan LEAF battery replacement plan. myNissanLeaf 27 juni 2014. länk