Annual Merit Review del 3 – tunga fordon

Creative commons license

Idag får ni sista delen av bevakningen av Annual Merit Review, som är DOE:s fordonskonferens.

Del 1 handlade om laddelbilar samt del 2 handlade om bränsleceller och vätgas.

Annual Merit Review del 3 – tunga fordon

Hoosier Heavy Hybrid Center of Excellence at Purdue University

Projekt syftar till att utbilda hybridingenjörer för tunga fordon.

Utmaningarna att ta hänsyn till när det gäller hybriddrift för tunga fordon är:

* Stora energimängder vid inbromsning.

* Stopp/start för motorn (stort startmoment, styrning av avgasrening).

* Utrymmesutmanningar.

* Många subsystem som inte är optimerade för hybriddrift

* Stor variation av fordonsstorlekar och körcykler.

Presentationen innehåller vilka kurser de ger.

Länk

DOE’s Effort to  Improve Heavy Vehicle Fuel Efficiency through  Improved Aerodynamics

länk

Smith Electric Vehicles: Advanced  Vehicle Electrification + Transportation Sector

Företaget Smith Electric  är projektledare för ett projekt där 500 medium-duty batterielektriska fordon ska testas hos kunder. Än så länge har de placerat ut 439 fordon.

Total körsträcka för alla fordon är 8 591 262 miles (13,8 miljoner km).

Presentationen innehåller data för typiska körmönster samt elanvändning.

länk

Plug-In Hybrid Electric Medium-Duty Commercial Fleet Demonstration and Evaluation

Projektet syftar till att testa 280 medium-duty PHEV (laddhybrider).

Fordonen är 54 Vans och 123 VIA Trucks från Via Motors samt samt 121 Odyne Work Trucks (Class 7 fordon).

Fordonen ska placeras ut hos 65 olika partnerorganisationer i 23 delstater.

Presentationen innehållet bilder på tekniska lösningar.

länk

SUPERTRUCK presentationer

Det var med tre presentationer från DOE:s SuperTruck initiative. Programmets mål är att utveckla tractor-trailers som är 50% mer energieffektiva är baseline modeller från 2015.

SuperTruck blev utvärderat i somras av ICCT. De var nöjda med utvecklingen. Hela utvärderingsrapporten finns här.

SuperTruck blev också utvärderat 2012 av TA Engineering. Den rapporten finns här.

De tre presentationer finns nedan. Företagen beskriver hur de arbetar samt status.

Cummins SuperTruck Program Technology and System Level Demonstration of Highly Efficient and Clean, Diesel Powered Class 8 Truckslänk

Detroit Diesel:  SuperTruck Program: Engine Project Review länk

Volvo SuperTruck – Powertrain Technologies for Efficiency Improvement länk

NREL: Medium and  Heavy-Duty Vehicle Field Evaluations

The National Renewable Energy Laboratory (NREL) är värdar för utvärderingar av fältprover av medeltunga och tunga fordon. Presentationen beskriver hur de arbetar.  De försöker samla in typiska körmönster för olika fordonsklasser. De har också en stor publikationslista med result från olika fältprover.

240 olika fordon har blivit testade sen 2002.

Nyligen har de genomfört ett fältprov med 269 batterielektriska distributionsfordon (rapport).

De har också testat platooning för lastbilar samt hydraulhybrider.

Presentationen från konferensen finns här.  Den innehåller data för de olika testerna.

Alla rapporter från NREL The Fleet Test and Evaluation finns här.