Intervjuer med battericheferna Robin Zeng (CATL), Bob Galyen (fd CATL) och Wang Xiaoshen (Ganfeng Lithium)

Creative commons license

Vi skrev om försäljning, priser och konsolidering inom batteriområdet förra veckan [1].

Dagens brev är en uppföljning. Det är en sammanfattning av youtube-intervjuer med några viktiga chefer inom batteriområdet.

Robin Zeng – VD och grundare av CATL

CATL är världens största tillverkare av battericeller till fordon.

Grundaren och VD är Robin Zeng. Han kanske är världens viktigaste batteriperson.

Han blev nyligen intervjuad av Nicolai Tangen, som är VD för Norges Bank Investment Management (NBIM), också känd som oljefonden dvs en fond med värde på nästan 19 000 miljarder NOK [1].

Intervjun är 27 minuter lång (youtube) och är en lektion i batteriindustri.

Robin Zeng får bland annat frågan (08:53 in i filmen) vad som är den största utmaningen med batterier. Robin Zeng tvekar inte utan säger att nyckelfaktorn är att förstå elektrokemiska system i verkliga fall och inte bara skapa enskilda batterier.

De diskuterar också att Kinas stora konkurrensfördel är att de har så stora grupper med välutbildade personer inom elektrokemi (07:47). Det är också så att många begåvningar söker sig till batteriområdet.

I USA och Europa så söker sig de största talangerna till finanssektorn och andra områden. Det enda chansen för Europa och USA att komma ifatt är öka fokusen på utbildning inom elektrokemi.

Europeisk batteriindustri har problem (09:51) för att de valt dålig design, otillräckliga produktionsprocesser och utrustning som hindrar effektiv uppskalning.

Han bedömer att solid-state har utmaningar kvar (13:05).

Natrium-jon batterier är en mogen teknologi som de producerar i liten skala för fordonstillverkare (15:13). CATL utvecklar dock nästa generation natrium-jon batterier och han bedömer att tekniken kan ersätta ungefär 20–30% av LiFePO4 batterier i mindre fordon med kortare räckvidd.

Robin Zeng berättar också om betydelsen av att välja rätt gruvinvesteringar (16:55) eftersom batterikemierna utvecklas. En del material kanske inte behövs inte i framtiden.

De diskuterar också energilager. En del tror att energilager är en enklare tillämpning för batterier än fordon. Men Robin Zeng anser att de är svårare (18:13) eftersom systemen måste hålla längre (20–25 år) samt de är större. Ett storskaligt energilager-system på 1 GW består av 1,5 miljoner celler.

De diskuterar också betydelsen av kvalitetskontroll. Även mindre fel kan vara extremt dyra på sikt (18:59). Målet är att CATL ska uppnå en kvalitetsnivå på nivån av 1 fel per miljard och det är extra viktig för energilagertillämpningen (19:23).

Intervju med Bob Galyen, fd CTO för CATL

Amerikanen Bob Galyen var CTO för CATL under en period ända fram till 2019.

Han var också med i utvecklingen av EV1 på GM, samt chef för batteriområdet på Magma.

Han blir intervjuad av Benchmark Mineral Intelligence [2].

Bob var med på resan när CATL tog viktiga steg för att bli världens största tillverkare av battericeller till fordon.

Han trycker på att Europa och USA står inför stora utmaningar att bygga upp värdekedjor av råmaterial till aktiva material. Kina gjorde den resan under tio år och de hade en bas med att de producerade batterier till elektronikprodukter.

Om USA och Europa ska kunna konkurrera måste de bli billigare, bättre och snabbare (02:32). De måste utveckla kostnadseffektiva tillverkningsprocesser. De måste kunna göra bättre produktkvalitet till exempel genom att minska mängden föroreningar i de aktiva materialen. Samt de måste öka hastigheten att få ut förbättrade material på marknaden.

Han bedömer att på kort sikt är batteriindustrin beroende av kinesisk processkapacitet, men alla länder bör att en långsiktig plan för större autonomi på sikt (04:02).

Han är därför skeptisk till IRA. Han tror att det kommer göra dyrare elbilar i USA, som kommer minska elbilsmarknaden. Han bedömer också att det finns många sätt att komma runt IRA för kinesiska tillverkare och det kommer göra amerikansk skattebetalare arga. De betalar subventioner, får dyrare elbilar och IRA fungerar ända inte (06:05).

I en intressant diskussion berättar Bob varför kinesisk batterindustri har blivit så framgångsrik (20:29).

Han gör analysen att kinesiska staten gjorde ett effektivt paket av stödsystem som inkluderade fordonstillverkare, energibolag och batteritillverkare. Det skapade ett värdeerbjudande som möjliggjorde investeringarna.

Privata medel kom in snabbt eftersom alla var trygga att staten stödjer batterier.

De kunde bygga på kunskaper för att kineserna hade byggt batterier till elektronikprodukter i mer än tio år.

Slutligen så var det en stor satsning på utbildning. Ett stort fokus var att vidareutbilda teknisk personal så att kvalitén i produktionen blev tillräckligt stor. Det var en nyckelfråga enligt honom.

Problemet för Europa och USA är att vi är så mycket efter Kina i tillverkningsteknologi (23:08). Vi har nedrustat vår kapacitet i tillverkning under lång tid. Han bedömer att vi är tio år efter Kina.

Europa och USA har goda produkter inom batterier, men vår produktion är efter.

En del anser att Kinas konkurrenskraft inom batterier bara beror på stor skala. Han anser inte det utan det finns en stark innovationskraft i landet (26:50).

Intervju med Wang Xiaoshen (Ganfeng Lithium)

Ganfeng Lithium är en av världens största företag inom litiumutvinning.

Wang Xiaoshen är chef för företag och blev nyligen intervjuad av Benchmark Mineral Intelligence.

Han fick frågan om han är orolig för de låga priserna på litium och om det hindrar dem från att investera i ny kapacitet.

Xiaoshen är inte det minsta orolig för att det kommer finnas efterfråga på sikt. De investerar mycket i ny kapacitet. Han tror att både elfordon och energilager kommer fortsätta att växa som marknad.

Ganfeng Lithium har målet att ha kapacitet att producera 600 000 ton litiumkarbonat 2030. Det räcker till 18 miljoner batterielbilar per år.

De satsar stort i Argentina (03:28). Han anser dock att det finns utmaningar som språkbarriärer och lokala kostnader (21:33).

Ganfeng Lithium har också börjar göra investeringar i Mali (04:22).

Han är djupt skeptisk till kontrakt med prisgolv eller pristak för elfordonstillverkare utan det behövs kontrakt som följer marknaden (09:56).

Han tror att LFP kommer dominera både för elfordon och energilager (17:35). Hans bedömning är att marknaden för batterier kommer domineras av LFP. Hans bedömning är ca 60% (28:00).

De har målet att 30% att deras behov av litium ska komma från återvunnen litium.

De diskuterar också IRA (19:07).  Wang Xiaoshen säger att de måste fokusera på låg kostnad och inte vilka subventioner som finns just nu (19:41).

De undersöker en investering på Irland för att bygga upp kapacitet i Europa (26:05).

Flaskhalsar för att bygga upp mer kapacitet är brist på utbildad personal, men också att kostnaden och kraven kring avfall från produktion och utvinning ökar (36:24).

Egna kommentarer

Deras kunskaper är stora och de sitter på mycket makt över hur systemet kommer utvecklas.

Men alla vet att de också har ett budskap att förmedla.

Jag tyckte att det var intressant hur mycket de tryckte på hög kompetens, samt utan en grundläggande förståelse av elektrokemiska system i verkliga fall är en batteritillverkare chanslös.

En viktig del i Kinas framgång var också att de byggt upp grundläggande förståelse för batteriproduktion när de gjorde batterier till elektronikprodukter. Men också att de satsade mycket på att vidareutbilda den kunskapspoolen.

Det är lätt att förklara allt med styrmedel och subventioner, men riktigt så enkelt är det inte.

Referenser

[1] Litiumjonceller – försäljning, sjunkande pris och konsolidering. OmEV. 25 september 2024.

[2] Robin Zeng – Founder and CEO of CATL | In Good Company | Norges Bank Investment Management. Youtube. 27 min. 18 september 2024.

[3] From China to Global: Insights from battery industry veteran Bob Galyen. Benchmark Mineral Intelligence. Youtube. 45 min. 19 juni 22024.

[4] The view from China: Exclusive interview with Ganfeng Lithium. Wang Xiaoshen. Benchmark Mineral Intelligence. Youtube. 40 minuter. 7 juni 2024.