Vad hände under sommaren 2020

Creative commons license

Styrmedel

Premie ska ge fler miljölastbilar och eldrivna arbetsmaskiner. Regeringen. länk.  Premien betalas ut vid inköpstillfället till de företag, kommuner och regioner som köper in tunga lastbilar som drivs av el, gas eller bioetanol och större arbetsmaskiner som drivs på el. Förordningen träder i kraft den 7 september 2020 och därefter kan Energimyndigheten börja betala ut premien. Klimatpremien presenterades i regeringens budgetproposition för 2020, där 20 miljoner kronor tillfördes anslaget för klimatpremier till elbussar, miljölastbilar och eldrivna arbetsmaskiner.

Norska regeringen har gjort en analys hur viktig icke-momsen är på elbilar. länk till rapport. Innehåller modellkörningar, referenser och analys.

ICCT har gjort en analys av Trump administrationens förslag för bränsleekonomi för personbilar. länk

Makrotrender om energi

Under första halvåret 2020 stod förnybar energi för 40 av elenergi i EU. Fossila bränslen stod för 34%. Det är första gången förnybar energi stod för en större andel. länk

Försäljning av laddbara personbilar globalt och i Europa

Roland Irle, EV-volumes.com har skrivit en aktuell analys av försäljningsutvecklingen av laddbara bilar under första halvåret 2020. Ni kan läsa den här. Försäljningen av laddbara bilar ökade med 57% första halvåret i Europa.

Argonne har gjort en analys av försäljningen av laddbara bilar i USA under perioden 2010-2019. länk

Lastbilar

Läsvärd ny rapport om ellastbilar “Unlocking electric trucking in the EU: Methodology”. Transport & Environment har skrivit. Mycket om hur mycket laddinfrastruktur som behövs. länk

Brittisk studie om “White Paper Decarbonising the UK’s Long-Haul Road

Freight at Minimum Economic Cost”. Elvägar med strömförsörjning via kontaktledningar ovanför är det mest kostnadseffektiva sättet att få nollutsläpp från lastbilar. länk (pdf)

Artikel om ett stort bränslecellslastbilar och vätgas i Schweiz. Hyundai är med. Förklaring av organisation och skattesystem som gynnar tekniken. länk

Air Liquide och Hamnen i Rotterdam vill ha 1 000 vätgaslastbilar till 2025. länk

Rapport av ICCT, som analyserar hur många nollemissionslastbilar som måste säljas pga Kaliforniens nya lagstiftning. California’s Advanced Clean Trucks regulation: Sales requirements for zero-emission heavy-duty truck. länk

“Tunga gods måste ställas om för klimatet”. Debattartikel från VD:arna Ericsson, H&M-gruppen, Scania, Siemens Sverige och Norden, E.ON Nordic. Förespråkar satsningar på bl a elvägar, stationär laddning, elnät, biodrivmedel samt införande av avståndsbaserad avgift för lastbilar. länk

Nikola får order på 2500 elavfallslastbilar till Republic Services. Tillverkning startar 2023. Reuters. länk

Coop Denmark har köpt ellastbil från Scania. De planerar att köpa fler. länk

18 Europeiska organisationer och stora företag (Deutsche Post DHL, Geodis, IKEA, Nestlé och Unilever) har startat en koalition, the European Clean Trucking Alliance (ECTA), målet av ta bort fossila bränslen från godstransporter. Deras krav till EU finns här. De vill ha styrmedel som styr mot nollemissionslastbilar.

DB Schenker har beställt tre elcitydistributionslastbilar från AB Volvo till Oslo. DB Schenker har totalt beställt elva ellastbilar. De första lastbilarna kom förra veckan till Oslo och blev introducerade av Norges premiärminister. länk

DB Schenker har startat en ny logistiktjänst för batteri-industrin. länk

Företag

Elon Musk: Tesla Cybertruck ska inte säljas i Europa. Teknikens Värld. länk

Elon Musk kan sälja batterier till konkurrenter. Teknikens Värld. länk

Geely och Volvos sammanslagning skjuts på framtiden länk

Volvo Cars var största bilmärke i Norge under Juli. Laddhybrider är viktiga. länk

Här är Volvos kommande modeller – ny elbil på gång. Recharge. länk

Volvo försäljningen av laddbara bilar ökade med 80% första halvåret 2020. länk

Glädjebeskedet – första Polestar 2 är levererad. Recharge. länk

Tyska stora leverantörer ZF Friedrichshafenstartar startar e-mobility enhet. Vill ej i framtiden sälja till fordon med enbart förbränningsmotorer. länk

Kinesiska Kandi börjar sälja två billiga elbilar i USA i år. länk

PSA bilmärket DS Automobiles satsar mer på laddbara bilar. Från och med 2025 så kommer DS bara sälja laddbara bilar länk

Mitsubishi har presenterat sin strategiska plan till 2022. De kommer ej sälja nya modeller i Europa. Befintliga modeller kommer de fortsätta att sälja. länk

Evergrande berättar om 6 Hengchi bilmodeller. länk . Evergrande planerar att köpa upp hela NEVS länk. Allt planeras vara klart under hösten.

Råvaror

Hård strid om mineraler i lågskattelandet Sverige. SVD serie om mineraler som behövs för klimatomställningen. länk

Myndighetssamarbete ska stödja hållbara batterier för elektrifieringen. Energimyndigheten, Naturvårdsverket och SGU. Allt klart oktober 2022. Regeringen. länk

Kina har släppt nya krav på batteriåtervinning. länk

Artikel om statusen för återvinning av li-jon batterier. Zero-waste batteries. länk

FN rapport om att hantera frågor kring batteriproduktion länk (läsvärd rapport)

Minerals for Climate Action: The Mineral Intensity of the Clean Energy Transition. Rapport om behov av råvaror från Världsbanken. Bra referensverk. länk

Batterier

Den svenska batteritillverkaren Northvolt har tagit upp lån på 1,6 miljarder dollar, motsvarande cirka 14 miljarder kronor. länk

BMW Group skriver långvarigt kontrakt på 2 miljarder euro med Northvolt. länk

Mercedes-Benz skapar partnerskap med CATL länk

Reuters artikel om batteriproduktion i Europa. länk

Artikel om Sydkoreas batteritillverkare som numera har 34,6 % marknadsandel för batterier till fordon. länk  

LG Chems batteridel gör numera vinst. länk

500 GWh/år planerad produktion i Europa. Sammanställning av alla battericellanläggningar som planeras i en karta. Innehåller produktion och när. länk (Linkedin post)

Analys av den politiska dimensionen om varför EU satsar på batterier. Europe’s big battery bet Commission plans for tech sovereignty run into a problem: The competition. Politico. länk

CATL påstår att nya cellerna kan bli integrerade i chassit. länk

Panasonic lovar förbättrade batterier länk

Vätgas 

China Hydrogen Alliance och Hydrogen Council ger ut strategirapport om vätgas. länk

Hydrogen generation in Europe. Overview of costs and key benefits. Bakgrundsrapporten till EU:s nya vätgasstrategi. länk

Laddinfrastruktur

Amerikansk laddinfrabolaget ChargePoint tar in mer 127 miljoner USD. länk

Amerikanskt institut gjort intressant studie om koppling elnät och laddning. länk (pdf)

Det finns 1 miljon publika laddpunkter globalt. Automotive News. länk

Nya elbilen Nissan Ariya använder CCS i Europa. Är det slutet för CHAdeMO i Europa? länk.

Inflytelserika Julia Hildermeier har skrivit en rapport hur nationer och EU bör arbeta med laddinfrastruktur i framtiden. Intressant. länk

En av de första snabbladdarna (120 kw) som är ihopkopplad med batterilager (160 kWh) är installerad i USA.  länk

Svenskt IoT-bolag laddar med tung tysk partner. länk (Samarbete Hubject och Blekingebaserade Greencharge Infra).

Konkurrensmyndighet granskar tysk laddinfrastruktur. Teknikens Värld. länk

Volkswagen berättar mer om sin laddinfrastrukturtjänst WE Charge service. länk