Vad hände sommaren 2019 – nyheter, nya rapporter och inspelningar

Creative commons license

Makrotrender

Första gången sen 1950 som befolkningstillväxten i världen är mindre än 1% per år.

Globala utsläppen av koldioxid från transportsektorn ökade med 0,6% 2018. De senaste tio åren har ökningen i medel varit 1,6% per år.

385 000 för tidigt avlidna 2015 p.g.a. partiklar (PM2.5) och ozon som kommer från avgaser från fordon.

Tips på relevanta rapporter 

The Partnership on Sustainable, Low Carbon Transport. 2019. E-Mobility Trends and Targets. Sammanställning av e-mobility mål och trender för länder, städer, regioner och företag.

Transport&Environment. 2019. Electric surge: Carmakers’ electric car plans across Europe 2019-2025. Bl a sammanställning av hur många laddbara bilmodeller som kommer bli sålda i Europa under perioden.

UN Environment. 2019. The Global Electric Vehicles Database. En databas om vilka styrmedel och politik som finns för e-mobility i de flesta länder omkring i världen.

IEA. 2019. Global EV Outlook 2019. IEA:s årliga sammanställning av utvecklingen av elfordon i världen. Ett referensverk där många experter varit med och skrivit. 232 sidor med referenser. Kostar inget att ladda hem.

IEA. 2019. The Future of Hydrogen. Referensrapport om status för vätgas i världen.

ADB. 2019. E-Mobility Options for ADB Developing Member Countries. En rapport om e-mobility i Asien. Bra sammanställning.

Tips på bra inspelade sessioner

Vattenfall i Almedalen 2019: Framtidens batterier – Sveriges jättechans. 60 minuter. Bra paneldiskussion.

Fully Charged. Batteries – are they ethical, recyclable and sustainable? 25 minuter. Simon Moores (Benchmark) och Mark Newman (Bernstein).

Chalmers. 2019. Food, energy, new materials – How do we use our land resources most effectively?. 2 timmar.

Solcellskollen. Håller bränsleceller på att ta fart på riktigt? Med Chalmersprofessorn Anders Palmqvist. 48 minuter.

Roskills analys om att 2025 kommer Europa ha 120 GWh batteriproduktion. 9 minuter.

Diskussion om framtiden för Kinas elfordonsmarknad. Forskare från Harvard och Wharton. 25 minuter.

Batterier

Indien planerar minst 4 battericellsfabriker.

Skellefteå efter batterifabriken – framtidstro och omvälvande förändringar. Bra artikel i DN om Northvolt.

Brist på leverantörskedjor för batterimaterial. 

Toyota och CATL samarbetar om batterier.

Indien

ICCT sammanfattar styrmedel för nollemissionsfordon. Fokus är på vad Indien skulle kunna använda.

Indien satsar på elektriska tvåhjulingar och trehjulingar.

Laddinfrastruktur

Volkswagens Electrify America satsar på autonom laddning med robotar.

BP och Didi Chuxing skapar ett joint venture för laddning i Kina.

VW har skapat ett joint venture om laddinfrastruktur i Kina. Företag som är med är JAC, FAW och Star Charge.

Större projekt i UK “Electric Nation” har presenterat sina resultat om smart laddning.Nätet kommer klara sig fint.

Politik

Tysklands finansminister presenterade ett program för subventioner till laddbara fordon. Det är en fortsättning på redan befintliga stöd.

VW, BMW, Ford och Honda skrivit ett samarbetsavtal med California Air Resources Board (CARB) om att reducera emissioner.

I EU införs CLEAN VEHICLE DIRECTIVE i augusti.

Kina ökar kraven på försäljningen av New Energy Vehicle från och med 2021.

Fordonsföretag

BMW planerar att sälja en bränslecellsbil. En liten serie kommer i början av 2020-talet av X5. Lite senare kommer en bränslecellsbil lämplig för massproduktion.

Audi tror stenhårt på bränslecellsbilar.

Toyota samarbetar med BYD för att göra batterielbilar för den kinesiska marknaden.

NEVS startar serieproduktion av deras första BEV i Kina.

NEVS nya ägare satsar 20 miljarder kronor i NEVS. NEVS bygger en tredje bilfabrik i Kina.

Ford och Volkswagen samarbetar om självkörande och elektriska fordon. Ford ska använda VW:s plattform för att bygga elfordon i Europa.

Volvo och Samsung SDI har skapat en strategisk aliians om att utveckla batterier till lastbilar. Samsung ska sälja celler till AB Volvo.