Idag får ni nyheter om vätgas och bränsleceller.
Den första är att det är klart att det ska byggas en vätgasstation i Göteborg.
Den andra är en sammanfattning av Toyotas release av sin bränslecellsbil Mirai.
Den tredje är om Hondas FCV som kommer börja säljas mars 2016 i Japan.
Den fjärde är att VW-gruppen visade upp att de också arbetar med bränsleceller på LA Auto Show.
Och slutligen rekommenderar jag en artikelserie i Green Car Report där Hyundai, Honda och Toyota har svarat på några av de vanligaste skeptiska frågorna om bränslecellsbilar och vätgas.
Vätgasstation i Göteborg 2015
Tankstationen kommer vara öppen för allmänheten och placeras intill PowerCells lokaler i Biskopsgården, Göteborg.
Deltagande projektpartners är bl a Vätgas Sverige, PowerCell Sweden AB och Oy Woikoski. Projektet delfinansieras av Västra Götalandsregionen, EU:s TEN-Tprogram och Woikoski.
[1] Västra Götaland får sin första vätgasstation. Pressrelease. PowerCell. 8 dec 2014.länk
Mer detaljer om Toyota FCV Mirai
Mirai betyder framtid på japanska. Toyotas första bränslecellsbil heter Mirai. Världens största bilföretag hade releasefest först i USA den 17 november och sedan i Japan den 18 november för Mirai. De slog på stora trumman och drog historiska kopplingar till alla som hade fel om Prius.
I samband med releasen släpptes en video där Toyotas CEO Akio Toyoda berättar om varför Mirai är här länk.
Toyota släppte också en PR video om Mirai ungefär samtidigt. Den finns här. De kallar videon The Turning Point. Storyn är att det finns många som ifrågasätter vätgas och bränsleceller. Men det finns många som har haft fel förr om framtiden och ni kan vara en av de som vågade chansa och vara del av ”The turning point”.
Har redan skrivit om prislappen om Toyotas FCV Mirai. Den kostar 45 000 USD (330 000 SEK) i Kalifornien efter subventioner. Vätgasen kostar inget de tre första åren.
Om ni vill lyssna på hela presskonferensen om Mirai i Japan så finns den här (ca 1 timme).
Några intressant uppgifter från presskonferensen och olika artiklar:
* Mirai är en fyrasitsig bil. Toyota bedömde det som för dyrt att göra en femsitsig bil.
* Deras försäljningsmål är blygsamma.
– 400 Mirai /år 2015 i Japan
– 3000 (eller mer)/år i USA 2017
– 50-100 Mirai/år i Europa helår 2016
* Målet är produktion av flera 10 000-tals Mirai/år efter 2020.
* Målet för priset är 2025 ska en bränslecellsbils merkostnad vara i samma storleksordning som skillnaden mellan en hybridbil och vanlig bil i dag.
* Mirai börjar säljas 15 december i Japan.
* Den börjar säljas i USA och Europa 2015.
* Den kommer tillverkas småskaligt i deras anläggning i Motomachi plant i Toyota City.
Rent tekniskt kan ni läsa om specifikationen i [3]. Men en detalj är att de möjliggör att använda bränslecellsbilen för att generera el till en villa. En vätgastank räcker till ungeför en veckas behov i Japan.
Toyota gick också ut i början av december ut och sa att de går in med investering på 165 miljoner USD för öka produktionstaken för sin Mirai p.g.a. stor efterfrågan på bilen [6].
Egen kommentar
Toyota bygger långsamt. De vill testa och undersöka marknaden.
Några 10 000 Mirai/år efter 2020 är ingen stor produktion och de första åren är produktionen verkligen liten.
En intressant fråga på presskonferensen var varför Toyota gör bränsleceller själva. Det självklara svaret var att det måste de göra annars kan de inte utveckla tekniken och pressa priset.
Toyotas ledningen ställde verkligen upp vid lanseringen. Det bästa med att bevaka Toyota att de är så tydliga och långsiktiga med sin strategi.
Källor
[2] Toyota Mirai Fuel Cell Sedan Global Media Preview – Takeshi Uchiyamada. 17 nov 2014. länk
[3] 2016 Toyota Mirai Fuel Cell Sedan Production Information. länk
[4] Toyota Mirai Fuel Cell Sedan Global Media Preview – Chris Hostetter. 17 nov 2014. länk
|5] Toyota Revs Up Sales Strategy for Fuel-Cell Car in Japan. Wall Street Journal. länk
[6] Report: Toyota to invest ~$165M to triple Japan production capacity for Mirai fuel cell vehicle. 5 dec 2014. länk
Hondas FCV Concept
De hade också information om den på LA Auto Show.
Honda FCV ska börja säljas mars 2016 i Japan. Ni kan kan läsa mer tekniska detaljer i [7].
[7] Honda FCV Concept makes world debut in Japan; Power Exporter concept. 17 nov 2014. länk
VW gruppen visade upp tre bränslecellskonceptbilar på LA Auto Show.
Ni kan läsa tekniska detaljer i [8], men Audi A7 Sportback är en plug-in bränslecellsbil.
VW sa också att bränsleceller är en del av deras elektrifieringsstrategi, men de förväntar sig inget marknadsgenombrott före 2020 och de väntar på mer vätgasinfrastruktur [8].
[8] Volkswagen Group shows 3 hydrogen fuel cell concepts at LA Show: Audi A7 Sportback h-tron; Golf Sportwagen HyMotion; Passat HyMotion. 20 nov 2014. länk
Tio frågor om bränsleceller och vätgas till Hyundai, Honda och Toyota
Nyhetstjänsten Green Car Report skickade tio frågor till de företagen om bränsleceller och vätgas.
Företagen svarade och det är en intressant artikelserie i Green Car Report.
Jag rekommenderar er att läsa den.
De tio skeptiska frågorna om FCV och vätgas finns här.
Svaren finns här:
Part 1: Hydrogen Fuel-Cell Car Questions: Toyota, Honda & Hyundai Respond (Part 1)
Part 2: Hydrogen Fuel-Cell Car Questions: Toyota, Honda & Hyundai Respond (Part 2)
Part 3: Hydrogen Fuel-Cell Car Questions: Toyota, Honda & Hyundai Respond (Part 3)