Kinesiska BYD:s laddhybrid Qin säljer relativt bra i Kina [ref]BYD’s QIN is announced “China’s Q1-2014 Best-Selling Electric Vehicle” and the Quarter is not even over. Pressrelease. länk[/ref][ref]BYD’s Qin plug-in hybrid the best selling automotive EV in China. Green Car Congress. 21 mars 2014. länk[/ref].
De första veckorna under 2014 så blev 6000 Qin sålda i Kina. Qin stod för mer än hälften av alla sålda New energy vehicle i Kina.
BYD började sälja Qin december 2013.
Försäljningen kommer antagligen öka ännu mer eftersom städerna Shanghai och Beijing tidigare i mars godkänt att BYD kommer få lokala subventioner i de städerna.
Qin har en 1,5-liter, turbocharged, direct-injection 4-cylindrig, 113 kW (152 hk), 240 N·m (177 lb-ft) motor och en 110 kW (148 hk), 250 N·m (184 lb-ft) elmaskin, kombinerad systemeffekt är 217 kW (291 hk) samt max 479 N·m (353 lb-ft) vridmoment.
Systemet har en en ”6-speed DCT transmission”. Batteriet är på 13 kWh.
Prestandan är 0 till 100 km/h på 5,9 sekunder.
BYD påstår att bränsleförbrukningen är på 1,6 l/100 km samt elräckvidden är på 70 km.
Det är bara möjligt att köpa Qin i Kina och Latinamerika.
Egna kommentarer
Det är intressanta uppgifter eftersom trots alla stora ord i Kina så har försäljningen av laddelbilar aldrig kommit igång.
Om Qin nu står för hälften av försäljningen av ”New Energy Vehicles” så är det en skaplig start.
Försäljningen av bilar i Kina är väl ca 17-18 miljoner per år så 6000 är relativt inte så många.
Det är också intressant att Shanghai och Beijing kommer ge subventioner till BYD bilar. Innan har de städerna försökt ge mest subventioner till sina egna lokala bilmärken.
Qin är andra generationens laddhybrid från BYD. Den nya generationen har ganska mycket mer toppeffekt.
Elräckvidden på 70 km verkar var lite överdriven om batteriet är på 13 kWh.