Åsikterna från batteriexperter från 18 fordonstillverkare och 20 batterisystemleverantörer har blivit tolkad av Dr. Menahem Anderman från Advanced Automotive Batteries i ny rapport [1,2].
Dr. Anderman är en välkänd expert inom området och han har pratat med alla stora tillverkare.
Så vad tycker världens batteriexperter?
Framtidsutsikterna för olika framdrivningsteknologier
* Marknaden för fullhybrider (dvs starka hybrider utan laddmöjlighet) i personbilar kommer växa. Gissningen är en global marknadsandel på ca 5% 2020.
Toyota, Ford och Honda kommer satsa mycket på den marknaden. Men även Nissan och Hyundai satsar.
* Marknaden för stopp-start fordon kommer växa. Japan och Europa kommer stå för den stora tillväxten. Det kommer långsammare i andra delar av världen.
* Mildhybrider kommer inte växa lika snabbt som mikrohybrider och fullhybrider.
* Batterielbilar och laddhybrider kommer ha en global marknadsandel på ca 1,5% 2020.
* Biltillverkarna har infört rejäla rabatter på sin laddelbilar för att få upp försäljningen.
* Den viktigaste drivkraften för försäljningen av laddelbilar är politiska styrmedel. Den viktigaste lagstiftningen i världen är ZEV mandatet i Kalifornien.
* Fram till 2016 kommer Renault-Nissan sälja flest BEV (batterielbilar) i världen. Tesla kommer ha andra platsen samt BMW tredje platsen.
Utvecklingen av batterier
* Batteripriser till laddelbilar sjunker snabbare än kostnaderna att tillverka batterierna. Det innebär att många batteritillverkare sänker priset för att komma in på marknaden.
* Den globala marknaden för li-jon batterier kan vara ca 3,8 miljarder USD (25 miljarder SEK) 2015 och 9,2 miljarder USD (60 miljarder SEK) 2020.
* Cellmarknaden för li-jon 2020 är värd ca 6,5 miljarder USD enligt rapporten.
Cellmarknaden för li-jon 2020 är uppdelad på följande användningsområden:
Mild HEV 0,2
Stark HEV 1,7
PHEV 1,4
BEV 3,3
* Li-jon battericeller till HEV tillämpningar är en bristvara. Alla de fyra stora japanska tillverkarna investerar för ökad produktion. De fyra är Blue Energy Japan, PEVE, Sanyo och Hitachi. All de fyra satsar på prismatiska celler med nickel-baserade katoder. De tre biltillverkarna som satsar mycket på starka hybrider vill ha den tekniklösningen. De tre är Toyota, Ford och Honda.
* Typiska cellvärden för batterielbilar idag är ca 110 till 160 Wh/kg. På packnivå är värdet ca 60-65% av cellnivån. För laddhybrider är värdena typiska 10-20% lägre. Undantaget är Tesla som använder Panasonics celler. Där är cellvärdet ca 248 Wh/kg.
* Nästa generation av celler till BEV kommer ca 2016-2017. Energidensitet kommer vara ca 15-20% högre då.
En analys av Teslas batteripriser
Anderman har gjort en ordentlig analys vad ett batteripack kostar för Tesla 2013 och vad det kan kosta 2016.
Han räknar på ett 60 kWh pack.
Produktionsvolymen 2013 är 25000 pack/år och 50000 pack/år 2016.
Kostnaden är:
2013 343 USD/kWh
2016 279 USD/kWh
Teslas packkostnad är lägre för att:
1. 18650 celler är billigare per kWh.
2. De tillverkar många kWh/år.
3. De har pack med mycket kWh. Packkostnaden per kWh blir lägre för stora pack.
Experterna är imponerade av Teslas framgång med att sälja ”lyx” BEV, men tror att framgången blir svår att kopiera till massmarknaden.
De flesta tror att Tesla inte kommer att lyckas att göra en 200 miles (320 km) BEV som kostar ca 35000 USD.
Egen kommentar
Experter kan ha fel.
Men de här experterna gör beslutsunderlag för investeringar. Deras åsikt påverkar det möjliga till åtminstone 2020.
Anderman har ofta negativa/realistiska glasögon när han tolkar.
Om någon vill köpa den riktiga rapporten kostar den ca 50 000 SEK.
I [1] finns betydligt mer detaljerad info än vad jag har sammanfattat. Ladda gärna hem.
Källor
[1] Assessing the Future of Hybrid and Electric Vehicles: The xEV Industry Insider Report. Based on private onsite interviews with leading technologists and executives. 2014 Edition. Sammanfattning på ca 22 sidor. länk (pdf)
[2] Anderman report sees strongest growth for full-hybrid systems; Li-ion batteries for hybrids may be in short supply. Green Car Congress. 22 nov 2013. länk