Det svenska gruvbolaget Boliden är en pionjär inom eldrift som testar eldrift för olika typer av tunga gruvmaskiner. I början av juni gjorde Magnus Karlström och Mats-Ola Larsson studiebesök i gruvområdena Kristineberg i Västerbotten och Aitik i Norrbotten. Dagens nyhetsbrev är det första av två brev från den resan. Här beskriver vi Bolidens satsningar på elektrifiering. I nästa brev beskriver vi tekniska frågor och utmaningar för att elektrifiera en gruva.
Bolidenkoncernen
Det som idag är Bolidenkoncernen började sin verksamhet för hundra år sedan i Boliden tre mil nordväst om Skellefteå i Västerbotten. Koncernen äger idag gruvor och anrikningsverk i Sverige, Finland, Norge, Irland och Portugal [1-3]. Några av företagets produkter är koppar, zink, nickel, bly, guld och silver. Intäkterna var 94 miljarder kr år 2024 och företaget gjorde investeringar för ungefär 15 miljarder kr [4].
Elektrifiering i Kristinebergsgruvan i Bolidenområdet
I Bolidenområdet bedrivs utvinning under jord i gruvan vid Kristineberg. Under året har man öppnat nya gruvgångar till ett närbeläget område kallat Rävliden. Materialet i Rävliden transporteras i en fem km lång tunnel till Kristineberg. När malmen är anrikad transporteras den till smältverket Rönnskärsverken utanför Skellefteå.
Inom området elektrifierar Boliden alltfler fordon och arbetsmaskiner i samarbete med bland andra ABB, Epiroc och Boliden [1, 5-8, 19].
Underjordslastare och truckar med batteribytesteknik
Sedan fyra år tillbaka har Boliden börjat använda eldrivna underjordslastare från Epiroc vid brytning av malm. För närvarande körs tre batteridrivna lastare som är utrustade med batteribytesteknik. Vid normal drift byter man dock inte alltid batteriet för att ladda, utan när det är möjligt vill man hellre ladda batteriet i fordonet eftersom det sparar tid.
”Normal” laddning av ett parkerat fordon görs med effekter på 40 kW. När batterierna snabbladdas används effekter på ungefär 250 kW. Man räknar med att ha ett extra batteri till två fordon. Fordonen har ladduttag med den europeiska standarden CCS för publik snabbladdning.
Man använder också två batteridrivna bergtruckar med samma batteribytesteknik för att transportera råmaterial nere i gruvan.
Fler fordon med eldrift är planerade.
Bergtruckar med elvägsteknik
I Rävliden används för närvarande fyra eldrivna bergtruckar från Epiroc med ungefär 40 tons lastkapacitet för transporter från gruvans inre och upp till marknivå i en uppförsbacke med lutning 1:7. Fordonen har enbart elmotor och elektriciteten levereras dynamiskt under färd med elvägsteknik från ABB (kallas ofta trolley i gruvsammanhang, alltså el från luftledning). Även här planerar man införa fler eldrivna fordon.
Anläggningen har nyligen tagits i drift och är världens första batterielektriska trolleysystem för malmtransporter under jord med moderna elfordon och dagens elfordonsbatteriteknik. Än så länge körs fordonen av förare men de kommer så småningom köras autonomt.
Batteridrivna lastbilar till malmtransport
För att transportera malm från Bolidenområdet vidare 15 mil till smältverket i Rönnskär har man utvärderat en ellastbil från Scania under ett par år. Just nu pågår projekt för att etablera laddinfrastruktur i större skala för att kunna köra en större flotta på el.
Elektrifiering i Aitik
I Aitik utanför Gällivare bedriver Boliden gruvdrift i ett stort dagbrott. Där används flera olika typer av elfordon och arbetsmaskiner [1, 9-15].
Borriggar
Borriggar används i gruvdrift för att borra hål inför sprängarbeten i dagbrottet. I Aitik används fem eldrivna Epiroc Pitviper med el från kabel. De är dessutom automatiserade och manövreras utan förare. Eldrivna borriggar är än så länge ovanliga i ett globalt perspektiv och dessa maskiner var världens första automatiska borriggar.
Lingrävare
En lingrävare används i gruvdrift för att skopa upp det bergmaterial som har sprängts loss över till bergtruckar som kör materialet vidare till krossning. Lingrävare från Caterpillar (fd Bucyrus) och Komatsu (fd P&H Mining Co) drivs med el från kabel – den sistnämnda är för övrigt världens största lingrävare. Det är relativt vanligt med eldrivna lingrävare globalt.
Bergtruckar med elvägsteknik
Bergtruckar är mycket stora lastfordon som fraktar krossat berg från utvinning till krossanläggningar. De största kan lasta ungefär 300 ton. I Aitik har man sedan 2018 använt elvägsteknik och som mest kört 14 bergtruckar från Caterpillar som var efterkonverterade till en kombination av dieselmotor och elmotor där elektriciteten levererades dynamiskt under färd med elvägsteknik (trolley) från Omexom och ABB.
Sedan ett par år tillbaka finns endast en mindre del av elvägen kvar. På grund av tekniska problem och höga kostnader för infrastruktur är det osäkert om man kommer satsa på nya elvägsdragningar i Aitik. Den kvarvarande elvägen ska användas till tekniktester med en nyligen inköpt bergtruck från Komatsu. Man vill bland annat lära sig mer om att använda sådan teknik i arktiskt klimat.
Batteridrivna bergtruckar
Entreprenören GE Maskintjänst som opererar en del av verksamheten i området på Bolidens uppdrag har nyligen köpt in två gruvtruckar med batteridrift från XCMG. De kan lasta ungefär 74 ton. Det är tungt om man jämför med en ordinär lastbil men inte lika stora laster som övriga gruvtruckar i Aitik idag. De har ännu inte satts i drift men ska enligt tillverkaren klara 4 – 5 timmars drift mellan laddningarna. De kan snabbladdas upp till 700 kW och har ladduttag med den europeiska standarden CCS för publik snabbladdning.
Ellastbilar i Kankberggruvan i Bolidenområdet
En annan gruva i Bolidenområdet är Kankberg. Där används en eldriven lastbil från Volvo under jord för att transportera utrustning och malm [1, 16].
Elväg i finska Kevitsagruvan
Boliden kör även gruvtruckar med elvägsteknik i Kevitsagruvan i Finland. Där är förutsättningarna för elväg bättre med bland annat färre kurvor på stigvägarna. Där används för närvarande 13 efterkonverterade gruvtruckar från Komatsu [17, 18].
Referenser
[1] Rikard Mäki, ansvarig för elektrifiering och automation av fordon och arbetsmaskiner på Boliden, guide under studiebesöket. Källa till mycket av det som beskrivs i detta referat. Länk.
[2] Bolidens hemsida; Verksamhet; Gruvor. Läst 5 juni 2025. Länk.
[3] Bolidens hemsida; Verksamhet; Smältverk. Läst 5 juni 2025. Länk.
[4] Boliden Års- och hållbarhetsredovisning 2024. Länk.
[5] Framtidens elektrifierade gruva tar form i Kristineberg. Norran 14 mars 2022. Länk.
[6] Många vinster med eldrivet under jord. Dagens Arbete 1 juni 2022. Länk.
[7] Kristinebergsgruvan: ”Diesel byts mot el i världens första batterielektriska transportsystem under jord”. Bergsmannen 13 september 2024. Länk.
[8] Boliden elektrifierar tung malmtransport. Bolidens hemsida läst 5 juni 2025. Länk.
[9] Världspremiär automatisk borrning med eldrift i Aitik. Bolidens hemsida läst 5 juni 2025. Länk.
[10] Maskindata. Bolidens hemsida läst 5 juni 2025. Länk.
[11] Film på youtube med lingrävaren. Länk.
[12] Boliden investerar i eltrolley i Aitik och Kevitsa. Bolidens hemsida läst 5 juni 2025. Länk.
[13] Sanningens minut för elektrifieringen i Aitik. Bolidens hemsida läst 5 juni 2025. Länk.
[14] Miljösmarta transporter. Bolidens hemsida läst 5 juni 2025. Länk.
[15] Se film om eldriven bergtruck med elvägsteknik här. Länk.
[16] Boliden och Volvo Lastvagnar i samarbete om elektriska lastbilar under jord. Bolidens hemsida läst 5 juni 2025. Länk.
[17] Minskar koldioxidutsläppen kopplade till transporter med 9 procent. Bolidens hemsida läst 5 juni 2025. Länk.
[18] Maskindata. Bolidens hemsida läst 5 juni 2025. Länk.
[19] Brytningen av Rävlidenmalmen har startat. Norran 14 november 2023. Länk.
Bilder från redaktionens studieresa
Bild 1: Batteridriven bergtruck i Rävliden från Epiroc med batteribytesteknik som används till att transportera råmaterial nere i gruvan.
Bild 2: Batteridriven bergtruck i Rävliden som laddas med flyttbar laddare.
Bild 3: Flyttbar laddare i Rävliden.
Bild 4: Batteridriven hjullastare i Rävliden från Epiroc med batteribytesteknik som används till att lasta råmaterial på bergtruckar nere i gruvan.
Bild 5: Batteridriven hjullastare i Rävliden från Epiroc med batteribytesteknik som används till att lasta råmaterial på bergtruckar nere i gruvan.
Bild 6: Bergrum i Rävliden med station för att byta och ladda batterier till bergtruckar och hjullastare.
Bild 7: Bergrum i Rävliden med station för att byta och ladda batterier till bergtruckar och hjullastare.
Bild 8: Bergtruck i Aitik från XCMG med 74 tons lastkapacitet som ska användas till materialtransport i dagbrott
Bild 9: Dubbla ladduttag med CCS-teknik i bergtrucken från XCMG.
Bild 10: Installation av laddstationer i Aitik till de eldrivna bergtruckarna från XCMG.
Bild 11: Vy över en del av dagbrotten i Aitik.
Bild 12: Eldrivna borriggar och lingrävare i Aitik. De är placerade strax bortanför den övre av de två öppna vattenytor som syns på bild 11.
Bild 13: Luftledning i Aitik till de eldrivna bergtruckar med trolleyteknik som tidigare transporterade bergkross från dagbrottets nedre delar till marknivå. Framöver ska luftledningen användas till tekniktester med bergtrucken från Komatsu på bild 14.
Bild 14: Bergtruck i Aitik från Komatsu med elavtagare som ska användas för tester med elvägsteknik vid den luftledning som syns på bild 13.