Försäljning BMW i3

Creative commons license

BMW i3 är BMW:s första batterielbil som de säljer i stor skala. i3 är känd för att den innehåller så mycket kolfiber.
Den kom tvåa i tävlingen Car of the Year och var slagen endast av Peugeot 308.
Den stora biltidningen Autocars hade ett positiv granskning av BMW i3. Ni kan se utvärderingen här (ca 8 min film). Ett utförligt biltest av BMW i3 från Gröna Bilister finns här. Innehåller uppgifter om svenska priser.
BMW i3 fick bara fyra stjärnor i EuroNCAP [7,8].
Försäljning av BMW i3
Produktionen av BMW i3 startade den 18 september 2013 [2].
Försäljningen i i en del länder i Europa startade i november 2013 [3]. Den officiella säljstarten var den 15 november 2013 [4].
BMW i3 ska börja säljas i USA från och med maj 2014 samt i Kina och Japan andra halvåret 2014 [3].
Försäljning BMW i3 Tyskland
Feb 2014  179 st [5]
Jan 2014   229 st [5]
Dec 2013     90 st [6]
Nov 2013    469 st [6]
Totalt         967 st
Som en jämförelse var nyregistreringen av några andra laddelbilar februari 2014 i Tyskland:
Tesla Model S 66 st
Nissan LEAF   24 st
Försäljningen totalt av i3 i Europa (nov 2013 – feb 2014)
Frankrike:              68 (2013) +   19 (2014) =87 [9]
Nederländerna:       251 (2013) + 87 (2014) = 338 [10]
Norge :                   51 (2013)  + 325 (2014) = 376 [11,12]
Sverige:                 11 (2013)  +    32 (2014) =  43 [13,14]
BMW i3 säljs i 16 länder i Europa, så det finns 11 statistik för elva länder till, men ingen av dem är storsäljare av batterielbilar. En grov gissning är att det kanske sålts några hundra BMW i3 till i de länderna.
Om jag räknar ihop för de fem länderna jag sammanställt så har BMW sålt 1811 st på tre och en halv månad.
Produktionsbegränsning av BMW i3 och ökad tillverkning av kolfiber
BMW påstår att de tillverkar 70 BMW i3 per dag nu [15].
En maxproduktion skulle då vara 70*365 dagar = 25 550 BMW i3/år.
BMW påstår också att de just nu tillverkar bara 50% av sin kapacitet p.g.a. problem att få tillgång till kolfiber [15].
Jag har hört förut att BMW skulle kunna tillverka 30 000 – 40 000 BMW i3/år vid full kapacitet.
Nyligen gick BMW och investerade 100 miljoner euro (884 miljoner SEK) för att öka produktionen av kolfiberförstärkt plast från 3000 till 6000 ton/år [16].
Egen kommentar
ca 1800 BMW i3 i de fem länderna borde vara en besvikelse för BMW.
De har visserligen sagt att de vill gå ut försiktigt samt BMW säger att de har en produktionsbegränsning med den kolfiberförstärkta plasten.
BMW kommer börja säljas i USA maj 2014. LEAF säljer ca 1400 st/månad i USA. BMW i3 borde sälja i färre exemplar.
Om vi gissar på ca 500-1000/månad så kan BMW sälja ca 3500-7000 BMW i3 i USA under 2014.
Om vi låtsas att BMW i3 säljer ungefär lika mycket i Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Norge och Sverige hela 2014 som under januari och februari så blir försäljningen under hela 2014 ca 5000 BMW i3.
Det kommer säljas en del i3 i Kina och i andra europeiska länder så en grov gissning blir att BMW säljer omkring 10 000 – 12 000 BMW i3 under 2014.
Vi får se om det stämmer.
Källor
[1] The new BMW i3 press pack. 6 nov 2013. BMW Pressrelease. länk
[2] A new era dawns: BMW Group begins series production of the BMW i3 electric car in Leipzig. Pressrelease. BMW. länk
[3] BMW i3 buyers face six-month wait for their cars. Automotive News. 31 jan 2014.länk
[4] BMW i3 market launch. 15 nov 2013. BMW Pressrelease. länk
[5] Neuzulassungen von Personenkraftwagen im Februar 2014 nach Marken und Modellreihen. länk (pdf)
[6] Neuzulassungen von Personenkraftwagen im Dezember 2013 nach Marken und Modellreihen. länk
[7] New i3 Electric Car Trickles To Market As BMW Worries About Quality. Forbes. 19 december 2013. länk
[8] Euro NCAP krocktest: Oväntad miss av BMW i3. Auto Motor & Sport. länk
[9] Chiffres de vente & immatriculations de voitures électriques en France. länk
[10] Verkoopcijfers februari 2014. Auto week. länk
[11] 2.562 nye elbiler så langt i år. 6 mars 2014. Norsk elbilsforening. länk
[12] 7.882 nye elbiler registrert i 2013. Norsk elbilsforening. 2 jan 2014. länk
[13] Bil Sweden.
[14] Definitiva nyregistreringar 2013. Bil Sweden. länk
[15] Produktionsprobleme beim BMW i3. 19 feb 2014. Manager Magazine Online. länk
[16] BMW vertieft Kooperation mit Karbon-Produzenten. Handelsblatt. 16 feb 2014. länk