Arkiv / Samhälle

Konferensbevakning: EVC i Stuttgart

Martina Wikström
Creative commons license

Stuttgart är hjärtlandet för den tyska fordonsindustrin och här arrangeras nu Electric Vehicle Conference (EVC) för andra gången. EVC är en renodlad forskningskonferens på elektromobilitetsområdet med en tvärvetenskaplig ansats som bjöd på en intressant blandning av presentationer inom policy, ekonomi och teknik [1].

Rapport inifrån tysk fordonsindustri

Jag har inte varit i Stuttgart sedan 2017 och EVS30. Mycket är sig likt men läget för den tyska fordonsindustrin har förändrats radikalt. Även om det är en forskningskonferens är frånvaron av den tyska fordonsindustrin påtaglig. För att ge en inramning gav Franz Loogen på e-mobil BW ett inledningsanförande utifrån fordonsindustrins perspektiv. e-mobil BW är en myndighet under delstatsregeringen i Baden–Württemberg, vars uppdrag är att stödja, koordinera och implementera satsningar inom nya mobilitetslösningar och fordonsindustrin för att stärka delstatens konkurrenskraft och driva på innovation och utveckling.

Loogen var tydlig med att framhålla att den bild som tecknas av den tyska fordonsindustrin som krisdrabbad som överdriven. Som en del av sin argumentation framhöll Loogen att:

1)  Alla fordonstillverkare är pressade då det finns en global överproduktion av personbilar

Loogen hade med en bild som visar att det finns en överproduktion globalt av personbilar, något som pressar alla fordonstillverkare och inte uteslutande tyska tillverkare. Bilden jämför produktionen på några nyckelmarknader med antalet nyregistrerade fordon. Tyskland tillverkade 2023 totalt 4,1 miljoner personbilar och nyregistreringen uppgick till 2,8 miljoner. EU plus Storbritannien, Norge, Island och Schweiz totalt hade högre antal nya fordon än vad som producerades (13 miljoner nyregistreringar jämfört med 12,2 personbilar producerade) vilket ska visa på ett underskott. Kina, Japan och Korea hade stor överproduktion medan USA hade betydande högre antal nyregistreringar jämfört med den inhemska produktionen. Kinas överproduktion av elbilar bedöms kulminera 2027, att fram till dess är risken en intensiv export av lågpriselbilar.

2)  Redan idag tillverkas 70 % av tyska fordon utomlands

Som nämnt ovan produceras 4,1 miljoner personbilar i Tyskland. Detta utgör 30 % av den totala produktionen av tyska tillverkare. Störst tillverkning av tyska personbilar sker idag i Kina, 4,5 miljoner eller 32 %. I Europa (ej Tyskland) tillverkas 3,2 miljoner fordon, varav 2,5 miljoner av dessa tillverkas i Tjeckien, Spanien och Ungern.

3)  Tysk fordonsindustri producerar en stor andel elbilar

2025 bedöms var tredje personbil som produceras i Tyskland vara en elbil. För att illustrera detta visas ett stapeldiagram från 2013–2025 där staplarna fram till ca 2017 är grå, dvs avgasbilar, men där sedan staplarna blir mer och mer gula i och med att andelen BEV ökar. Att staplarnas storlek, dvs att produktionen i Tyskland, minskar med över en miljon personbilar under samma period lämnas okommenterat.

4)  Tysk fordonsindustri har god omsättning

De exempel som Loogen har med är tyska underleverantörer, så som Bosch och ZF. Deras omsättning (ca 50 miljarder USD) jämförs med CATL (ca 40 miljarder USD). Loogen lyfter också i dessa typer av jämförelser av fordonsindustrin ingår inte centrala teknikleverantörer så som Nvidia eller Google. Framåt behöver tysk fordonsindustri samarbeta mer med utländska företag inom både elektrifiering och digitalisering. De exempel på samarbeten som Loogen ger är samtliga med kinesiska bolag, så som Audi och SAIC [2], VW och Xpeng [3], BMW och Huawei [4] och Mercedes-Benz och Momenta [5].

Avslutningsvis lyfter Loogen siffror från en McKinsey rapport som pekar på att elbilsmarknaden tros omsätta 3 200 miljarder USD 2040 och Loogans uppfattning är att de tyska fordonstillverkarna har goda förutsättningar för att ta en del av kakan. En nyckelfaktor för att växa framåt är genom det upplägg som Loogan kallar Local for local. Dvs ska man som fordonstillverkare vara framgångsrik på en marknad, gäller det att ha lokal produktion. På så sätt har tyska fordonstillverkare växt i Kina och det är det vi ser nu med USA:s fordonstullar.

Nya forskningsområden inom elektromobilitet 

Stort fokus på konferensen var både tunga fordon och laddinfrastruktur. Förutom en del innovativa, men eventuellt något opraktiska, laddlösningar för lastbilar så presenterades bl.a. olika studier om förutsättningarna för länder i den globala söder att delta i omställningen av den tunga fordonsflottan. Genomgående gäller det länder där fossila drivmedel subventioneras av regeringar vilket gör det ännu svårare att få ihop kalkylerna. Vidare diskuterades hur man går till väga för att bygga och utveckla robusta och resilienta system för laddinfrastruktur som även ska klara naturkatastrofer och evakueringar. Vid kaffet skämtade jag om att vi i Sverige har en del erfarenheter från extrema händelser under våra sportlovsveckor. Ett skämt som gick hem.

I omEV:s fastighetsserie konstaterades det att det finns förvånansvärt lite forskning om t.ex. hemmaladdning [6]. Denna uppfattning delades även av deltagarna i den session under EVC med fokus på hemmaladdning i flerbostadshus. Mer om detta återkommer i kommande nyhetsbrev.

Egen kommentar

För ungefär 1,5 år sedan gjorde omEV en serie om Tyskland och fordonsindustrins betydelse, bl.a. gällande export, arbetstillfällen och inte minst kulturellt. I en artikel ställde sig då Jens frågan om Tyskland kan ha två hemmamarknader [7]. På EVC fick vi svaret: Ja! Men om de måste välja så blir det Kina (min tolkning). Det är lätt parodiskt att lyssna på. Den tyska fordonsindustrin var drivande för att införa flexiblare CO2-krav. Förändringarna det innebar, bl.a. stora intäktsbortfall för tillverkare som räknat med att sälja utsläppskrediter, fick betydande konsekvenser.

EVC bjöd sammanfattningsvis på intressanta och lärorika dagar. Forskare från olika fält samlas och diskuterade frågor kring elektrifiering från olika infallsvinklar. Det var dock ont om deltagarna med djupa kunskaper om elsystem och nätutveckling.

Referenser

[1] Electric Vehicle Conference, 14-16 maj 2025 länk

[2] Audi, 20 maj 2024 länk

[3] VW, 29 februari 2024. länk

[4] Reuters, 17 mars 2025 länk

[5] Reuters, 2 december 2024 länk

[6] omEV, 13 maj 2025 länk

[7] omEV, 22 september 2023 länk