Tesla Motors ska köpa 2 miljarder battericeller från Panasonic [ref]PANASONIC AND TESLA REACH AGREEMENT TO EXPAND SUPPLY OF AUTOMOTIVE-GRADE BATTERY CELLS. Tesla Motors Pressrelease. 30 okt 2013. länk[/ref][ref]PANASONIC AND TESLA REACH AGREEMENT TO EXPAND SUPPLY OF AUTOMOTIVE-GRADE BATTERY CELLS. 30 oct 2013. Panasonic Pressrelease. länk[/ref][ref]Tesla’s Huge Battery Deal Suggests Sales Could Quintuple Within 4 Years. Forbes. 30 okt 2013. länk[/ref][ref]Extended Panasonic deal highlights Tesla’s ambitions. Automotiveworld. 30 oct. 2013. länk[/ref] .
Det nya avtalet sträcker sig över fyra år och är en utvidgning av ett avtal från 2011 [1][ref]Panasonic Enters into Supply Agreement with Tesla Motors to Supply Automotive-Grade Battery Cells. 11 oct 2011. länk[/ref].
Tesla kommer använda cellerna i bilmodellerna Model S samt Model X, som är en performance utility vehicle som kommer börja tillverkas i slutet av 2014 .
Cellerna är av typ 18650, som är en cylindrisk cell med diametern 18,6 mm och längden 65,2 mm. En uppskattning är att Tesla använder ca 7000 stycken celler för den Model S som har längst räckvidd [3]. Avtalet innebär att Tesla kan bygga ca 285 000 st Model S med längst räckvidd de närmsta fyra åren.
I år har Tesla Motors haft målet att bygga 21 000 Model S. Nästa åren har de pratat om att bygga 40 000 Model S/år [ref]Tesla Sees Sales Doubling As It Seeks To Conquer The World. 8 juli 2013. Forbes. länk[/ref]. Enligt Musk kommer de börja bygga Model X i slutet av 2014, men riktig stor produktion ska börja 2015 [ref]Record sales, upbeat Q2 earnings for electric car maker Tesla. Giga.com. 7 aug 2013. länk[/ref]. En uppskattning är att Tesla kan bygga ca 100 000+ Model S och Model X/år i slutet av 2017 [3].
Avtalet är också stort med avseende på hela marknaden för cylindriska li-jon celler. Enligt Forbes säljs ca 660 miljoner cylindriska li-jon celler per år i världen. Det nya avtalet innebär att Tesla själva köper 500 miljoner celler/år.
Bloomberg är den ena källan jag hittat som nämner en siffra vad affären är värd. Panasonic har inte bekräftat siffran. Det innebär att vi ska vara försiktiga med trovärdigheten. Men Bloomberg skriver att affären är värd 7 miljarder USD för Panasonic. Det innebär att kostnad per cell är ca 3,5 USD.
Tesla Motors påstår att kostnaden för deras batteripack har varit ca 200-300 USD/kWh [ref]Tesla Motors. Sep 14, 2013 TESLA MOTORS CORPORATE PRESENTATION. länk (pdf)[/ref].
Model S använder ett batteripack på 85 kWh och ca 7000 celler. Om kostnaden för Tesla Motors är 3,5 USD/cell så är kostnaden för cellerna ca 290 USD/kWh. Sen måste Tesla bygga ett batteripack med batteriövervakningsystem. Det innebär att Tesla kommer ha svårt bygga ett batteripack med en kostnad som är så låg som 300 USD/kWh enligt det nya avtalet.
Men vi måste vara försiktiga
– eftersom Bloombergs siffra är obekräftad,
– samt Tesla är inte tydliga med hur många celler de använder per Model S,
– samt om kapaciteten blir bättre för de nya cellerna så kommer inte lika många celler användas per bil.
Affären är relativt stor för Panasonic som 2013 hade en total halvårsomsättning på 1881 miljarder JPY (ca 19 miljarder USD). Det innebär att Panasonic säljer i storleksordningen 38 miljarder USD/år. Affären med Tesla är värd ca 1,75 miljarder USD/år.
Teslas kvartalsrapport presenteras imorgon
I morgon klockan 14:30 (Pacific Time, dvs ca 23:30 svensk tid) kommer Tesla Motors ha sin live presentation av sitt kvartalsrapport för Q3. Om ni vill lyssna så gå till den här länken. Ni måste fylla i era uppgifter innan och bli godkända för att få lyssna.
Det mest intressanta är om de kommer gå med vinst Q3? Det blir svårare att tjäna pengar pengar på sälja ZEV krediter samt kostnader för att ta fram Model X borde öka. De har ju också målet att ha en bruttovinstmarginal per såld bil på 25%. Kommer de närma sig det målet.
Några av de frågorna som analytikerna kanske borde ställa är:
1. Vad betyder Panasonicaffären? Är det sant att kostnaden per cell är ca 3,5 USD/cell? Ni har förut sagt att ni köper celler för ca 2 USD/cell från Panasonic. Panasonic har ryktats att sälja celler billigt till er eftersom de har haft överkapacitet i sina batterianläggningar. Är det sant?
2. Hur går arbetet med Model X? Har ni några säljmål för 2014 och 2015?
3. Elon, du har sagt att Teslas aktiekurs är för hög [13]. Varför? (Om någon av er läsare är intresserade av en intressant analys av Teslas kurs kan jag rekommendera Prof. Aswath Damodaran analys här. Det går att ladda hem excelfiler och testa olika antaganden om teslas utveckling.)
4. Hur ser ni på Teslas kamp att få sälja direkt till kunder i USA? Bilhandlarna försöker stoppa er med juridik.
5. GM har sagt att de ska tillverka och sälja en dyrare laddhybrid Cadillac ELR från och med januari 2014 i USA. Det är en direkt konkurrent till Model S. Är ni oroliga?
6. Hur går planerna med att sälja Model S i Kina? Ni har sålt er första Model S till Kina [ref]First Tesla Model S makes it to Chinese mainland for only $410,500. Autoblog Green 29 oct 2013. länk[/ref]
7. Hur går försäljningen i Europa? Ni har målet att sälja 10 000 Model S/år i Tyskland 2015 [ref]Tesla eyes annual sales of 10,000 cars in Germany: CEO in paper. Reuters. 26 oct 2013. länk[/ref]. Tyskland har svaga incitament för köp av laddelbilar samt en inhemsk marknad som gillar tyska bilar. Kan ni verkligen nå det målet?
8. När ska ni visa ert Gen III fordon? Gen III är den ca 35 000 USD batterielbilen som Tesla vill bygga för massmarknaden. Tesla har sagt att den ska börja säljas 2016/2017.
Jag ska ta fram popcorn och lyssna i morgon.