Statkraft och Everfuel ansluter sig till ett EU-finansierat initiativ för vätgas inom transport i Sverige. Projektet heter Nordic Hydrogen Corridor (NHC). Vätgas Sverige är projektledare. Toyota och Hyundai är med i projektet. Den totala budgeten uppgår till 200 miljoner SEK och delfinansieras av EU-programmet Connecting Europe Facility (CEF). Målet är åtta vätgasstationer i Sverige. Budgeten inkluderar både vätgasproduktion, stationer och fordon. Länk
Sammanfattning av seminariet The time for hydrogen is now
Det handlade om nuläget för värdekedjan för vätgas och var i Norge den 17 november. Sammanfattning av vad som sas finns här (text) eller som podd här (15 min). Seminariet var ett samarbete mellan EIT InnoEnergy, The Norwegian Hydrogen Forum, The Norwegian Hydrogen Cluster, NTNU Energy, The Norwegian Renewable Energy Cluster, SINTEF, IFE och Ocean Hyway Cluster.
Rapporten Path to hydrogen competitiveness A cost perspective
Hydrogen Council har tillsammans med McKinsey & Company och E4tech skrivit en rapport om hur nå kostnadseffektivitet för vätgas i olika applikationer. Det viktigaste strategin är att skala upp produktion av t ex elektrolysörer och bränsleceller. Totalt behövs en investering på cirka 70 miljarder USD för att nå kostnadseffektivitet i många applikationer. Det behövs också styrmedel och marknadsnära åtgärder. Länk till rapport.
IRENA har haft möte om vätgas
Mötet är sammanställt här Green hydrogen – The Potential Energy Transition Gamechanger. IRENA är The International Renewable Energy Agency (IRENA). Chefen för IRENA sa “Green hydrogen is gaining unprecedented political and business momentum, with a number of policies and projects expanding rapidly around the world”.
Australien och Japan skrivit samarbetsavtal om vätgas. Japan planerar att importera vätgas. länk
Tyskland planerar en vätgasstrategi inför att de tar över EU:s ordförandeskap
Länk till artikel. En stor del av vätgasen som Tyskland planerar att använda kommer köpas från andra länder. 20% av vätgas i Tyskland ska komma från förnyelsebara råvaror till 2030. Den preliminära vätgasplanen kan ha en statlig budget på cirka 2 miljarder euro till och med 2026.
Tyskland skrivit vätgas-samarbetsavtal med Nigeria
Avtalet handlar bl a om att Tyskland vill importera förnyelsebar vätgas.
Den 82 vätgas-stationen i Tyskland har öppnat. länk
Cirka 8 000 bränslecellsbilar i USA 1 januari 2020
44 vätgas-stationer öppna i Kalifornien. Det finns ungefär 3 500 bränslecellsbilar i Japan. länk
BMW uttalande: Bränslecellsbilar kan vara lika dyra som bensinbilar inom fem år
2022 kommer BMW ut med en liten flotta av bränslecellsbilar. Fuel cell powertrains ’could be as cheap as petrol in five years’, says BMW’s hydrogen VP
VW-gruppen: Tidigast 2030 kommer vi serietillverka bränslecellsfordon
2022/2023 kommer en liten serie av bränslecells-SUV:ar från Audi. länk
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson tror inte på bränsleceller nu
Volvo-CEO Samuelsson zum Wasserstoff-Auto: ”In fünf Jahren sind die Batterien weit besser”
Hyundai ”Strategy 2025” – planerar försäljning av 110 000 bränslecellsbilar 2025
Hyundai släppte sin plan till 2025 i december. De planerar att sälja 560 000 BEV (elbilar) per år och 110 000 bränslecellsbilar per år 2025.
Hyundai Motor Unveils ’Strategy 2025’ Roadmap to Transition into ’Smart Mobility Solution Provider’
Nikola planerar att tillverka batteri- och bränslecellslastbilar i Ulm, Tyskland
Nikola Tre to build electric trucks at Iveco in Germany
DOE sätter tekniska mål för klass 8 lastbilar med bränsleceller
Rapport finns här
Honda och Isuzu samarbetar om bränsleceller till lastbilar
Honda, Isuzu power up fuel cell partnership for heavy-duty trucks
1,1 GW bränsleceller sålda 2019, 40% ökning från 2018
Fuel cell market breaks 1 GW global capacity barrier.
Resultat kommer från rapporten The Fuel Cell Industry Review 2019. Den är sammanfattad i två artiklar i FuelCellsWorks del 1 (jmfr av försäljningsutvecklingen mellan bränsleceller, solceller och vindkraft) och del 2 (fokus på den nya utvecklingen bränslecellslastbilar).