32nd International Electric Vehicle Symposium (EVS32) startade igår i Lyon, Frankrike. Staden är Frankrike tredje största och delar av staden är välförtjänt på UNESCO World Heritage site. Lyons centrum är fylld av mindre elfordon. Staden kämpar för att få kontroll. Samma dag som konferensen startade införde staden årliga parkeringsavgifter för elcyklarna, elsparkcyklar och elmopeder, som är med i delningstjänster [1].
EVS har en lång historia. 1969 var den första konferensen i Arizona och 50 år senare har konferensen kommit till Lyon, Frankrike.
EVS är arrangerade av World Electric Vehicle Association (WEVA), som i sin tur består av olika organisationer från Nordamerika, Asien och Europa. I Europa är medlemsorganisationen AVERE.
WEVA ger ut World Electric Vehicle Journal, som är en läsvärd vetenskaplig tidskrift med open access artiklar. Urvalda artiklar från EVS blir publicerade i den tidskriften.
Till EVS vallfärdar elfordonsforskare från hela världen, men företag ställer också ut. Den svenska delegation är cirka tjugo-trettio personer.
EVS har ett vetenskapligt program med mer än 150 bidrag, som har blivit granskade.
Konferensen har också en relativt stor mässa med bilar, laddutrustning och komponenter. Mässan var stor i år. Någon som utmärker mässan är att utställarna samlar sig under sin hemmanation. Det finns norska, tyska, nederländska, spanska, kinesiska och brittiska montrar. Alla berättar färgpaketerat om möjligheterna och framgångarna i sitt land.
Franska jättars planer och tankar – samverkan ger uppskalning
Konferensen startade som brukligt med ett plenum där värdens företag och regionen presenterar sina planer och tankar kring utvecklingen.
Först öppnade Espen Hauge konferensen. Espen är ordförande för WEVA och AVERE. Han tittade bakåt för att vi skulle komma ihåg hur långt branschen kommit sen dess. Han ansåg också att det är viktigt med samarbete mellan aktörer för att skala upp mer, samt att standarder är ett viktigt arbete nu. Han berättade också att han vill AVERE ska arbeta med att berätta saklig information i en värld fylld av tveksamma sanningar.
Den första gästtalaren Étienne Blanc var från regionen. Han berättade att regionen stod bakom satsningar på e-mobility, men han la extra mycket tid på att de satsar på vätgas i regionen [2].
Den första talaren från ett företag var Yannick Duport från EDF, som är ett stort franskt elbolag. Han repeterade målet att EDF ska bli Europas största energiföretag inom e-mobility. De vill vara störst i Europa på att sälja el till elfordon, samt vara den största laddoperatören och bäst på “smart charging” [3]. Yannick Duport ansåg också att V2G är ekonomiskt, miljömässigt bra och bra för elnätet. Han lyfte också fram behovet att samverka för att skala upp till nästa nivå. EDF tror också på vätgas för lastbilar och tåg.
Philippe Monloubou från Enedis fortsatta i samma spår. Han sa att e-mobility är en kollektiv och teknisk utmaning som Enedis kommer vara med för att lösa. Monloubou sa att e-mobility är kanske den mest transformativa process som elbranschen varit med om. Samarbete är nyckeln. Enedis är ett stort franskt nätbolag.
Florent Menegaux från däcksjätten Michelin sa att världen behöver både elfordon och vätgasfordon. Michelin har länge satsat på vätgas och ser stora möjligheter för lastbilar och tåg. Han lyfte upp det nya joint venture tillsammans med Faurecia [4].
Den sista talaren från företagen var från Renault. Han ansåg att elbilar lämnat pionjärperioden. De finns flera utvecklingar som sker nu, som kommer ha stor betydelse. De är:
- Nu kommer BEV*2 dvs dubbel räckvidd (500 km) samma pris i stor skala.
- Elbilar kommer inom snar framtid ha samma TCO (Total-cost-of-ownership) som bränslebilar. TCO kommer vara samma omkring 2020 för B-segmentet och omkring 2021 för C-segmentet.
- Begränsningen för bränslebilar att ha tillgänglighet i stadskärnor kommer ha stor betydelse.
- Det behövs ordentliga samarbeten mellan bilbranschen och elbranschen. Det är något nytt.
Franska statens representant berättade att den franska presidenten har lovat att behålla subventioner för inköpsstöd av elbilar åtminstone till 2022.
Sista talaren under plenum var Prins Albert från Monaco. Han gav ett personligt tal om hur Monaco tar egna steg inom e-mobility.
Imorgon blir det mer från EVS. Fokus blir på trender från den vetenskapliga delen av konferensen.
Referenser
[1] Trottinettes, vélos et scooters en free floating à Lyon : des redevances « incohérentes »?. 20 maj 2019. länk
[2] Zero Emission Valley: How Auvergne-Rhône-Alpes is leveraging hydrogen mobility. Electrive. länk
[3] EDF intends to become Europe’s leading e-mobility energy company by 2022. 2018. länk
[4] Faurecia and Michelin to create a global leader in hydrogen mobility. 11 mars 2019. länk