Arkiv / Teknik

Batterier: Cellproduktion del 3: Koreanska satsningar i Europa

Creative commons license

omEV fortsätter resan genom Europa på spaning efter produktion av Li-jonceller till elfordon. Idag är det de koreanska celltillverkarna LG Energy Solutions, Samsung och SK Innovation som är i fokus. Dessa tre hade under januari-september ifjol ca. 34 % av världsmarknaden för celler till elfordon [1].

Skattelättnader från sydkoreanska regeringen

Regeringen i Sydkorea vill säkerställa att den inhemska batteriproduktionen fortsättningsvis håller världsledande klass med LG Energy Solution, Samsung och SK Innovation i spetsen. Satsningen kallas ”K-battery strategy” där företagen bl.a. får skattelättnader då man ingår ett public-private partnership (PPP) [2]. Det finns tre mål: säkra celler med överlägsen prestanda, ett robust ekosystem samt att skapa nya marknader. Några konkreta mål finns även: Li-svavelceller ska kommersialiseras senast 2025, fastfas-celler (solid state) senast 2027 och Li-metallceller 2028. Bör påpekas att Li-svavel är en variant av en Li-metallcell och ofta även en fastfas-cell (red. anm.).

För ungefär ett år sedan satte sydkoreanska regeringen tillsammans med fordonstillverkarna ett mål att man ska sträva efter att en elbil (personbil, red.anm.) ska minska i pris motsvarande 7500 Euro till år 2025 [3] och som del av detta fokuserar man på billigare batterier och ofta i strategiska samarbeten med t.ex. europeiska länder och företag. Läs gärna om koreanska satsningar i Ungern från omEVs rapportering från i somras.

LG Energy Solutions

Sedan 2018 har LG Energy Solutions (LGES) en produktionsanläggning i närheten Wroclaw i sydvästra Polen som i dagsläget har en produktionskapacitet på 15 GWh/år och det finns planer på att utöka med ytterligare 50 GWh (totalt 65 GWh/år) [4].

LGES jobbar framför allt med NMC-celler (pouch-format), men ämnar sätta Co-fria celler på marknaden runt 2025 [5]. Planen är att minska koboltinnehållet genom att introducera aluminium, en utvecklingstrend som omEV har rapporterat om tidigare. Troligtvis kommer LGES även producera LFP-celler [6]. Om detta kommer ske i Europa återstår att se. Under lång tid har LG Chem och LGES valt att bortse från LFP-celler, men att man nu ser en efterfrågan på billigare celler när OEM:er fokuserar på ’pris’ snarare än ’range’ för vissa elbilsmodeller. Som ett exempel är Teslas satsning på LFP-celler och viss indikation finns även på att Apple och Rivian kommer använda LFP-celler [6]. För att effektivisera cellproduktionen har LGES slagit sig ihop med Siemens i syfte att göra cellproduktionen ’smart’ [7]. Dock kommer samarbetets resultat först introduceras vid LGESs anläggning i USA, men på sikt troligtvis även i fabriken i Polen.

Genom åren har LGES (tidigare LG Chem) levererat celler till ’alla’ genom olika avtal. De flesta celler i Europa går till Renault, Ford, Volvo Cars, VW, Daimler och Jaguar Land Rover.

Nu under januari kommer med största sannolikhet LGES introduceras på börsen (Seoul?) och förväntas dra in ett kapital på runt 9,5 miljarder Euro [8] och med största sannolikhet ämnar LG Chem minska sitt ägande i LGES.

Samsung

Samsung är näst största koreanska cellproducent med en försäljning under 2021 på ungefär en femtedel av LGES försäljning (mätt i GWh levererat till OEM) [1]. För att förtydliga sin satsning på elfordon lanserade Samsung nyligen dotterbolaget PRiMX – “Prime Battery for Maximum Experience” – ett varumärke som celler till elfordon kommer marknadsföras under. Varumärket har registrerats i Sydkorea och i Europa, och i USA inom kort. [9]

Det är främst NCA- och NMC-celler som Samsung tillverkar och levererar till VW, BMW, Volvo och Stellantis (med JV i Nordamerika [10]). Cellerna är företrädesvis cylindriska eller prismatiska. I Europa har Samsung produktionsanläggning i Göd strax norr om Budapest i Ungern och produktionskapaciteten är 30 GWh/år. Tanken är att inom kort utöka kapaciteten till 40 GWh och eventuellt bygga ytterligare en batterifabrik i Ungern. Ni kan läsa mer om dessa satsningar från omEVs rapportering om Ungern från i somras.

Under 2021 presenterade Samsung, men även LGES, en cylindrisk cell i ’Tesla-formatet’ 4680 (dvs. 46 mm i diameter och 80 mm hög) [11]. LGES är redan, tillsammans med Panasonic och CATL, leverantör av celler till Tesla och Samsung vill nog vara med i denna exklusiva skara.

Ett annat sydkoreanskt bolag  – EcoPro BM – investerar ca 810 MUSD i fabrik i Ungern för att årligen tillverka 108.000 ton katodmaterial från och med 2024 [12]. Denna mängd tros räcka till 1,35 miljoner elbilar (vilken packstorlek framgår dock inte, red.anm.). Att Samsung är en av avnämarna till katodmaterialet är mycket troligt då de båda företagen skapade ett JV under 2020 [13].

SK Innovation

Den tredje stora celltillverkaren i Sydkorea är SK Innovation och producerar ungefär lika många GWh celler till elfordon som Samsung gör. Li-joncellerna (pouch-format) som främst levereras till Ford och Hyundai är av främst NMC-typ, men LFP-celler finns även i sortimentet [14].

I Europa har företaget en produktionsanläggning i Komárom i Ungern och håller på att driftsätta den andra anläggningen. I somras blev det även klart att SK Innovation får motsvarande 90 miljoner Euro från ungerska staten för bygget av den andra fabriken, ett beslut som EU-kommissionen gav klartecken till [15]. SK Innovation sägs investera motsvarande 700 miljoner Euro i anläggningen. När båda anläggningarna är i full drift är produktionskapaciteten ca. 17,5 GWh/år. En tredje fabrik i Iváncsa söder om Budapest är även den på gång och med en produktionskapacitet på 30 GWh/år. [16] Mer om SK Innovations satsningar i Ungern kan du läsa i omEVs rapportering under sommaren 2021.

I USA har SK Innovation skapat ett JV med Ford – BlueOvalSK – som ska tillverka celler motsvarande 60 GWh/år fördelat på två fabriker [17]. Tillsammans satsar SK Innovation och Ford ca. 44 miljoner Euro i bolaget. Om detta JV även kommer bygga en fabrik i Europa är ännu oklart, men att det blir en SK Innovation-fabrik i Europa verkar mer och mer tydligt. Dock återstår att bestämma var den ska ligga, men Ungern, Polen och Rumänien verkar ligga bra till [18].

Ett dotterbolag inom sfären SK Innovation – SK IE Technology – öppnade den första av fyra anläggningar i Polen för produktion av separatorer till Li-jonceller [19]. Första och andra fabriken ska vardera tillverka separatorer till motsvarande 300.000 elbilar, medan tredje och fjärde fabriken ska vardera tillverka motsvarande 485.000 elbilar (vilken packstorlek framgår dock inte, red.anm.).

Hösten 2021 knoppade SK Innovation av sin verksamhet av fordonsceller – SK On – ett helägt dotterbolag [20]. Dock funderar man att introducera bolaget på börsen. SK On värderas till drygt 25 miljarder USD och i en pre-IPO tänker man säkra runt 10 % av sitt värde i nytt kapital [21].

Egna kommentarer

De sydkoreanska celltillverkarna är både roliga och tråkiga att följa: väletablerade företag där det inte händer så mycket bortom den givna vägen. De tävlar med varandra och på så sätt sporrar varandra framåt. Intressant är att de även bygger ut verksamheten i Europa med andra viktiga komponenter i en Li-joncell med både katodmaterial och separatorer. Och det verkar som om koreanerna trivs bra i Östeuropa…

Totalt kommer de tre företagen ha en årlig produktionskapacitet i Europa på 120-150 GWh runt 2025.

[1] S. Korean companies account for 33.8 pct of global battery market in Jan.-Sept.: report (länk)

[2] Korea pledges W40tr investment for battery leadership (länk)

[3] South Korea aims to push EV innovation (länk)

[4] LG Chem secures €500M for Polish factory expansion (länk)

[5] LG Chem ”Development of cobalt-free battery cathode materials by 2025” (länk)

[6] LG Energy developing its own LFP battery tech (länk)

[7] LG ES & Siemens announce battery production cooperation (länk)

[8] LG Energy Solution expects IPO price range 257000 to 300000 won per share (länk)

[9] Samsung establishes ‘PRiMX’ subsidiary for EV batteries (länk)

[10] Stellantis con,rms battery joint venture with Samsung SDI (länk)

[11] Samsung SDI, LG Energy Solution complete development of 4680 cell samples, eye Tesla orders (länk)

[12] South Koreas EcoPro BM invest 810 MUSD in cathode plant in Hungary (länk)

[13] Samsung SDI & EcoPro BM form JV (länk)

[14] SK On confirms plans for LFP batteries (länk)

[15] SK Innovation subsidized for Hungarian battery plant (länk)

[16] SK Innovation plans 3rd European battery cell factory (länk)

[17] Ford & SKI to launch battery joint venture (länk)

[18] SK-Ford join hands to build battery plant in Europé (länk)

[19] SK Innovation opens first Polish battery material plant (länk)

[20] SK Innovation spins off battery division (länk)

[21] SK On considers pre-IPO for financing investments (länk)