Tesla Motors berättade nyligen att affären där Tesla Motors säljer eldrivsystem till Toyotas RAV4 EV avslutas i år [1,2].
2011 skrev Toyota och Tesla Motors på ett avtal som innebar att Tesla skulle sälja 2 600 eldrivsystem till Toyotas RAV4 EV under tre år. Affären blev uppskattad av Tesla Motors att vara värd ca 100 miljoner USD (660 miljoner SEK). Affären skulle vara under tre år.
Under kvartal 1 2014 tjänade Tesla Motors 15,4 miljoner USD (ca 100 miljoner SEK) på affären med Toyota [1].
Ca 1594 RAV4 EV har blivit sålda från 2012 till april 2014.
Toyota kommenterade med att de inte har bestämt vad de ska göra med RAV4 EV samt om de har nya planer med Tesla Motors [1].
Toyota äger ca 2,4 % av Tesla Motors [1].
Tesla Motors har också hjälpt Daimler med utvecklingen av drivsystemet till batterielbilversionen av B-klass. Tesla Motors tjänade 1,7 miljoner USD (11 miljoner) under kvartal 1 2014 på den affären [2].
Tesla Motors gjorde en förlust på 49,8 miljoner USD under kvartal 1 2014. Det kan jämföras med en vinst kvartal 1 2013 på 11,2 miljoner USD. Skillnaden var att Tesla tjänade mycket pengar på att sälja ZEV krediter 2013. De här siffrorna är enligt GAAP redovisning [3].
Tesla redovisar också vinstsiffror enligt non-GAAP. Då gjorde de en vinst på 17 miljoner USD under kvartal 1 2014. En skillnad mellan GAAP och non-GAAP är hur leasing redovisas som vinst [3].
Egen kommentar
Affären skulle vara under tre år, så det är inte underligt att den avslutas i slutet av i år.
Men det finns nog en koppling till att 2015 ska Toyota börja sälja bränslecellsbilar i Kalifornien.
Toyota får fler ZEV krediter om de säljer en bränslecellsbil än en RAV4 EV.
Källor
[1] Tesla Says Battery-Supply Deal for Toyota RAV4 EV to End. Bloomberg. 10 maj 2014. länk
[2] TESLA MOTORS, INC. FORM 10-Q FOR THE QUARTER ENDED MARCH 31, 2014.länk
[3] Tesla Motors posts 1st-quarter loss; Model X delayed until next year. LA Times. 7 maj 2014. länk
Kalifornien investerar ca 50 miljoner USD i vätgasstationer samt Toyota kommer investera i det bolaget som ska bygga flest vätgasstationer
The California Energy Commission investerar ca 46,6 miljoner USD offentliga medel i vätgasstationer i Kalifornien [1].
Den här investeringsomgången gör att det kommer byggas 28 vätgasstationer i Kalifornien. Sex stationer av dessa kommer ha 100% förnyelsebar vätgas.
Det finns nio stationer i Kalifornien samt 17 håller redan på att byggas. När de 28 vätgasstationer är klara kommer det finnas 54 vätgasstationer i Kalifornien [4].
Målet är att investera så att det finns 100 vätgasstationer i Kalifornien.
Det företag som fick mest investeringsstöd är FirstElement Fuel med bland annat personer från bilindustrin i ledningen. FirstElement Fuel ska bygga 19 av de 28 vätgasstationerna.
FirstElemet Fuel är ett nystartat företag. Toyota har lovat att investera i vätgasinfrastruktur via bolaget FirstElement Fuel [5]. Storleken på investeringen från Toyota är inte klar, men den kommer åtminstone vara på 7,2 miljoner USD (47 miljoner SEK) [4].
Toyota och Honda kommer sälja bränslecellsbilar i Kalifornien 2015.
Hyundai har redan berättat leasingpriset för deras Tucson Fuel Cell. Bilen finns att leasa i Kalifornien redan nu. Priset för Hyundai bränslecellsbil är vid en 36-månadars leasing ca 499 USD/månad (3280 SEK/månad) samt en engångsavgift på 2999 USD (19 700 SEK) [5]. Det mest intressanta med Hyundais avtal är att vätgasen ingår i leasingpriset [5].
Inom ca två år kommer det finnas 54 vätgasstationer i Kalifornien. När California Fuel Cell Partnership (CaFCP) gjorde sin roadmap för hur många vätgasstationer som behövs i startskedet i Kalifornien kom de fram till siffran 68 stationer [6].
68 stationer skulle räcka för startflottan på ca 10 000 – 30 000 bränslecellsbilar enligt CaFCP.
Egen kommentar
Nu har Kalifornien investerat och bestämt lokalisering för sitt första nät av vätgasstationer i Kalifornien.
Tyskland har också gjort klart med finansiering och lokalisering av sina vätgasstationer. Vi har skrivit om det här.
Nu kan inte bilföretagen klaga på att det inte finns några vätgasstationer i Tyskland och Kalifornien. Det är också på gång i Japan.
Det är intressant att Toyota själva investerar i vätgasinfrastrukturen.
Det är också spännande att FirstElement fick så mycket av investeringsstödet. Det brukar vara industrigasbolagen som t ex Linde eller Air Liquide som vinner upphandlingar av det här slaget.
En grov gissning är att bilföretagen tycker att Linde och Air Liquide är för dyra och har därför hjälpt FirstElement.
Är väldigt nyfiken på försäljningen av Toyotas bränslecellsbil i Kalifornien nästa år. Hur många kommer de sälja och hur kommer de prissätta bilen? En gissning är att de kommer använda samma prismodell som Hyundai ungefär.
Källor
[4] California Investing Nearly $50 Million in Hydrogen Refueling Stations. CEC Pressrelease 1 maj 2014. länk
[5] Toyota Collaborates with FirstElement, Providing Financial Assistance to Facilitate a Hydrogen Refueling Network in Targeted California Locations. Toyota Pressrelease. länk
[6] Toyota gives California push with hydrogen fuel stations. Japan Times. 2 maj 2014.länk
[7] Hyundai US. Fuel Cell car. länk
[8] A California Road Map. CaFCP. länk
[9] NOTICE OF PROPOSED AWARD. Alternative and Renewable Fuel and Vehicle Technology Program Grant Solicitation PON-13-607 Hydrogen Refueling Infrastructure May 1, 2014. länk