Uppföljningsartikel om reklamfilmer för laddelbilar

Creative commons license

Reklamfilmer är intressanta. De säger mycket om vår tid och hur produkter ska bli önskvärda.
Har skrivit om reklam för laddelbilar innan.
Den 7 juni 2011 gjorde jag en lång lista på reklamfilmer om elbilar. Artikeln innehåller också en sammanställning om hur mycket pengar bilindustrin satsar på all sorts bilreklam allmänt samt hur de satsar. 2012 satsade den amerikanska bilindustrin antagligen ca 31 miljarder USD på reklam varav 40% gick via digital media [1].
Den 16 augusti 2012 skrev jag om laddelbilsreklam från tidigt 1900-talet och att det fortfarande låter likadant.
För att få en känsla av reklamfilmer för laddelbilar, så kan ni se:
Reklamfilmen från Nissan om isbjörnen som blir glad i en ägare av Nissan Leaf.
* Reklamfilm från Renault om hur världen skulle se ut alla prylar var drivna av bensin?
* Eller min personliga favorit som är GM:s reklamfilm för EV1 från 1996. Alla de små elektroniska prylarna är stolta över sin storebror laddelbilen EV1. Filmen slutar med ”the electric car is here”.
Jag har hittat några nya filmer.
Det är ingen reklamfilm utan ett nyhetsinslag, men skillnaden är inte stor. Ett brittiskt företag visar upp sin nya elbil Commuta 1967. ”Om några år kommer det finnas miljoner av dem på vägarna. De är billiga att köra.” Commuta tillverkades under 70 och 80-talet.
Reklamfilmen från 2014 från Cadillac för deras dyra laddhybrid Cadillac ELR är lite annorlunda i jämförelse med Nissan LEAF:s isbjörn. I Cadillacs film berättar en hårt arbetande och rik amerikan varför USA är framgångsrikt och visar att ELR är en bil för den framgångsrika. USA arbetar hårt och tar inte massa med larvig semester. Det är USA som varit på månen.
I Sverige har Mitsubishi använt äventyrskan Renata Chlumska för att berätta om Outlander Plug-in. Renata säger ” för mig är min utrustning extremt viktigt. Det handlar om att överleva. Min nästa dröm kommer ta mig längre bort än jag någonsin varit.” Det behövs ingen kurs i textanalys för att förstå Mitsubishis budskap.
Volvo har kört en reklamfilm för deras laddhybrid i Nederländerna. Den filmen finnshär.
BMW har gjort en reklamfilm eller event i New York. De gjorde om en vägg så att det ser ut som en spegel. Många av de vanliga bilarna som åker förbi ser ut i spegeln som i3:or eller i8:or. Filmen heter ”Window Into the Near Future”.
Porsche Panamera S E-Hybrid reklamfilm finns här. I filmen säger berättarrösten att få saker är snabbare än elektricitet på jorden, men vi arbetar med det.
Egen kommentar
Den mest intressanta reklamfilmen är den om ELR. Cadillac försöker få bort bilden av laddelbilar som en subventionerad leksak för liberala storstadsbor. Det är en riktig amerikan som åker laddhybrid från Cadillac.
I tv-serien Mad Men så berättar huvudpersonen Don Draper sina sanningar om reklam, mänskliga behov och livet på löpande band. Don Draper har fullkomlig koll på vad USA vill ha, men han själv har ingen aning vad han ska göra för att vara lite lycklig.
Några av Don Drapers sanningar är:
”Advertising is based on one thing, happiness. And you know what happiness is? Happiness is the smell of a new car. It’s freedom from fear. It’s a billboard on the side of the road that screams reassurance that whatever you are doing is okay. You are okay.”
eller annan är
”But what is happiness? It’s a moment before you need more happiness”.
Den påhittade karaktären Don Draper cynismer säger mycket om mänskliga behov då och nu.
Referenser
[1] Report Predicts Auto-Ad Spending Will Grow 14% This Year. 30 april 2012. Ad age. länk