Fordonsindustrin genomgår omfattande teknologiska och geopolitiska omvälvningar. Omvälvningar som nu gått in i ett nytt skede. USA och EU har under en tid haft handelskonflikter med Kina. Mer oväntat är den senaste tidens utveckling, där Trumpadministrationen i omgångar har infört och sedan pausat tullar på sina största handelspartner – Kanada och Mexiko. Frågan är minst sagt välbevakad men i detta nyhetsbrev vill vi gräva lite djupare kring hur detta påverkar den nordamerikanska fordonsindustrin. Listan med fordonstillverkare med tillverkning i Nordamerika inkluderar självfallet de med amerikansk hemvist – GM, Ford, Stellantis och Tesla. Men även internationella fordonstillverkare som Toyota, Volkswagen, BMW, Honda, Volvo Cars, Subaru med flera har tillverkning i USA, Kanada och/eller Mexiko. Till dessa tillkommer ett stort antal underleverantörer.
En viktig fråga är hur handelskriget i Nordamerika påverkar laddbara fordon. Trump har även hotat eller infört importtullar på fordon från andra regioner, såsom Kina och EU, men dessa behandlas inte i detta nyhetsbrev.
En bergochdalbana av hot, införande och paus av importtullar
I senaste upplagan av amerikanska Automotive News ägnas handelskriget med Kanada och Mexiko ett tiotal artiklar [1]. Det står klart att ett möjligt eskalerande handelskrig skapar oro i hela branschen – inte bara hos fordonstillverkare, utan även hos underleverantörer och återförsäljare, som kämpar för att förstå hur deras verksamhet påverkas.
Kortfattat är omständigheterna som följer. Trumpadminstrationen annonserade redan sin första dag i Vita Huset att de planerade att införa 25-procentiga tullar på import från Kanada och Mexiko från och med den första februari [2]. Den 1 februari skriver Trump på en presidentorder om att införa de 25-procentiga importtullarna den 4 februari [2]. Endast två dagar senare annonseras en 30 dagars paus för importtullarna mot Kanada och Mexiko [2]. Den 4 mars införs importtullarna. En dag senare inför ett undantag för fordonsindustrin efter att Trump har pratat med Ford, GM och Stellantis [2]. Den 6 mars pausas de övergripande importtullarna riktade mot Mexiko och lindras för Kanada och slutligen införs ökade tullar för allt stål och aluminium som importeras till USA den 12 mars [2].
Den nordamerikanska fordonsindustrin är tät sammanflätad
Kanada och Mexiko står tillsammans för cirka 50 procent av fordonsrelaterad import och cirka 25 procent av alla bilar som säljs i USA [1]. Handelsflödet (import och export) mellan USA, Kanada och Mexiko är viktigt för fordonssektorn i regionen. I september 2024 uppgick den bilaterala handeln med fordon och komponenter mellan USA och Kanada till 9,4 miljarder USD, medan handeln mellan USA och Mexiko var 14,3 miljarder USD [3]. Handeln med fordon och komponenter mellan USA, Kanada och Mexiko uppgick till cirka 1 700 miljarder USD mellan år 2017 och 2024 [3]. Det råder nära handelsbalans mellan USA och Kanada för fordon och komponenter, men Mexiko exporterar cirka fyra gånger mer till USA än de importerar [3]. Den tätt sammanlänkande logistikkedjan innebär att vissa fordonskomponenter korsar gränserna upp till sju gånger innan de når slutkunden [4].
I väntan på april
Det råder osäkerhet om vad som kommer att hända den 2 april när undantaget för fordonsindustrin löper ut [1]. Enligt Automotive News förbereder sig den nordamerikanska fordonsindustrin för tre möjliga scenarion [1]:
(i) Importtullar införs fullt ut den 2 april
(ii) Importtullarna införs gradvis över en längre tidsperiod
(iii) Fordonsindustrin fortsätter att undantas från importtullar
Flera representanter och analytiker med insyn i den nordamerikanska fordonsindustrin har uttalat sig i Automotive News om handelskriget och dess effekter [1]. Exempelvis berörs behovet att bättre förstå de komplexa sammanlänkande logistikkedjorna, anspråk på tydligare spelregler, stora kostnader för att flytta tillverkning till USA och att handelskriget spär på befintliga osäkerheter om framtida utsläppsregler och stöd för laddbara fordon. Flera analytiker menar att en månad är en alltför kort tidsfrist. En ordnad omlokalisering skulle kräva minst två år. En månad räcker möjligvist till att öka produktionen och lagret av fordon, vilket kan köpa lite extra tid. Sammantaget menar flera med insikt i branschen att nuvarande situation riskerar att paralysera viktiga beslutsprocesser som exempelvis produktplanering [1].
13 procent av BEV:s sålda i USA kommer från Mexiko
Mexiko har under senare år växt fram som en allt viktigare produktionsland för BEV:s. En viktig anledning förutom lägre tillverkningskostnader är att BEV:s tillverkade i Mexiko har varit berättigade till stöd genom Inflation Reduction Act (IRA) [5]. Förra året exporterades 170 000 BEV:s till USA, vilket motsvarar cirka 13 procent av BEV-försäljningen i USA [5]. GM, Honda har betydande tillverkning av BEV:s i Mexiko och Fords bästsäljande BEV Mustang Mach-e tillverkas i landet [5]. En 25-procentig importtull kommer troligen att öka priset till kund med lika mycket, vilket kommer minska konkurrenskraften för viktiga BEV-produkter från GM, Honda och Ford [5].
Kanada svarar med riktade insatser mot Tesla
I Kanada har tillverkning av BEV:s inte nått samma nivåer som i Mexiko. Farhågan i Kanada är i stället hur handelskriget ska påverka planerade investeringar i fabriker för batterier och BEV:s [6]. Kanada har tidigare ansetts som väl positionerade för att dra nytta av omställningen genom sin välutbildade arbetskraft, tillgång till viktiga råvaror och djupa integration med den amerikanska marknaden [6]. Under en fyraårsperiod med start år 2020 har den kanadensiska staten och provinserna satsat över 52 miljarder CAD för att främja tillverkning av BEV:s (reds. anm., tolkar som att det även innefattar komponenter och batterier) i landet, vilket har bidragit till att privata intressen har annonserades investeringar på 46 miljarder CAD i BEV-sektorn [6]. Det är nu osäkert om dessa investeringslöften kommer att fullföljas. Exempelvis befinner sig både Hondas och VW:s planerade batterifabriker i tidiga skeden [6].
Kanada har nu redan infört begränsade motåtgärder riktade mot den amerikanska fordonsindustrin. Den huvudsakliga måltavlan verkar vara Tesla. Provinsen British Colombia har exkluderat Teslas produkter från ett program som ger upp till 350 CAD i stöd till hushåll för installation av laddare, hemmabatterier och växelriktare [7]. Tesla har också letat sig in i den stundande kanadensiska valrörelsen. Partiledaren för det tredje största partiet NDP har förslagit en riktad importtull på 100 procent för Teslamodeller som importeras till Kanada [8]. Vilket möjligen kan ha bidragit till Teslas varning att handelskriget riskerar hämndaktioner mot företaget [9].
Egen kommentar
Den nordamerikanska fordonsindustrin befinner sig i en prekär situation. De flesta fordonstillverkare är beroende av en logistikkedja som bygger på tullfria flöden mellan USA, Mexiko och Kanada. Att osäkerheten och oron är stor framgår tydligt av Automotive News bevakning, som berör allt från fordonstillverkare och underleverantörer till återförsäljare och konsumenter. Analytiker och experter med god insikt i den nordamerikanska fordonsindustrin har svårt att överblicka situationen och dess möjliga konsekvenser. Om importtullarna införs kommer konsumentpriserna i USA att öka, men det är oklart om BEV:s påverkas mer eller mindre än andra drivlinor. I kombination med sannolika neddragningar i IRA och lättade utsläppsregler är det dock inte osannolikt att den amerikansk BEV-marknad står inför en avmattning. Men slutet på detta handelskrig är troligen ännu inte skrivet…
Referenser
[1] Automotive News. 10 mars 2025 (bakom betalvägg). länk
[2] AP News. Trump has begun another trade war. 2025. länk
[3] Bureau of Transportation Statistics. Transport commodity brief US freight flow with Canada and Mexiko. 2024. länk
[4] The London Free Press. 2025. Trump tariffs: How one car piece crosses Canada, US., Mexico border 7 times. länk
[5] Rho Motion. 2025. Trump’s Mexico, Canada and China tariffs put risks on the EV and ESS industry. länk
[6] The Globe and Mail. 2025. Trump’s tariffs threaten to cripple Canada’s EV manufacturing industry before it get off the ground.(bakom betalvägg). länk
[7] CBC News. 2025. Tesla products now excluded from B.C. Hydro rebates in response to U.S. tariffs. länk
[8] Canadian Manufacturing. 2025. NDP leader promises 100% tariffs on Tesla, revival of the EV incentive program. länk
[9] Bloomberg. 2025. Tesla warns it faces retaliation costs from Trump trade war. länk