av Martina Wikström
Jag har spenderat veckan i Kalifornien, bland forskare, företag och myndigheter vars uppgifter i någon mån handlar om att bidra till att påskynda elektrifiering av vägtransporter. Sammantaget finns en stor uppgivenhet kring utgången av den amerikanska presidentvalet. Mobilisering kommer säger dom, det gjorde det sist. Flera stater är sk. ”Section 177 states”, vilka under Federal Clear Air Act har antagit Kaliforniens mer ambitiösa försäljningsmål av laddfordon, Advanced Clean Cars standards [1]. Men utgångspunkten är ändå dyster. Trump har aviserat att han första dagen på jobbet avser att upphäva skärpningar av utsläppskrav för lätta och tunga fordon som beslutades i mars [2,3] samt begränsa eller helt eliminera andra stöd, så som skattelättnader, för elfordon [4].
Dagens nyhetsbrev är en syntes från samtal och intryck av att vara på plats samt kvalificerade analyser av valutgången med fokus på EU och transportsektorns klimatomställning. Sammantaget är det sex punkter som sticker ut med relevans för svenska och europeiska aktörer på elektromobilitetsområdet. En liten brasklapp kopplat till tempot i utnämningar just nu. I skrivande stund har varken energi- eller transportminister aviserats.
IRA levererar jobb kommande mandatperiod
I nyhetsbrevet från valdagen finns beskrivningar och sammanställningar av betydelsefulla stödprogram för elektrifiering av transporter, så som IRA och BIL [5]. Bland de jag pratat med lyfter flertalet att en betydande del av IRA-medel redan har delats ut. DoE uppskattar att IRA har bidragit till batteriinvesteringar om över 130 miljarder dollar (både IRA + privata medel). Det handlar om över 300 anläggningar för process- och tillverkning av batterier, framförallt i stater som styrs och kommer styras av republikaner nästa mandatperiod. Annonserad kapacitet för dessa är en årlig produktion av batterier för 10 miljoner elbilar. Det motsvarar den årliga försäljningen av personbilar i USA. Satsningarna uppskattas bidra till omkring 90 000 nya arbetstillfällen. Vidare har över 40 miljarder av IRA-medel delats ut till ca 170 anläggningar för elfordonsmontering eller tillverkning av utrustning för laddinfrastruktur. Omkring en miljon laddstationer ska tillverkas årligen och sammantaget bidrar det till 60 000 nya arbetstillfällen [6]. I samtal med DoT uppskattades att ca 60 % av IRA-satsningar att färdigställas under nästa mandatperiod. Sannolikheten är stor att Trump kommer ta äran för dessa nya arbetstillfällen.
Försämrade relationer till EU
Trump har aviserat ökade tullar, mellan 10-20 % på import generellt och 60 % på import från specifikt Kina [7]. Frankrikes president Macron och tidigare ECB-chefen Mario Draghi varnar för handelskrig. USA är en av EU:s främsta handelspartners och Sveriges tredje största marknad för varuexport. Under 2023 utgjorde exporten av varor från EU till USA 19 procent av EU:s totala varuexport, medan importen från USA uppgick till 14 procent. I avsaknad av ett frihandelsavtal mellan EU och USA, efter att TTIP-förhandlingarna avbröts, upprättades 2021 ett handels- och teknikråd US-EU Trade and Technology Council (TTC) [9]. European Council on Foreign Relations (ECFR), en tankesmedja med fokus på utrikes- och försvarspolitik, bedömer att det som sannolikt att TTC med Trump kommer att upphöra eller kraftigt försvagas. Några exempel på initiativ inom TTC är bl.a. pågående förhandlingar om ett formaliserat strategiskt samarbete kring värdekedjan av kritiska råmaterial (US-EU Critical Minerals Agreement), vilket ECFR nu bedömer som osannolikt slutförs [10]. Vidare beslutades på senaste ministernivåmötet i april 2024 att initiera ett arbete kring hur standarder för laddinfrastruktur kan harmoniseras mellan USA och EU [11]. Fortsättningen för arbetet är osäkert.
Exxons vd uppmanar Trump att USA ska stanna i Parisavtalet
Trump har aviserat att han avser att återigen ämnar lämna Parisavtalet [12]. Från Baku och COP29 har Exxons vd Darren Woods uppmanat Trump att stanna i Parisavavtalet och att [13]. Exxon är världens största icke-statiga oljebolag. Woods har även uttalat sig positiv till stöd, så som IRA. Betydande medel går även till vätgasproduktion och förnybart flygbränsle (SAF), där oljebolag är stora investerade.
Cyniska röster här i Kalifornien påtalar att timingen för utspelet, tillsammans med det faktum att Trump redan har aviserat ett utträde, vill väcka uppmärksamhet snarare än att ändra något.
Framtiden för U.S. National Blueprint for Transportation Decarbonization
I sepember 2022 publicerade Department of Energy (DoE), Department of Transport (DoT), Department of Housing and Urban Development (HUD) och Environmental Protection Agency (EPA) en gemensam handlingsplan för att möjliggöra en rättvis tillgång till hållbara transporter, vilken sträcker sig fram till 2050 – U.S. National Blueprint for Transportation Decarbonization [14]. Utgångspunkten var aviserad politik och utifrån respektive myndighets ansvarsområde.
I samtal med medarbetare på olika nivåer i dessa myndigheter ges en bild av att handlingplanen operativt kommer även fortsatt spela en betydade roll. Delar kommer att påverkas av den nya administrationen, men i övriga delar så har myndigheterna en gemensam bild om arbetet framåt och planerar att levera på dessa.
Kontroversiell chef ska banta US EPA
Något som kan komma att påverka arbetet med US Blueprint är förutsättningarna för EPA att arbeta med transportfrågor. EPA motsvarar i stort sett Naturvårdsverket i Sverige och ny utsedd myndighetschef är Lee Zeldin [15]. Lee Zeldin har suttit i representanthuset och har bl.a. tidigare uttalat sig kritisk till utformningen av Parisavtalet suttit efterträder
Det finns en uttalad vilja hos Trump att minska antalet anställda på EPA [16] och förslag på omorganiserin fanns med i det kontroversiella underlagsarbetet Project 2025. Vidare har det även aviserats att Trump avser att flytta EPA:s huvudkontor från Washington DC [17].
Ensam är stark? Relationerna mellan USA och Kina.
Kina är huvudmotståndaren i USA:s handelskrig. ECFR tror att Trump kommer sätta press på EU att backa upp USA:s åtgärder i handelsfrågor, så som anti-dumpning, men lyfter också att Trump sannolikt samtidigt kommer alliera sig från EU, så som ökade tullar och avslutade samarbeten, samt därtill medvetet försöka splittra EU. Sammantaget är bedömningen är att USA kommer förlora EU som internationell partner och utan EU blir USA svagare mot Kina. EU i sin tur ser ut att bli svagare utan USA i internationella klimatförhandlingar [10].
Avslutningsvis kan man sammanfatta läget efter valet med att elektrifieringen av fordon i USA kommer sannolikt att fortsätta men mattas av och att de transatlantiska relationerna ser ut att bli kyliga.
Referenser
[1] California Air Resource Board, 2024. länk (2024-11-14)
[2] US EPA, Multi-Pollutant Emissions Standards for Model Years 2027 and Later LightDuty and Medium-Duty Vehicles: Final Rule. https://nepis.epa.gov/Exe/ZyPDF.cgi?Dockey=P1019VP5.pdf (2024-11-14)
[3] US EPA, Final Rule: Greenhouse Gas Emissions Standards for Heavy-Duty Vehicles – Phase 3 https://www.epa.gov/regulations-emissions-vehicles-and-engines/final-rule-greenhouse-gas-emissions-standards-heavy-duty (2024-11-14)
[4] Reuters, 11 november 2024 länk (2024-11-14)
[5] OmEV 5 november 2024 https://omev.se/2024/11/05/usa-nulage-och-mojliga-forandringar-efter-valet/ (2024-11-14)
[6] US DoE, länk (2024-11-14)
[7] Politico, 13 november 2024 länk (2024-11-14)
[8] Politico, 31 oktober 2024. länk (2024-11-10)
[9] Kommerskollegium, 2024 länk (2024-11-14)
[10] The European Council on Foreign Relations, Wind of change: EU:s green agenda after the European parliament election, 2024 länk (2024-11-13)
[11] EU-kommissionen länk (2024-11-14)
[12] Politico, 2024 länk (2024-11-02)
[13] Bloomberg 12 november 2024. Länk (2024-11-14)
[14] US EPA Blueprint länk (2024-11-14)
[15] CNN, 11 november 2024, länk (2024-11-14)
[16] E&E News by Politico länk (2024-11-14)
[17] EHN, 13 november 2024 länk (2024-11-14)