Tesla Motors informerade att de ska investera 2 miljarder USD (13 miljarder SEK) inom tre år i en storskalig anläggning för att producera batterier [1,2]. Tesla Motors presentera sitt eget informationsmaterial igår [1].
Anläggningen kommer bli byggd i sydvästra USA. De nämnde inte vilken ort. Några av delstaterna som är med i diskussionen är Nevada, New Mexico och Texas.
De nämnde inte vilka deras partners ska bli. Tesla berättade att partners kommer att investera 3 miljarder USD fram till 2020. Det finns rykten att Panasonic är en av de möjliga partnerföretagen [5]. I tidsplanen står det att Tesla ska ha partnersdiskussion hela 2014 [1].
Panasonic vill inte kommentera Teslas projekt i detalj igår [6]. Tesla köper celler från Panasonic till Model S.
Tesla sa att det kommer kunna utveckla batterier från metallråvaror till batteripack i anläggningen. Det kommer sänka kostnaderna för batterier enligt Tesla.
Målet med den nya anläggningen är att sänka kostnaden för batterier med mer än 30% under det första året som de volymtillverkar deras tredje generations batterielbil. Bilen som kallas Model E.
Tesla planerar att bygga batterier till 500 000 fordon/år 2020 i anläggningen. Anläggningen ska vara i gång efter 2017.
Anläggningen kommer ha ca 6500 anställda.
För att få in pengar till investeringen kommer Tesla erbjuda 1,6 miljarder USD i ”convertible senior notes” till marknaden [2].
Tesla har haft en mycket bra utvecklingen på börsen senaste tiden [2,3]. Aktiekursen var i tisdags ca 245 USD/aktie.
Analytiker från Morgan Stanley skrev [7]:
”Teslas quest to disrupt a trillion $ car industry offers adjacent opportunity to disrupt a trillion $ electric utility industry. If it can be a leader in commercializing battery packs, investors may never look at Tesla the same way again. Target rises to $320 as our volume assumptions double.”
Tesla Motors har också andra framgångar. Amerikanska Consumer Report valde nyligen ut världens bästa bilar i tio klasser.
Model S blev vald till bästa bil alla kategorier.
Tack Martin (Viktoria) för tipsen om aktiekurs och bästa bil.
Egen kommentar
Vi kommer göra en ordentlig analys av Gigafactory-projektet snart i nyhetsbrevet.
Men det här projektet är intressant på så många sätt.
Tesla vill bli sin egen batteritillverkare samt de kommer göra sin egna komponenter också. De kommer göra det med partners, men det är ändå radikalt.
Det kostar pengar att bygga en batterianläggning, men Tesla har just nu en så stark aktiekurs att det säkert möjligt att skaffa de pengarna från marknaden.
Den som vill gissa hur marknaden för laddelfordon utvecklas bör titta på investeringar i batterianläggningar. Det tar minst 3-4 år från beslut till att en anläggning är klar så att det finns batterier att köpa.
Tesla har gjort bedömningen att det inte finns batterier att köpa i tillräckligt stor volym för deras planer. De bygger därför sin egen anläggning.
Källor
[1] Tesla Motors egen information om Gigafactory. 26 feb 2014. länk (feb)
[2] Tesla Plans $5 Billion Battery Factory for Mass-Market Electric Car. Ny Times. 27 feb 2014. länk
[3] Världens bästa bilar. DI. 26 feb 2014. länk
[4] Road to Domination: Tesla Is Totally Killing It Right Now. Tesla Shares Rally On Battery Gigafactory Announcement. TIME.com. länk
[5] Panasonic, suppliers may invest $1 billion in Tesla’s U.S. battery plant: Nikkei. Reuters. länk. 25 feb 2013.
[6] Tesla to invest $2 billion in U.S. gigafactory. Automotive News. länk
[7] Tesla lyfter mot rymden. SVD. 25 feb 2014. länk