Kinas position som supermakt inom laddbara fordon är inte enkom ett resultat av fria marknadskrafter, utan kan till stor del härledas till konkret och långsiktig industripolitik. I centrum av Kinas ekonomiska politik finns det kommunistiska partiets femårsplan. Femårsplanen är ett styrdokument som pekar ut prioriterade områden inom såväl sociala som ekonomiska sektorer. Femårsplanen bygger på tre sammankopplade delar [1]:
(i) Framtagna nationella mål, baserat på politiska prioriteringar och vetenskaplig planering.
(ii) Nedbrytning av målen till konkreta uppföljningsbara åtgärder.
(iii) Säkerställa att resurser allokeras till planens utpekade prioriteringar (t ex teknikområden och strategiska industrier) och åtgärder.
Tidningen The Diplomat har beskrivit femårsplanerna som ett antal ”auktoritativa signaler” vilket formar handlingarna hos staten, regionerna, statliga företag, privata företag och även internationella investerare [2].
I Kina används begreppet ”New Energy Vehicles” (NEV:s) vilket inkluderar laddbara fordon och bränslecellsfordon. Dessa fordon och tillhörande teknologier har varit prioriterade som en ”strategisk framväxande industri” i de tre senaste femårsplanerna [3].
Det är en viktig nyhet att det nu rapporterats om att NEV:s saknas i rekommendationerna till nästkommande femårsplan (2026 – 2030) [3]. I detta nyhetsbrev går vi igenom tillgänglig information om nästa femårsplan. Vi går också igenom de analyser som beskriver bakomliggande orsaker och möjliga konsekvenser av att NEV:s inte är inkluderat. En möjlig delförklaring är att marknaden för laddbara fordon har nått en relativt hög mognadsgrad i Kina.
Nästa femårsplan fokuserar på andra teknikområden
I slutet av oktober presenterade den kinesiska högsta ledningen (centralkommittén) rekommendationerna för vad Kina ska prioritera i den 15:e femårsplanen (2026 – 2030) [3, 4]. Den slutgiltiga planen fastställs i mars 2026 och innehåller mer detaljer kring konkreta mål och åtgärder. För första gången på över 15 år saknas det en skrivelse om NEV:s i rekommendationerna till femårsplanen [3]. Vilket kan kontrasteras mot skrivelser i den innevarande femårsplanen där teknologiska framsteg inom NEV:s och tillhörande komponenter betonades [5].
Centralkommitténs rekommendationer för nästa femårsplan betonar i stället vikten av teknologisk självförsörjning och nämner ett antal ”strategiska framväxande industrier” som ska prioriteras [4]. Det som nämns i allmänhet är ny energi, nya material, flygindustri och rymdindustrin. De identifierade framtidsområdena är kvantteknologi, biotillverkning, vätgas- och fusionsenergi, gränssnitt mellan hjärna och dator, förkroppsligad intelligens och 6G mobilkommunikation [4]. För de som är intresserade finns det fullständiga dokumentet (på kinesiska) att hitta i referens [6].
Mognad och överkapacitet är möjliga förklaringar
Ingen officiell förklaring har getts från kinesiska myndigheter om varför NEV:s inte finns med i nästa femårsplan. Förklaringsmodellen hos västerländska analytiker och journalister bygger i huvudsak på att den kinesiska fordonsindustrin har nått paritet eller passerat den västerländska i konkurrenskraft för laddbara fordon [7], och att industrin har nått tillräcklig inhemsk volym för att kunna överleva på marknadsmässiga grunder [8].
Ett viktigt tillägg är att den kinesiska fordonsindustrin har brottats med betydande överkapacitet med konsekvenser i form av icke produktiv konkurrens (priskrig, icke lönsamma företag osv) [8, 9]. Estimat pekar på att den totala produktionskapaciteten inom fordonsindustrin är uppåt två gånger större än efterfrågan som uppgår till cirka 27,5 miljoner årliga enheter [10]. För laddbara fordon råder en del osäkerhet om hur stor överkapaciteten är. Det finns uppgifter om att 50 procent, alternativt 73 procent av den installerade produktionskapaciteten nyttjas årligen för laddbara fordon [11, 12].
Fler exempel på överkapacitet och överetablering kommer från dataanalysföretaget Jato Dynamics som indikerar att 93 av Kinas 169 fordonstillverkare har en marknadsandel på mindre än 0,1 procent [8]. Fragmenteringen är speciellt tydlig inom de laddbara segmenten men har minskat jämfört med för några år sedan [13]. Dock hålls fortfarande många fordonstillverkare levande tack vare lokala subventioner [13]. Överkapacitet har lett till priskrig, bra för konsumenterna, men med negativa ekonomiska konsekvenser för hela den kinesiska fordonsindustrin [10, 13]. Överkapaciteten och dess konsekvenser har kritiserats av den kinesiska ledningen [13] och är troligen en stark bidragande orsak till beslutet att NEV:s ska styras på mer marknadsmässiga grunder framöver [3, 8, 13].
NEV:s är fortfarande prioriterade
Även om NEV:s saknas i rekommendationerna till femårsplanen menar analytiker att sektorn fortfarande anses viktig av den kinesiska staten. Inte minst anses den ökande exporten och nuvarande teknikledarskap vara viktiga för hela den kinesiska fordonsindustrin [8]. De statliga subventionerna kommer dock att minska och en omfördelning kommer ske från breda till mer riktade subventioner enligt en kinesisk branschrepresentant intervjuad av Reuters [8]. Troligen riktas fokus mot mer innovativa produkter och förbättrad kvalitet för att kunna överleva i en mer konkurrensutsatt marknad med färre statliga livlinor [8].
Uppfyllda mål och fortsatt stark försäljning av NEV:s
En viktig kontext för nästa femårsplan är den nuvarande marknaden för laddbara fordon i Kina och måluppfyllnad av tidigare mål. Ett av målen i den parallellt löpande New Energy Vehicle Industry Development Plan (2021 – 2035) var att NEV:s skulle uppnå 20 procent av nybilsförsäljningen till år 2025 [14]. Ett mål som uppnåddes redan år 2022 [15].
Statistik från 2025 visar på fortsatt försäljningstillväxt. Mellan januari – september nådde NEV:s (personbilar) en marknadsandel på cirka 52 procent. Under alla månader 2025 har försäljningsvolymerna överträffat motsvarande period år 2024 [16]. En trend värd att notera är att tillväxten drivs av BEV:s, försäljningen av PHEV:s minskade med 6 procent under tredje kvartalet [17].
Egen kommentar
Att laddbara fordon saknas i Kinas rekommendationer till nästa femårsplan är en betydelsefull nyhet. Femårsplanen är det enskilt viktigaste styrdokumentet för den kinesiska ekonomin. Analytiker förväntar sig att minskade stöd ska leda till konsolidering inom den kinesiska fordonsindustrin. Övriga möjliga konsekvenser är mer svårbedömda. Flera olika scenarier är möjliga, exempelvis kring export. Minskat stöd kan mildra efterfrågan i Kina vilket ökar trycket att exportera. Exporten kan också öka om minskad överkapacitet och dämpat priskrig förbättrar lönsamheten och skapar mer resurser till de vinnande fordonstillverkarna. BYD är exempelvis pressat av låga marginaler på grund av nuvarande priskrig. Minskad överkapacitet kan alternativt leda till minskat tryck att fylla upp sin produktionskapacitet genom att exportera till låga priser.
Vi återkommer i frågan när mer konkret information släpps från Kina, exempelvis när den slutgiltiga planen fastställs i mars och om det sker justeringar i den delvis fristående New Energy Vehicle Industry Development Plan (2021 – 2035).
Referenser
[1] CPC Central Committee Bimonthly Qiushi. 2025. Five-year plans steer decades of progress. länk
[2] The Diplomat. 2025. China’s Next Five-Year Plan will bet on Technology at Home and Abroad. länk
[3] Reuters. 2025. China excludes EVs in latest five-year plan as industry grapples with oversupply. länk
[4] The State Council (PRC). 2025. Key recommendations document outlines priorities in China’s next five-year blueprint. länk
[5] CSET. 2021. Outline of the People’s Republic of China 14th Five-Year Plan for National Economic and Social development and Long-Range Objectives for 2035. länk
[6] Government of China. 2025. The CPC Central Committee’s Proposal on Formulating the 15th Five-year Plan for National Economic and Social Development. länk
[7] MERICS. 2025. MERICS China Essentials special issue: China’s next Five-Year Plan. länk
[8] Reuters. 2025. China signals it will pull plug on subsidies for EVs with five-year plan exclusion. länk
[9] BBVA Research. 2025. China Economic Outlook. länk
[10] Reuters. 2025. China is sending its world-beating auto industry into a tailspin. länk
[11] Coface. 2024. How China can deal with its industrial overcapacity. länk
[12] IEA. 2025. What Next for the Global car Industry. länk
[13] Xpert. 2025. Government in China: Electric cars, a key industry, are missing from China’s new five-year plan. länk
[14] IEA. 2023. New Energy Vehicle Industry Development Plan (2021 – 2035). länk
[15] MSCI. 2023. The Third Energy Revolution and China’s Electric Vehicle Industry. länk
[16] CNEV Post. 2025. China NEV retail up 16 % year-on-year to 1.31 million in Sept. länk
[17] PWC. 2025. Electric Vehicle Sales Review Q3-2025. länk