Daimler avslutar sitt ägande i Tesla Motors samt Anderman analyserar Teslas batterier
Magnus Karlström
2014-10-23
Idag får ni info om nyheten att Daimler har sålt sin andel i Tesla Motors samt en sammanfattning av en analysrapport om Tesla Motors batterier.
Daimler avslutar sitt ägande i Tesla Motors
Daimler har sålt sin 4% andel av Tesla Motors samt avslutat sin share-price hedge.
Daimler kommer få in ca 780 miljoner USD i kassaflöde.
—Bodo Uebber (Member of the Board of Management of Daimler AG for Finance & Controlling and Financial Services) sa:
”We are extremely satisfied with the development of our investment in Tesla, but it is not necessary for our partnership and cooperation. For this reason, we have decided to divest of our shares. This will also allow Tesla to broaden its investor base”
Daimler kommer fortsätta att ha ett partnerskap med Tesla Motors.
Egen kommentar
Svårt att avgöra varför försäljningen sker, men en gissning är att Daimlers ägande hindrar Tesla Motors att hitta finansiärer till Gigafactory.
Daimler har ju mycket samarbete med BYD och Panasonic kanske inte uppskattar den kopplingen.
Samt Daimler bedömer att det är ett bra tillfälle att sälja.
Källa
[1] Daimler restructures cooperation with Tesla; termination of share-price hedging and sale of 4% stake. Green Car Congress. 21 oct 2014. länk
Anderman analyserar Tesla Motors batterier
En av de mest kända experterna på fordonsbatterier är Menahem Anderman. Han åker runt och träffar de flesta batteritillverkarna och fordonstillverkarna. Han håller också i AABC konferenserna.
Nu har Dr Anderman analyserat Tesla Motors batterier och framtidsutsikterna med Gigafactory.
Det går att ladda hem delar av rapporten utan kostnad. Den finns att läsa här.
Det finns mycket intressant i rapporten.
Anderman beskriver hur Tesla Motors har gjort många andra fordonsföretag överraskade med sina val och framgång.
Tesla Motors:
1. Har lyckats etablera sig som nytt fordonsföretag.
2. gör BEV med lång räckvidd (2-3 ggr längre än alla andra).
3. gör stora och lyxiga BEV. Alla andra fokuserar på mindre BEV.
4. lyckas sälja BEV. De flesta andra anser att det är svårt.
5. lyckas sälja BEV och nästan gå med vinst. De flesta andra ser BEV som en förlustaffär.
Anderman beskriver hur de andra biltillverkarna ser på BEV.
De flesta bilföretagen (undantag Renault/Nissan) ser PHEV och HEV som bättre teknikalternativ för att minska CO2 utsläpp.
Toyota, Honda, och Hyundai (samt till viss del Daimler och GM) ser bränslecellsbilar som ett bättre alternativ än batterielbilar på lång sikt.
De flesta biltillverkarna gör batterielbilar på kort sikt för att klara ZEV mandatet.
Men Teslas framgång har gjort att fler funderar på större batterielbilar.
En av Teslas framgångsfaktorer är att deras fordonsbatterier är relativt billiga, men enligt Anderman har de övriga fordonstillverkarna utvärderat Teslas teknikval och kommit fram till att större celler kan få ungefär samma kostnad som 18650 celler på 2-3 år sikt samt kommer bli billigare på sikt.
Anderman gör också en analys av Gigafactory. Hans bedömning är att det är en stor risk och det kommer behövs en hel del pengar. Hela projektet bygger på om Panasonic kommer göra investeringar enligt Anderman.
Enligt Anderman är det osannolikt att packkostnaden kommer vara mindre än 200 USD/kWh före 2020 från Teslas gigafactory. Det innebär att om Tesla Motors gör en batterielbil med ca 45-50 kWh så blir kostnaden ca 9000-10000 USD per pack.
I slutet av raporten finns prognoser på försäljningen av BEV från de olika tillverkarna fram till 2016. Andermans prognos för 2016 är ca:
Tesla Motors 80 000 BEV/år
Nissan/Renault ca 72 000 BEV/år
Kinesiska tillverkare ca 30 000/år
BMW ca 30 000/år
VW-gruppen ca 30 000/år
Daimler ca 10 000/år
Honda+Toyota ca 10 000/år
Bedömningen är baserad på intervjuer med biltillverkarna.
Anderman gör bedömningen att Tesla Motors kan sälja mer än 200 000 bilar per år om de lyckas i Kina.
Egen kommentar
Anderman är värd att lyssna på. Han behöver inte ha rätt, men han har bra kontakter och har nog en bra känsla för hur diskussionen pågår hos bilföretagen och batteriföretagen.
Prognoser är svårt, men jag tror att Andermans uppskattningar av den globala försäljningen av BEV för år 2016 kommer nog stämma ungefär.
Hur många BEV Tesla kommer sälja 2020 är mer en gissningslek, men det verkar som många bedömare anser att Kina är den avgörande marknaden för Tesla Motors.
Det finns mer info i rapporten så läs den.