Geneva auto show 2014 del 1

Creative commons license

Geneva auto show 2014 startar idag för pressen och branschfolket, men som alltid så tjuvstartar det lite dagen före.
Geneva auto Show är en av de viktigaste bilmässorna i världen.
Igår valde 58 motorjournalister från 22 länder i Europa vilken bilmodell som är Car of the Year 2014. Peugeot 308 vann före i3 och Model S.
Bilförsäljningen är lite upp i Europa. Många företagsledare har förhoppningar.
VW gruppen hade stor show dagen innan. Winterkorn fokuserade på hållbarhet samt hur väl förberedda VW gruppen är inför de stora förändringarna som bilbranschen står inför.

Car of the Year är Peugeot 308

Peugeot 308 vann Car of the Year 2014, som är en av de mest prestigefulla bilpriserna att vinna. LEAF vann 2011 och Ampera/Volt vann 2012. Förra året vann Golf.
58 motorjournalisterna väljer vem som ska vinna.
Peugeot 308 vann före i3 som kom tvåa och Model S som kom trea.
Det var tydligt att länder från medelhavet valde Peugeot 308 och länder från norra Europa valde Model S.
Peugeot 308 är en betydligt mindre teknikdrivande modell i jämförelse med Model S enligt min mening, men Peugeot 308 är en kostnadseffektiv och praktisk bil. Det mest radikala med den nya Peugeot 308 är att vikten minskat.
Peugeot är inne i en turbulent tid.
Företaget hade en nettoförlust på 2,32 miljarder euro (21 miljarder SEK) 2013. 2012 var det 5,01 miljarder euro (45 miljarder SEK).
Peugeot har nyligen fått nya storägare. Familjen Peugeot som styrt företag i nästan 200 år har inte makten längre. Franska staten och Dongfeng har köpt 14 procent vardera. Alla aktieägare bidrar med ett tillskott på ca 3 miljarder euro [8].
Egen kommentar
Är lite osäker på om ”Car of the year” priset spelar någon roll för försäljningen.
Men Peugeot behöver positiva nyheter. Nu har de fått en.
Det är inte så lätt att välja mellan Model S och Peugeot 308. De spelar inte i samma serie.
Model S är en radikal bil i ett radikalt företag, som än så länge gjort en imponerande resa. Men bilen säljs i ganska få exemplar och är dyr för de flesta.
Peugeot 308 kommer vara en volymsbil för vanliga människor. Förra året valde juryn Golf som också är en volymsbil. Åren innan valde de LEAF och Volt/Ampera.
Källor
[1] Car of the Year 2014: A clear win for Peugeot 308. Pressrelease 3 mars 2014. länk
[2] Peugeot Sverige. länk
[3] Nya Peugeot 308 är ”Årets bil 2014”. Peugeot Sverige. 3 mars 2014. länk
[4] Peugeots vd: Jag hade ingen aning!. Vi Bilägare. länk
[5] Rätt bil vann. Expressen. 3 mars 2014. länk
[6] Årets Bil: ”Råg i ryggen för Peugeot”. Vi Bilägare. länk
[7] Här är årets bil 2014. DI. 3 mars 2014. länk.
[8] Peugeot 308 – årets bil i Europa 2014. Fröberg. SVD. länk

Bilförsäljning upp i Europa under 2014?

Bilförsäljningen i Europa som helhet har sjunkit sex år i rad. Speciellt har försäljningen minskat i de länderna som har ekonomiskt tungt.
Men januari 2014 steg försäljningen 5,2% i Europa.
Tyska branschorganisationen VDA tror på en ökningen av försäljningen i Västeuropa på 2%.
Den totala försäljningen kan bli 11,7 miljoner personbilar 2014 enligt VDA.
IHS Automotive tror på en försäljningen på 12 miljoner personbilar i EU.
Moody’s tror på en ökningen med 2% i Västeuropa.
Den marknaden som inte går bra är Frankrike.
De tyska märkena hat tillsammans ca 50% av försäljningen av personbilar i Västeuropa.
Kommentar
Laddpersonbilar började säljas i större skala från och med 2010 i Europa.
Bilförsäljningen var dålig i Västeuropa under den perioden.
Det har inte varit en tid för dyra bilinköp i stor skala. Alla analyser om försäljningen av laddpersonbilar i EU är ett misslyckande eller inte får ta hänsyn till faktorn ekonomisk kris.
[9] Europe’s car market recovery continues, France lags. Reuters. 3 mars 2014. länk

Volkswagenskvällen med Winterkorns programförklaring

Volkswagengruppen hade stor show igår. Alla bilmärkena visade upp sina nya modeller.
Audi valde b la att lyfta fram A3 plug-in samt VW valde att visa upp laddhybriden Golf GTE.
Showen slutade med att Winterkorn höll en programförklaring för gruppen.
Han valde att lyfta fram hållbarhet. VW gruppen satsar mycket på miljö ansåg han.
* De satsar 10 miljarder euro på FoU, mycket går till att förbättra miljöprestanda.
* Försäljningen av personbilar från VW gruppen i EU har ett medelvärde på 128 gram CO2 / km dvs de har redan nått målet för 2015 i EU.
* De har 54 modeller som har under 100 gram CO2 / km
* De kommer att nå målet 95 g CO2/km 2020 i EU.
* De kommer har mer än 40 bilmodeller som har en eldrivlina inom de närmsta åren. Observera att han inkluderar fullhybrider i den kalkylen.
* Audi A8, A6 och Q7, Volkswagen Passat kommer alla som laddhybrider snart.
* Enligt Winterkorn kommer de göra alla sin fordon så att livscykelutsläppen blir låga.
Efter att Winterkorn gjorde reklam för VW-gruppens hållbarhetsarbete berättade han att de var väl förberedda för den mest turbulenta tiden i bilbranschen sen bilar började säljas.
Han berättade att vad kunderna vill ha ändrar sig snabbt och det skiljer sig mycket mellan olika länder och kundgrupper. Han ansåg också att digitalization innebär en stor utmaning för bilindustrin.
Winterkorn ansåg att bilindustrin måste snabba på modellcyklarna och kunna göra bilar ännu mer kundflexibla.
För digitalization så lyfte han upp Audis strategiska samarbete med Google.
VW gruppen är väl förberedda eftersom de arbetar med modulär produktionsteknik . De kan även göra nischbilar lönsamma och kan skräddarsy lösningar för olika marknader och kunder enligt Winterkorn.
Egen kommentar
Det är mycket förändringar som sker samtidigt i bilbranschen just nu.
Fokus i det här nyhetsbrevet är att analysera elektrifiering, men det är olämpligt att inte ta hänsyn till de andra trenderna.
VW gruppen verkar rusta för förändringarna som är här och som kommer med ännu större kraft.
Jag undrar hur många bilföretag som orkar med förändringstakten?
Källor
[10] Volkswagen Group invests more than ever before in eco-friendly products. 3 mars 2014. VW pressrelease. länk
[11] Volkswagen Group launches future-oriented ”Future Tracks” program. 3 mars 2014. VW pressrelease. länk