Idag får ni sista delen av bevakningen av Annual Merit Review, som är DOE:s fordonskonferens.
Del 1 handlade om laddelbilar samt del 2 handlade om bränsleceller och vätgas.
Annual Merit Review del 3 – tunga fordon
Hoosier Heavy Hybrid Center of Excellence at Purdue University
Projekt syftar till att utbilda hybridingenjörer för tunga fordon.
Utmaningarna att ta hänsyn till när det gäller hybriddrift för tunga fordon är:
* Stora energimängder vid inbromsning.
* Stopp/start för motorn (stort startmoment, styrning av avgasrening).
* Utrymmesutmanningar.
* Många subsystem som inte är optimerade för hybriddrift
* Stor variation av fordonsstorlekar och körcykler.
Presentationen innehåller vilka kurser de ger.
DOE’s Effort to Improve Heavy Vehicle Fuel Efficiency through Improved Aerodynamics
Smith Electric Vehicles: Advanced Vehicle Electrification + Transportation Sector
Företaget Smith Electric är projektledare för ett projekt där 500 medium-duty batterielektriska fordon ska testas hos kunder. Än så länge har de placerat ut 439 fordon.
Total körsträcka för alla fordon är 8 591 262 miles (13,8 miljoner km).
Presentationen innehåller data för typiska körmönster samt elanvändning.
Plug-In Hybrid Electric Medium-Duty Commercial Fleet Demonstration and Evaluation
Projektet syftar till att testa 280 medium-duty PHEV (laddhybrider).
Fordonen är 54 Vans och 123 VIA Trucks från Via Motors samt samt 121 Odyne Work Trucks (Class 7 fordon).
Fordonen ska placeras ut hos 65 olika partnerorganisationer i 23 delstater.
Presentationen innehållet bilder på tekniska lösningar.
SUPERTRUCK presentationer
Det var med tre presentationer från DOE:s SuperTruck initiative. Programmets mål är att utveckla tractor-trailers som är 50% mer energieffektiva är baseline modeller från 2015.
SuperTruck blev utvärderat i somras av ICCT. De var nöjda med utvecklingen. Hela utvärderingsrapporten finns här.
SuperTruck blev också utvärderat 2012 av TA Engineering. Den rapporten finns här.
De tre presentationer finns nedan. Företagen beskriver hur de arbetar samt status.
Cummins SuperTruck Program Technology and System Level Demonstration of Highly Efficient and Clean, Diesel Powered Class 8 Truckslänk
Detroit Diesel: SuperTruck Program: Engine Project Review länk
Volvo SuperTruck – Powertrain Technologies for Efficiency Improvement länk
NREL: Medium and Heavy-Duty Vehicle Field Evaluations
The National Renewable Energy Laboratory (NREL) är värdar för utvärderingar av fältprover av medeltunga och tunga fordon. Presentationen beskriver hur de arbetar. De försöker samla in typiska körmönster för olika fordonsklasser. De har också en stor publikationslista med result från olika fältprover.
240 olika fordon har blivit testade sen 2002.
Nyligen har de genomfört ett fältprov med 269 batterielektriska distributionsfordon (rapport).
De har också testat platooning för lastbilar samt hydraulhybrider.
Presentationen från konferensen finns här. Den innehåller data för de olika testerna.
Alla rapporter från NREL The Fleet Test and Evaluation finns här.