PowerCell säljer för minst 530 MSEK till Bosch
Svenska PowerCell och Bosch har skrivit under ett utvecklings- och licensavtal för bränslecellsstacken PowerCell S3 [1-3].
Avtalet är på 50 MEUR (ca 530 MSEK) samt en royalty för varje såld produkt [1].
Bosch får genom avtalet exklusiv rättighet att tillverka och sälja PowerCell S3 för användning i personbilar, lastbilar och bussar.
Bolagen ska också gemensamt fortsätta att utveckla S3.
I den nuvarande versionen finns S3 i storlekarna 30-125 kW.
PowerCell kan fortsätta att sälja S3 till andra segment som t ex till maritima och stationära tillämpningar.
PowerCell utvecklar också andra stackar. De ingår ej avtalet. T ex så utvecklar PowerCell en stack inom ramen för det tyska projektet Autostack Industrie. I projektet ingår BMW, Daimler, Ford och Volkswagen.
PowerCells kurs steg från cirka 54 SEK/aktie till cirka 70 SEK/aktie.
Bosch är världens största leverantör till fordonsindustrin. Några siffror för att förstå storleken:
- Antal anställda 410 000
- Antal anställda inom forskning och utveckling 70 000
- Omsättning 78 miljarder euro (2018)
Bosch gör bedömningen att 2030 kommer 20% av alla eldrivna fordon vara drivna av bränsleceller [2].
[1] PowerCell och Bosch undertecknar gemensamt utvecklings- och licensavtal avseende PowerCell S3. PowerCell Pressrelease. 29 april. länk
[2] Bosch to cooperate in large-scale production of fuel cells for trucks and cars. Bosch Pressrelease. 29 april 2019. länk
[3] Bosch signs pact with Sweden’s Powercell to mass produce fuel cells. Reuters. 29 april. länk
Kina stödjer utvecklingen av bränsleceller och vätgas
Kinesiska staten fortsätter att stödja utvecklingen av bränsleceller och vätgas.
Förra veckan sa en talesman från Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) att:
“We believe that hydrogen fuel cell vehicles and pure electric vehicles will coexist and complement each other for a long time to meet the needs of transportation and people’s travel,” [4].
2016 släppte Kinesiska staten målen för bränslecellsfordon i Kina [6]:
- De vill ha 1 miljon bränslecellsfordon på vägarna 2030.
Staten kommer bl a att stödja utbyggnaden av vätgasstationer i Kina [5].
[4] China to support hydrogen and fuel cell vehicles to go green. Reuters. 23 april 2019. länk
[5] China’s Hydrogen Economy Is Coming. Bloomberg. 23 mars 2019. länk
[6] Hydrogen Energy Country Overview: China. Jimmy Li NICE (National Institute of Clean-and-low-carbon Energy), For the US DOE International Hydrogen Infrastructure Workshop 2018, Sept 11-12, Boston. länk
[7] Hydrogen fuel cell technology put on solid development path. China Daily. 29 april 2019. länk
Nikola World day 2019
skrivet av Magnus Karlström
Amerikanska Nikola presenterade sina planer under Nikola World day 2019 den 16 april (film från hela presentationen, youtube).
Under Nikola World Day visade Nikola för första gången upp Nikola Tre, ett terrängfordon och en vattenskoter. Nikola Tre är en eldriven lastbil, som är gjord för den europeiska marknaden.
De berättade också mer om sina planer för Nikola Two, som är den eldrivna lastbilen som är gjord för den amerikanska marknaden.
Nikola Two och Nikola Tre ska finnas både som bränslecellsdriven och enbart som batteridriven. Den batteridrivna version ska finnas med batteristorlekarna 500, 750 och 1000 kWh.
Produktionsstart för Nikola Two är 2022.
Nikola Tre har produktionsstart 2023 för den europeiska marknaden. Nikola söker en europeisk lastbilspartner för Nikola Tre [9].
Målet är att deras produktionsanläggning i USA ska kunna producera 35 000 lastbilar/år [9].
Nikola bedömer att deras försäljningen kommer vara 80% vätgasdrivna lastbilar och 20% batteridrivna [10].
De kommer också bygga ut 700 vätgasstationer i USA fram till 2028 [9].
Nikola kommer inte använda PowerCells stack för serieproduktionen [12]. Orsaken är att PowerCell inte kunnat acceptera Nikolas villkor för fortsatt samarbete [13].
[8] Nikola Showcases Five Zero-Emission Products at Nikola World. Nikola Pressrelease. 16 april 2019. länk
[9] Nikola Rolls Out Trucks for Zero-Emissions Future. 17 April. Transport Topics. länk
[10] Nikola’s hydrogen-electric trucks rolling closer to reality. Today’s Trucking. 17 april 2019. länk
[11] Nikola wants to disrupt your truck payments by including fuel costs. Today’s Trucking. 17 april 2019. länk
[12] Nikola Motors does not plan to use PowerCell’s fuel cell stacks in serial truck production. 4 april 2019. länk
[13] Nikola Motors planerar inte använda PowerCells bränslecellsstackar vid kommande serieproduktion. PowerCell Pressrelease. länk
Hyundai och H2 Energy skriver på avtal om 1600 bränslecellslastbilar
Hyundai och schweiziska företaget H2 Energy fortsätter att arbeta för deras gemensamma JV Hyundai Hydrogen Mobility.
Hyundai ska leverera 1 600 bränslecellslastbilar till Hyundai Hydrogen Mobility. Det ska ske under perioden 2019 till 2025.
Hyundai Hydrogen Mobility ska börja leverera bränslecellslastbilarna tillsammans med förnyelsebar vätgas till kunder i Schweiz.
Målet är dock att utöka marknaden till andra länder i Europa.
De skrev på en överenskommelse på 1000 lastbilar 2018. Nu har de ökat antalet lastbilar till 1600.
[14] Hyundai & H2E: 1,600 fuel cell trucks for Europe. Electrive. 15 april 2019. länk
[15] Hyundai Motor and H2 Energy to establish ‘Hyundai Hydrogen Mobility’. Hyundai Pressrelease. länk