”We are going to introduce electric vehicles in a very big way. We are going to make electric vehicles self-sufficient like UJALA. The idea is that by 2030, not a single petrol or diesel car should be sold in the country”
(UJALA är ett styrmedel för att öka bytet till LED-lampor i Indien. ”Self-sufficient betyder budgetneutralt)
sa Indiens energiminister Piyush Goyal den 30 april. Han vill Indien ska leda världen och visa hur det ska göras.
Ni kan höra det exakta uttalandet här (youtube, ca 1 min långt).
Ni kan också höra mer detaljer om vad Indien funderar på att göra de nästa tre åren i det här klippet.
Han anser att staten behöver vara involverade 2-3 år sedan kommer elfordon vara så bra att det kommer hända av sig själv.
Staten bör satsa på laddinfrastruktur samt också batteribytesstationer, men även på att bygga upp produktion av batterier i Indien [1,2]. De ska också sluta att subventionera hybridfordon och enbart stödja laddbara bilar.
Bilbranschorganisationen i Indien är tveksamma och anser att staten bör vara teknikneutral och inte peka ut en speciell teknologi [11].
Även en del analytiker är skeptiska till målet t ex Puneet Gupta från IHS Markit anser att det är en avlägsen dröm [1].
Konsultfirman BTI skriver att ”While India has a large domestic market, it lacks the fiscal capability and ambition of China and the technology expertise of Japan or South Korea. There are also formidable infrastructure and financing challenges and addressing these will not be easy” [7].
Det finns ett utkast på en plan vad Indien bör göra
Reuters har sett ett utkast på den nya planen för elfordon i Indien [1,2].
Rapporten heter Transformative Mobility Solutions for India.
Planen är framtagen av Niti Aayog, men också Rocky Mountain Institute är med i processen. Niti Aayog är en think-tank skapad av Indiens premiärminister.
Arbetet med att göra planen leds av professor Ashok Jhunjhunwala [12].
Rapporten är inte publik än, men om jag hittar den skickar jag ut den.
En av de största anledningarna för Indien att satsa på elfordon är att minska oljeimport [3]
Indien importerar ca 80% av den olja de använder idag.
Importkostnaden för olja för Indien är ca 150 miljarder USD och förväntas öka till 300 miljarder USD 2030 om inget görs [6].
I dokumenten kring elfordonssatsningen är de tydliga att skriva ut att en av anledningarna är att minska oljeimporten, men också att det är ett sätt att uppfylla Parisavtalet. Det är också kopplat till att Indien tror att de kommer få in mycket förnyelsebar kraft under 2020-talet [13,14].
Indien har haft en elfordonsplan innan som de fick på plats 2013. Den senaste versionen av den planen kom 2015 och heter ”Faster Adoption and Manufacturing of Hybrid and Electric Vehicles”.
Tyvärr har inte ökning av försäljningen i Indien varit stor t ex 2016 såldes endast 22 000 elfordon Indien, varav större fyrhjuliga elfordon endast var 2 000 [4].
Egen kommentar
Indien har mycket att att vinna på att minska import av olja.
Har svårt att tolka den politiska tyngden att en minister för energi säger att det bara ska säljas elfordon i Indien 2030.
Jag tyckte det var intressant att de säger att de kommer satsa på batteribytesstationer.
Indien är ju lite speciellt att de alltid inkluderar lätta elfordon samt tvåhjuliga elfordon i sina planer. De flesta länder verkar ju tro att de enda vägfordon som finns är personbilar.
Referenser
[1] Exclusive: India’s green car plan prioritizes electric vehicles over hybrids. Reuters. 6 maj 2017. länk
[2] India’s green car plan prioritises electric vehicles over hybrids. Rhe Times of India. 7 maj 2017. länk
[3] The Real Reason India Is Talking Up Electric Vehicles. 2 maj 2017. Forbes. länk
[4] India to Sell Only Electric Cars by 2030: Ambitious or Achievable? The Quint 2 maj 2017. länk
[5] India wants 100% electric vehicles by 2030 but financing, infrastructure remain a challenge. Money Control. 2 maj 2017. länk
[6] Maruti Suzuki to procure battery packs from Suzuki JV in hybrid cars push. The Mint. 29 april 2017. länk
[7] India wants all new cars beyond 2030 to be electric. 1 maj 2017. The Bridge to India. länk
[8] Electric Vehicles adoption: potential impact in India A Power and Utilities perspective June 2016. EY. 2016. länk
[9] National Electric Mobility Mission Plan Launched Today. 9 jan 2013. länk
[10] NITI Aayog to organize high level workshop for advancing Innovation in Passenger Mobility and Transportation. NITI Aayog. 26 feb 2017. länk
[11] SIAM urges government to be tech and fuel neutral, not mandate only EVs.9 maj 2017. Autocar Profesional. länk
[12] IIT-M professor picked to power India’s ‘e-vehicle nation’ dream. 20 dec 2016.The New India Express. länk
[13] India plans nearly 60% of electricity capacity from non-fossil fuels by 2027. Guardian. 22 dec 2016. länk
[14] Draft National Electricity Plan. Government of India. DEc 2016. länk