Den fordonstyp som troligen bäst representerar den amerikanska själen är pickupen. Pickupen är fysiskt stor och är mycket populär. Detta skapar speciella utmaningar. Den kommersiella lockelsen att fortsätta sälja pickuper är uppenbar hos framförallt de amerikanska OEM:erna. Samtidigt är pickupers miljöpåverkan stor. USA:s mest sålda bil Ford F-150 förbrukar i den amerikanska EPA körcykeln mellan 1,2 l/mil och 1,4 l/mil [1].
Ett antal intressanta elpickuper (BEV) är nu under utveckling eller närmar sig kommersialisering. Dagens nyhetsbrev gör ett nedslag i pickupmarknaden samt utvecklingen av elpickuper. Huvudskådeplatsen är USA men utvecklingen där kan ge ringar på vattnet globalt, t ex genom minskad miljöpåverkan och synergier med andra typer av fordon.
Pickuper är kommersiellt viktiga
1973 införde USA regleringar för bränsleekonomi (CAFE) för bilar. Pickuper erhöll en egen klassificeringen vilket i praktiken innebar lägre ställda krav och skatter. Detta är en delförklaring till pickupers framgångar på den amerikanska marknaden [3]. Sedan 1970-talet har pickupers marknadsandel pendlat kring 15 % i USA [4].
Fordonstypen har överlevt flera oljekriser (trots underordnad energieffektivitet) och dessutom ökat i marknadsandelar under pandemin. År 2020 såldes ca 3 miljoner pickuper i USA, vilket utgör ca 20 % av nybilsmarknaden [5]. År 2019 utgjorde pickuper 3,7 % av den globala nybilsförsäljningen (i värde) [6]. De tre dominanta tillverkarna i försäljning samma år var Ford (22 miljarder USD), Chevrolet (17,8 miljarder USD) och Ram (15,5 miljarder USD) [6]. Som jämförelse var Teslas globala omsättning 31,5 miljarder USD år 2020 [7]. Den totala pickupmarkanden i USA år 2021 förväntas bli värd över 66 miljarder USD [3].
Förutom att generera stor försäljning är pickuper även mycket lönsamma. GM avslöjade år 2018 att bruttovinsten per såld pickup i genomsnitt är 17 000 USD [8]. Det är i genomsnitt. Pickuper i premiumsegmentet kan generera bruttovinster på uppåt 50 000 USD [8].
En pickup ska klara tuffa utmaningar och helst inte kosta för mycket
Pickupköparna har ofta kategoriserats som speciellt märkeslojala. Det finns dock tecken på att märkeslojaliteten är på väg att minska [9]. En undersökning visar dessutom att över 30 % av pickupköparna är intresserade av elpickuper [10]. Pickupköpare efterfrågar generellt användbara och kraftfulla fordon [10], t ex för att dra släp och köra i svårframkomlig terräng. Behovet av högt vridmoment passar elmaskinens karaktär väl, dock på bekostnad av räckvidd [11]. Laddning, räckvidd och pris utgör kanske en extra stor utmaning för pickupköpare, som ofta bor på landsbygden, kör långa sträckor och har lägre inkomster [11] [12].
Uppstickare utmanar men Ford och GM lanserar också elpickuper
Nya aktörer med fokus på elpickuper har sett en möjlighet att utmana de dominerade pickuptillverkarna. Även Ford och GM kommer dock att sälja elpickuper. Nedan är en kort summering (pris, räckvidd, tekniska specifikationer osv) av ett antal nya elpickupmodeller och märken som kanske kommer att finnas på marknaden inom kort.
Ford F-150 Lightning
Fords första elpickup.
Beräknad produktionsstart: Våren 2022 [13]
Pris: 39 974 – 90 474 USD [13]
Räckvidd: 37 – 48 mil [13]
Övrigt: Bilvärldens största frunk? Utrustad med Vehicle-to-home (V2H).
Tesla Cybertruck
Teslas Mad Max inspirerade elpickup.
Beräknad produktionsstart: Q4 2021 [14]
Pris: 39 000 – 69 000 USD [15]
Räckvidd: 40 – 80 mil [15]
Övrigt: Kommer med en, två eller tre elmaskiner. Kaross i rostfri plåt och skottsäkra fönster.
Rivian R1T
Rivian fokuserar på eldrivna livsstilsfordon (SUV och pickup) och budfordon till Amazon.
Beräknad produktionsstart: Q1 2022
Pris: 67 500 – 93 000 USD [16]
Räckvidd: 48 – 64 mil [16]
Övrigt: R1T har fyra elmaskiner. Bygger ett ”adventure network” av snabbladdare.
GMC Hummer EV
Hummer återuppstår som elpickup men även som SUV.
Beräknad produktionsstart: Hösten 2021 för första versionen
Pris: 79 995 – 112 595 USD [17]
Räckvidd: 40 – 56 mil [17]
Övrigt: Två eller tre elmaskiner. Diagonal styrförmåga (crab walk).
Egen kommentar
Det pratas mycket om elpickuper i USA just nu. Det ser ut att bli tuff konkurrens mellan nya aktörer och etablerade pickuptillverkare. Ett antal intressanta modeller kommer snart finnas till försäljning. Pickupmarkanden är stor och lönsam, det är förståeligt att t ex Tesla och Rivian vill ta marknadsandelar. En reflektion är att marknadsföringen för elpickuper fokuserar till stor del på funktion, användbarhet och prestanda. Gärna med någon extra gimmick som krydda.
Det återstår att se hur benägna pickupköparna är att köpa elpickuper. Priset kan vara en viktig faktor. Efter statliga och lokala subventioner kan Ford F-150 Lightning nå ett pris under motsvarande bensindrivna F-150. Tidningen Wired spår att det låga priset kan locka även traditionella pickupköpare att välja en elpickup [18]. Kanske är det elpickupen som gör att elbilsförsäljningen tar fart i USA?
Referenser
[1] U.S. Department of Energy. 2021. länk
[2] Ford. 2021. länk
[3] Statista. 2021. länk
[4] Center for Sustainable Systems, University of Michigan. 2020. länk
[5] Forbes. Jan 2021. länk
[6] Statista. 2020. länk
[7] Wall Street Journal. Jan 2021. länk
[8] Reuters. 2018. länk
[9] MarketWatch. 2019. länk
[10] National Public Radio. Dec 2020. länk
[11] InsideEVs. Dec 2019. länk
[12] Baatar, Bilegt, et al. ”Preparing rural America for the electric vehicle revolution.” Washington DC (2019). länk
[13] Ford. 2021. länk
[14] Screenrant. Maj 2021. länk
[15] Tesla. 2021. länk
[16] Toms Guide. Maj 2021. länk
[17] GMC. 2021. länk
[18] Wired. Maj 2021. länk