Arkiv / Fordon

Data och analys av 60 000 elektriska lastbilar i Kina 2021

Creative commons license

En vetenskaplig artikel, publicerad i Nature Energy, undersöker utmaningarna och möjligheterna med batterielektriska tunga lastbilar genom att samla in och analysera data från 61 598 fordon i drift i Kina under året 2021 [1]. Dessa fordon utgjorde 1/3 av alla tunga batterielektriska lastbilar som fanns i världen det året.

För att kunna jämföra har de också samlat in driftsdata från 55 411 tunga diesellastbilar under samma år.

De har kategoriserat fordonen baserat på deras totalvikt och användning i nio typfall, som till exempel medeltunga distributionsbilar och tunga semi-trailerfordon.

Författarna analyserar i artikeln hur väl elfordon kan ersätta dieselfordon, men har också jämfört totalkostnad och växthusgasutsläpp.

De gör också en framtidsanalys där de undersöker vad förbättrade batterier, förbättrad laddinfrastruktur och bättre planering kan ge för effekter.

Elfordonen underutnyttjas

Författarnas huvudslutsats är att de batterielektriska fordonen underutnyttjas.  De genomsnittliga dagliga körsträckorna för elektriska lastbilar var ofta betydligt lägre än för diesellastbilar. Ett skäl är givetvis att batterierna ger begränsad räckvidd, men en tydlig trend var också att de ofta inte utnyttjar hela sin batterikapacitet, vilket indikerar en potential för ökad användning utan ytterligare laddning. Deras analys tyder på att räckviddsångest och otillräcklig uppdragsfördelning påverkar fordonens begränsade användning.

Författarnas analys är att endast tjugotre procent av de elektriska distributionslastbilar och trettio procent av semitrailarna skulle kunna ersätta en-mot-en mot dieselmotsvarigheter baserat på data från 2021 i Kina.

Många fall där totalkostnaden var lägre för elfordon 2021

De har samlat in verkliga kostnadsdata för fordonen i Kina. Författarna har också inkluderat de subventioner och skattefördelar som fordonen hade i Kina 2021.

Resultatet är att om en genomsnittlig jämförelse görs på flottnivå hade 2021 elfordon i fem av nio kategorier redan lägre TCO än sina dieselmotsvarigheter.

I de tre tyngre användningsfallen och de lättare fordon kan kostnadsbesparingar på 12–37 % uppnås. För en del andra användningskategorier begränsas besparingarna av bränslekostnader av korta körsträckor, vilket resulterar i högre TCO för elfordon i jämförelse med dieselfordon.

Växthusgasutsläpp är olika

De har inkluderat växthusgasutsläppen från drift, produktion av bränslen och elektricitet samt produktion av batterier.

Resultaten från analysen av livscykelutsläpp visar en blandad bild. Några kategorier, som till exempel sopbilar, hade högre livscykelutsläpp, medan andra elektriska flottor uppvisade en reducering av CO2-utsläpp med 8–37% jämfört med diesel.

De 61 598 fordon

Alla fordon i deras analys är verkligen inte över 16 ton. Utan den stora majoriteten i deras urval är betydligt lättare.

Antal fordon i olika kategorier var följande:

                                                 Batterielektriska         Diesel

LD delivery truck               54229                             29817

LD sanitation truck               401                                    27

LD refuse truck                     360                                 143

MD box truck                         326                               1253

MD sanitation truck               381                                  201

MD refuse truck                   1329                                 648

HD refuse truck                   1448                                   79

HD semi-trailer                        77                            20145

HD dump truck                    3047                               3101

Deras totalvikt (GVW) var enligt följande:

                                           GVW (ton)

LD delivery truck                 4,5

LD sanitation truck             4,5

LD refuse truck                   4,5

MD box truck                       7,1

MD sanitation truck             8,5

MD refuse truck                  7,3

HD refuse truck                   31

HD semi-trailer                    25

HD dump truck                    31

Hur mycket av batteriet används innan ny laddning

I medel använder de olika kategorierna så här mycket av SOC (%) mellan laddningstillfällena.

LD delivery truck                 41%

LD sanitation truck             45%

LD refuse truck                  46%

MD box truck                     43%

MD sanitation truck           41%

MD refuse truck                 38%

HD refuse truck                  62%

HD semi-trailer                    82%

HD dump truck                    53%

Energiförbrukning i medel

De har samlat in data för elanvändningen och dieselanvändningen i medel från verklig drift för de olika kategorierna.

Tyvärr har de endast redovisat förbrukningen i en figur (figur 3 i [2]), så siffrorna är cirka:

LD delivery truck               50 kWh/100 km

LD sanitation truck         150

LD refuse truck                  80

MD box truck                      60

MD sanitation truck         220

MD refuse truck               100

HD refuse truck                 250

HD semi-trailer                  230

HD dump truck                  240

De har också redovisat kvoten hur mycket effektivare elfordonens energiförbrukning, i fordonet, är i jämförelse med dieselfordonen per kilometer.

LD delivery truck                      ca 300% effektivare är batterifordonen i medel

LD sanitation truck                 ca 210%

LD refuse truck                       ca 300%

MD box truck                          ca 300%

MD sanitation truck                ca 140%

MD refuse truck                      ca 200%

HD refuse truck                      ca 250%

HD semi-trailer                       ca 200%

HD dump truck                       ca 250%

Slutsatser från studien

Författarna väljer att lyfta fram som slutsats att det är viktigt att optimera användningsmönstren för elektriska lastbilar och implementera teknologiska framsteg för att öka deras kostnadseffektivitet och miljöfördelar. De tar också upp betydelsen av förbättrad laddinfrastruktur.

De pekar också på behovet av policyinterventioner och utbildningsinsatser för förare och operatörer för att hantera psykologiska barriärer som räckviddsångest.

Egna kommentarer

Data från 60 000 batterielektriska tunga fordon är mycket. Artikeln och bilagan innehåller ganska mycket data som är intressant. Nu har jag tagit fram några som var mer relevanta.

Notera dock att de flesta av fordonen i deras analys är relativt lätta. I Sverige är våra lastbilar tyngre i medel.

Dessutom, 2021 är inte 2024. Om de gjort om analysen 2024 vilka resultat hade de fått då?

De har inte lagt så mycket fokus på analysen av hur, när och var lastbilar laddar. De hade förbättrat förståelsen hur fordonen kan användas.   

Referenser

[1] Zhao, P., Zhang, S., Santi, P. et al. Challenges and opportunities in truck electrification revealed by big operational data. Nat Energy (2024). https://doi.org/10.1038/s41560-024-01602-x (låst artikel)

[2] Supplementary information. Challenges and opportunities in truck electrification revealed by big operational data. Nature Energy.  Innehåller 55 sidor med data och djupare analyser. Det går att ladda hem den bilagan om ni kan logga in på Nature Energy.