Op papier lijken de Europese merken er een concurrent bij te hebben (På pappret verkar de europeiska märkena ha fått en ny konkurrent) [1].
Met deze introductie willen de Chinezen een serieuze concurrent worden voor gevestigde Europese merken (Med denna introduktion vill kineserna bli en seriös konkurrent till etablerade europeiska märken) [2].
Harter Konkurrent für Mercedes: E-Lkw aus China ist kaum teurer als Diesel (Tuff konkurrent för Mercedes: Ellastbilar från Kina är knappt dyrare än diesel) [3]
Nederländska och tyska medier har skrivit en hel del om att kinesiska Sany ska börja sälja den batterielektriska dragbilen SANY e263 i Europa. De vinklar sina artiklar som om de stora lastbilstillverkarna i Europa har fått en ny konkurrent.
Företaget Sany är marknadsledande i Kina på ellastbilar
Kinesiska Sany är huvudsakligen en tillverkare av maskiner inom bygg- och anläggningsmaskiner. Företaget grundades 1989. Sany har en verksamhetsinriktning, som heter Sany Trucks och är en av de största tillverkare av tunga batterielektriska lastbilar. De har en marknadsandel på 16 procent av de batterielektriska tunga lastbilar i Kina och företaget tror på en försäljning på 30 000 ellastbilar 2025 [4]. Försäljningen sker huvudsakligen i Kina. Marknadsandelen för batterielektriska lastbilar på den kinesiska marknaden har ökat snabbt. Den har ökat från 4% för två år sedan till att nu vara 24% i Kina [4]. Vi har skrivit om Sany några gånger innan [5,6].
Men Sany Trucks tror att de kan få större marginaler utanför Kina och satsar numera mer på export [4].
Lanseringen av e263 4×2 – lågt pris och konkurrenskraftiga specifikationer i Europa
Under september 2025 lanserade de sin dragbil e263 för europeisk press och kunder [7-10].
Det är en mening som extra viktig i deras pressmaterial ”SANY eTruck owners will receive the fastest payback of all electric trucks currently offered in the European market due to best TCO and only slightly higher investments than purchasing diesel driven trucks. ” [6,7].
Vad betyder bara något högre investering än att köpa dieseldrivna lastbilar?
Deras specifikationer för e263 4×2 [9,10] är följande:
- Batterikapacitet: Lastbilen har ett batteripaket på 636 kWh som använder LFP-teknik på en 800V-plattform.
- Räckvidd: Sany hävdar en räckvidd på cirka 500 kilometer om full laddning, vilket är jämförbart med konkurrerande modeller som Mercedes-Benz eActros 600.
- Lastkapacitet: Dragbilen har en tjänstevikt på cirka 10,9 ton och har en betydande lastkapacitet.
- Drivlina: Drivningen sker via en e-axel med en kontinuerlig effekt på 420 kW (572 hk) och en toppeffekt som kan nå upp till 730 kW (994 hk).
- Laddning: Lastbilen har en snabbladdning upp till 400 kW, och det finns planer för kompatibilitet med megawattladdning (MCS) i framtiden.
Europeiskt samarbete för service och underhåll
En minst lika viktig faktor som pris och specifikationer är hur Sany ska arbeta med service och underhåll i Europa.
Sany eTrucks kommer tillsammans med Alltrucks Truck and Trailer Service att erbjuda ett omfattande servicenätverk med över 700 serviceverkstäder över hela Europa och ett tyskbaserat reservdelslager som drivs av Putzmeister. Vägassistans dygnet runt, OTA och telematisk diagnos samt fullserviceavtal från 6 till 10 år kommer att minimera oplanerade verkstadsbesök [6].
Sany köpte Putzmeister redan 2012. Putzmeister är ett tyskt företag som tillverkar pump- och utrustningssystem för betong, murbruk, sprutbetong, industriella massor och andra högdensitetsmaterial. Putzmeister agerar som navet för reservdelshantering och ger en kvalitetsstämpel genom att lanseringen sker under parollen ”SANY eTrucks supported by Putzmeister”.
Sany och Alltrucks Truck skrev under ett avtal att de ska samarbeta kring service förra året. Alltrucks Truck har 700 verkstäder i 13 europeiska länder [11].
Leveranser i Europa
Leveranser i Europa kommer att börja första kvartalet 2026 av dragbilen. Flera olika chassivarianter blir tillgängliga under slutet av 2026 [7].
Sany Trucks gör också intressanta saket globalt
Sany har också varit aktiva i Sydafrika. 2023 slöt Sany ett samarbetsavtal med startup-bolaget Zero Carbon Logistics för att bygga landets första gröna transportkorridor, Planen är att etablera 120 ladd- och batteribytesstationer utmed Sydafrikas viktiga motorväg N3 (Johannesburg–Durban) för tunga elfordon [12].
Sany har också satsat i Singapore. Där ska de bygga Singapores första batteribytesstationer för tunga fordon [13].
Egna kommentarer
Kan Sany vara den mest trovärdiga nya konkurrenten på den europeiska marknaden för tunga ellastbilar?
Vilken prisnivå kommer de ha på sin elektriska dragbil?
Sany växer snabbt och har ett intressant teknologiskt djup.
Jag försökte hitta, men kunde inte se om Sany har offentliggjort några EU- eller USA-certifieringar för sina lastbilar?
Sany satsar ju också på att etablera sig i Europa och Sverige på anläggningsmaskinsidan, men det får bli ett annat nyhetsbrev.
Referenser
[1] Sany presenteert truck voor Europa. Bigtruck.nl länk
[2] Chinezen willen Europese E-truckmarkt veroveren. AGF. länk
[3] Harter Konkurrent für Mercedes: E-Lkw aus China ist kaum teurer als Diesel. Chip. länk
[4] Sany’s electric trucks drive latest Chinese assault on global auto market. 24 september. länk
[5] Serie om Kina – del 3: Medeltunga och tunga lastbilar med eldrift. OmEV. länk
[6] Försäljningen av eldrivna lastbilar globalt 2024, samt elbussar i EU. OmEV. länk
[7] SANY eTrucks supported by Putzmeister expands its European electric truck portfolio. Sany Pressrelease. länk
[8] Sany aims to make a mark in Europe with long-haul electric truck. Electrive. 12 september 2025. Länk
[9] I SANY Electric Heavy Truck 636kWh Standard Version. Teknisk specifikation. länk
[10] Full-electric semi-trailer tractor SANY e263. Ännu mer teknisk data. länk
[11] Alltrucks and Sany eTrucks to bring electric truck services to Europé. Electrive. länk
[12] Sany and Zero Carbon Logistics signed a memorandum of cooperation to jointly build a green South Africa. länk
[13] Singapore to trial battery swapping, mobile charging for electric heavy goods vehicles. länk