I sitt linjetal i september aviserade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen initiativet Small Affordable Cars initiative [1]. Syftet är att främja mindre och prisvärda bilar som är tillverkare i EU för att fler EU-medborgare ska kunna vara med i klimatomställningen. Mindre och prisvärda bilar är i fokus för dagens nyhetsbrev samt möjliga konsekvenser av minskad fordonsvikt och batteristorlek för den globala elektrifieringen.
EU:s fordonsflotta blir allt tyngre
SUV:ar har gått från att vara en relativt liten andel av fordonsförsäljningen i EU till att vara det största marknadssegmentet i nybilsförsäljningen (48 %) under de senaste 10 åren [2].
Under samma period har fordonen i nybilsförsäljningen blivit ungefär 10 % tyngre men parallellt har utsläppen minskat med omkring 20 %.
Elektrifiering (främst batteriet) har bidragit till tyngre fordon med mindre utsläpp och framför allt i redan tyngre fordonssegment med högre vinstmarginaler. Under perioden har gradvisa skärpningar av CO2-krav införts men ingen lagstiftning har reglerat vikt och mått, vilket däremot finns för tunga fordon [3].
Budskap från tillverkare av mindre fordon
I våras gick Stellantis styrelseordförande John Elkann och Renaults vd Luca de Meo gemensamt ut och efterfrågade EU-reglering som passar mindre fordon, som har mindre marginaler än större och tyngre fordon. De menar att nuvarande lagstiftning driver utveckling av mer komplexa, tyngre fordon och efterfrågar regelförenklingar för mindre bilar [4]. Stellantis och Renault utgör tillsammans ca 30 % av den europeiska nybilsförsäljningen. Företrädarna trycker på att de tillverkar främst för den europeiska marknaden och menar att premiumtillverkare främst fokuserar på export. Man vill ta inspiration från japanska kei cars, dvs prisvärda bilar med begränsningar i vikt- och motorstorlek och Elkann lanserade i somras begreppet e car som en europeisk motsvarighet [5].
ACEA, den europeiska fordonsindustrins branschorganisation, har föreslagit att små bilar skulle ges fördelar i EU:s CO2-regelverk [6]. CO2-lagstiftningen för lätta fordon innehåller idag en sk. multiplier, som länder under vissa förutsättningar och som började från en mycket låg nivå av laddfordon kan tillgodoräknas sig och räkna upp [7] och förslag till exempel en multiplier för småbilar ökar då incitamentet att sätta fler mindre fordon på vägarna. Miljöorganisationen Transport & Environment lyfter dock att denna utformning i praktiken leder till avgasbilar och att CO2-målen urholkas [8].
Avisering av Small Affordable Car initiative
När Small Affordable Car initiative lanseras i kommissionsordförandens årliga linjetal, var det inte som ett initiativ för ökad konkurrenskraft utan som en åtgärd mot fattigdomsbekämpning. Detta sa von der Leyen;
- Millions of Europeans want to buy affordable European cars. So we should also invest in small, affordable vehicles. […]. This is why we will propose to work with industry on a new Small Affordable Cars initiative. I believe Europe should have its own E-car. E for environmental – clean, efficient and lightweight. E for economical – affordable for people. E for European – built here in Europe, with European supply chains. Because we cannot let China and others conquer this market. No matter what, the future is electric. And Europe will be part of it. The future of cars – and the cars of the future – must be made in Europe.
Jag tolkar detta som att framtiden är elektrisk, men att en e-car inte nödvändigtvis behöver vara det.
Rapport om mindre elbilar och en mer rättvis omställning
Rapporten Small and electric – The International Case to Move Away from Combustion SUVs’ från Global Fuel Economy Initative (GFEI) argumenterar för att en global förskjutning från stora, dyra avgas-SUV:ar till mindre, prisvärda elbilar är både möjlig och önskvärd [9]. GFEI är ett gemensamt initiativ mellan IEA, UNEP, ITF, ICCT, UC Davis och FIA Foundation. Rapporten har ett globalt perspektiv, där social rättvisa och elektrifiering i låg- och medelinkomstländer är i fokus.
Globalt har fordonsstorlek, vikt och genomsnittspris ökat, drivna av hög efterfrågan på SUV:ar och högre marginaler för tillverkare. Framåt är det dock viktigt med ökat fokus på resurseffektivitet, då större och tyngre fordon kräver mer energi per km. Även om BEV‑drivlinor är effektivare, innebär bilar med större batterier och tyngre vikt högre livscykelmaterialintensitet och energibehov för produktion.
Rapporten lyfter att PHEV/EREV minskar efterfrågan på batterier, men att det är ett teknikspår som riskerar att varken minskar utsläppen (dvs hög andel avgasdrift) eller bidra till ökad social rättvisa i klimatomställningen (en mer kostsam produkt).
Digitalisering, så som utveckling av software‑defined vehicles, har förstärkt fokus på lönsamma, dyrare segment hos fordonstillverkarna. Ökad individuell trafiksäkerhet är en bidragande faktor till att fler köper tyngre fordon (så som SUV:ar och pickups), men rapporten lyfter att mindre fordon till exempel bidrar till lägre skaderisk för sårbara trafikanter.
Resursfrågor är strategiskt viktiga. Små elbilar kräver mindre batterier och därmed lägre materialinsats per fordon. Lägre efterfrågan på kritiska material bedöms som mer resilient med möjligheter till diversifiering av leverantörer.
Rapportens förslag på offentliga åtgärder
Marknad
Inför differentierade skatter och incitament baserade på CO2-fotavtryck, vikt eller annan uppskattning av miljöprestanda för att göra små elbilar mer ekonomiskt attraktiva.
Inför och utforma program för att gynna små prisvärda elbilar genom till exempel social leasing och riktade subventioner för låginkomstgrupper.
Använd icke‑diskriminerande villkor kopplade till miljö, arbetsvillkor och transparens i offentligt stöd och upphandlingar för att undvika protektionism och samtidigt styra investeringar mot hållbarhet och ökad produktion av mindre elbilar.
Laddinfrastruktur
Investera i allmänt tillgänglig och kostnadseffektiv laddinfrastruktur som stödjer mindre batteristorlekar/ längre laddkapaciteter och ett laddbeteende där man laddar oftare, särskilt i urbana miljöer och för hushåll utan tillgång till privat laddning.
Batterier
Överväg regler som begränsar batterikapacitetsinflation och incitament för lägre fordonsfotavtryck; inför livscykelbaserade krav på koldioxidfotavtryck, återvinningsbarhet och spårbarhet för batterimaterial.
Stöd forskning och innovation för material‑effektiva batteritekniker, återvinning och second‑life‑lösningar.
Stärk regelverk och investeringar för batteriåtervinning och insamlingsinfrastruktur för att minska råvaruberoende och skapa materialflöden för framtida produktion.
Sammanfattningsvis, genom minskade produktionskostnader per enhet, bland annat genom mindre batterier, kan fler få tillgång till prisvärda elbilar. Rapporten konstaterar att Kina har lyckats bäst med att nå låga produktionskostnader på både batterier och fordon, inte bara små bilar, men att detta innebär en geopolitisk sårbarhet och där den globala elektrifieringen säkerställs genom ökad diversifiering av leverantörskedjor och minskade handelshinder.
Egen kommentar
Det finns många skäl att inte ha allt större och tyngre fordon men utvecklingen globalt går åt det hållet. Sannolikt är det industrisamarbete som Ursula von der Leyen aviserat inte tillräckligt för att bryta den trenden.
Tysk fordonsindustri har helt dominerat politikutvecklingen i EU, med förändringar som gynnar tillverkare, oftast i tyngre fordonskategorierna, så som fått in flexibiliteter i 2025-kraven, drivit på för en översyn 2035-målen samt en aviserad satsning på företagsfordon.
Om ni någon gång har tid över och vill ha lite kul så kan jag varmt rekommendera att kika in på hashtaggen #carspreading på valfritt socialt medium.
Referenser
[1] EU-kommissionen, State of the Union 2025 länk
[2] ICCT, European Vehicle Market Statistics2024/25 länk
[3] EU-kommissionen, Weight and dimensions länk
[4] Reuters, 2025-05-05 länk
[5] Reuters, 2025-06-12 länk
[6] Reuters, 2025-10-08 länk
[7] CO2 krav lätta fordon, Regulation (EU) 2023/851 länk
[8] T&E, Bend or break time for Europe’s 2035 car CO2 rules, 2025-10-01 länk
[9] Global Fuel Economy Initiative, GFEI Working Paper 25, ‘Small and electric – The International Case to Move Away from Combustion SUVs’. 2025-08-21 länk