Arkiv / Samhälle

Fordonsindustrin vs kommissionen om CO2

Magnus Karlström
Creative commons license

Ett brev från stora delar av fordonsindustrin (ACEA) och leverantörerna (CLEPA) till Ursula von der Leyen blev offentligt den 27 augusti [1]

I Tyskland kallas innehållet betydelse ”Schicksalsstunde”, som kan översättas till ett ”ödesdigert ögonblick” [2].

Brevets huvudinnehåll är att CO2​-målen – en minskning med 55 % för personbilar till 2030 och 100 % till 2035 – helt enkelt inte går att uppnå, som de är utformade, eftersom världen har förändrats. Texten innehåller också önskemålet att CO2-förordningen för tunga lastbilar och bussar måste ses över så snart som möjligt.

Bakgrunden till brevet är att den 12 september ska kommissionen, fordonsindustrin och leverantörerna ha en ny strategisk dialog om den europeiska bilindustrins framtid [3].

Ett annat skäl är att kommissionen håller på att göra en rapport om status kring CO2-reglerna för bilar och lätta lastbilar. Den ska leda till ett förändringsförslag som kommer under andra kvartalet 2026. Kommissionen har en remissrunda om ändringsförslag fram till den 10 oktober [4].

ACEA:s ordförande har formulerat det som att Europa måste förändras om vi ska vara både gröna och konkurrenskraftiga [5]. En annan röst i debatten är Delors Centres rapport Europe’s Car Industry in Transition: Stuck in Neutral or Shifting into Gear? Vi sammanfattade nyligen den rapportens slutsats som att en minskning av kraven är en farlig strategi i den internationella konkurrensen [6].

ACEA:s och CLEPA:s argument

De beskriver ett antal externa händelser och brister som förklarar de försämrade förutsättningar att nå målen.

De är:

  • ett nästan totalt beroende av Asien för batterier,
  • en ojämn och otillräcklig utbyggnad av laddinfrastruktur,
  • skenande tillverknings- och energikostnader
  • samt nya handelshinder, såsom den 15-procentiga tullen på EU-fordon som exporteras till USA.

I brevet nämner de att nyregistreringen är för låg i relation till var den borde vara. Den är endast 15% för personbilar, 9% för lätta lastbilar och 3,5% för tunga lastbilar.

Lösningen är flera drivlinor, men även förbättrade förutsättningar

I brevet driver de tesen att EU bör gå över till teknikneutralitet som princip.

Alla teknologierna som kan bidra till minskningen av växthusgaser ska få kunna bidra. De vill att regelverket ska möjliggöra att laddhybrider, räckviddsförlängare, förbättrade förbränningsmotorer, vätgas och kolsnåla bränslen ska kunna vara en del av lösningen.

Speciellt lyfter de fram betydelsen av laddhybrider och att EU borde ändra i ‘utility factor’ som är föreslagen som förändring just nu. De är dock tydliga med att elbilar är huvudalternativet framåt.

De vill också att de åtgärder som företag gör för att minska växthusgaserna vid tillverkning bör kunna inkluderas i lagstiftningen.

De vill också förbättra förutsättningar för om inte tillverkare och leverantörer förblir lönsamma och konkurrenskraftiga blir transitionen svår.

Det krävs åtgärder som förstärker incitamenten för inköp av fordon, men också införa riktade åtgärder för lastbilar och bussar. Det behövs också smarta investeringar i batterier, halvledare och kritiska råvaror samt långsiktiga partnerskap med pålitliga globala aktörer för att minska beroenden.

Enligt brevskrivarna måste kommissionen arbeta på ett sådant sätt att Europa behåller sin viktiga produktionskapacitet och tekniska kompetens. Om politik drivs som inte stärker konkurrenskraften riskerar transitionen att urholka industrin och hota innovation samt arbetstillfällen. 

Står alla bakom brevet?

Det är ACEA som skrivit under.

Volvo Cars gick ur ACEA 2022, så de kan inte inkluderas. Tesla står inte bakom förslaget. Renault står inte bakom [7].

Kias chef i Europa stödjer inte förslaget utan anser att om kommissionen gör förändringar i lagstiftning om CO2 kommer det kosta Kia miljarder [8].

De medlemsländer som vill ha förändring av lagstiftningen är Tyskland, Italien, Polen, Tjeckien och Ungern [7]

De medlemsländer som vill behålla personbilskraven är Frankrike, Spanien, Nederländerna, Sverige och Danmark [7].

William Todts, är chef på Transport&Environment, sitter med på de strategiska dialogerna om den europeiska bilindustrins framtid. Han skrev igår ett inlägg om hur debatten går [9].

Det finns olika åsikter bland bilföretagen om det ska vara möjligt att räkna med bränslenas utsläpp eller om det enbart ska vara ett krav på utsläpp från avgasrören.

Däremot så finns det en stor enighet hos bilföretagen att laddhybrider har en stor roll och att det nya sättet att räkna på CO2-utsläpp från laddhybrider bör mildras [9].

Egna kommentarer

Den 12 september är en viktig dag.

Kommissionen har en policyutmaning att nå tre mål samtidigt: ambitiösa klimatmål, principer om öppen och fri handel, samt bevarad industriell konkurrenskraft.

Fordonsindustrin är en stark industrigren och har betydande politisk makt. Tyskland verkar också vilja skruva i regelverket. Det finns mycket som tyder på att kommissionens förslag på ändringar nästa år kommer inkludera delar av förslagen i brevet.

Men det finns en annan sida av myntet. Om EU tvingas till en betydande urvattning av regelverket, så kommer det undergräva EU:s internationella ledarskap i klimatfrågan, men också visa för andra branscher i Europa att det är möjligt att göra ändringar i klimatlagstiftningen.

Sedan finns också möjligheten att kommissionen kan förbättra förutsättningarna genom att snabbare och mer kraftfullt ge mer stöd till investeringar och införa nya regelverk som fördyrar det fossila snabbare.

En viktig fråga den 12 september är om lastbilssektorns frågor kommer att diskuteras ordentligt och om till exempel utvärdering av CO2-förordningen för tunga lastbilar och bussar kommer ske tidigare.

Referenser

[1] Auto makers and suppliers Presidents issue letter to EU to align green mobility strategy with changing world. ACEA. 27 augusti. länk

[2] Mercedes-Chef Källenius sendet S.O.S. nach Brüssel – Mercedes-Fans hat eine Kopie des Originals! länk

[3] Commission boosts European automotive industry’s global competitiveness. länk

[4] Revision of the CO2 emission standards for cars and vans. länk

[5] Europe must change if it wants to be green and competitive, says the CEO of Mercedes. The Economist. länk

[6] Omev. Rapport – Europe’s car industry in Transition. länk

[7] Will EU Put The Climate Before Its Auto Industry? Forbes. 27 augusti. länk

[8] Kia exec says U-turn on EU’s 2035 zero-emissions car goal ‘would cost us a fortune’. Automotive News. länk

[9] William Todts. Transport & Environment. Linkedinpost. Länk

[8] Petrol, diesel phase-out now unfeasible, carmakers claim. Euractiv. länk

[9] Stellantis hotar stänga fabriker – riskerar 30 miljarder i böter. Auto Motor Sport. Länk

[10] „Mercedes-Benz steht seit jeher für das Besondere“. Handelsblatt. Länk

[11] German autos sector slashes jobs as economic woes bite. CNBC. länk

[12] Deutsche Industrie: Deutlicher Umsatzrückgang und Stellenabbau im zweiten Quartal. länk