Årets bilsalong i Paris är precis avslutad. I förra veckan hade jag förmånen att besöka mässan tillsammans med ett team från Renault. Utrustade med måttband, kamera och en liten magnet gav vi oss ut i vimlet för benchmarking av olika batterilösningar. Allt för att försöka förstå vilka celler, hur packningen är gjord, hur många styrenheter, reläer, kylning, ev. säkerhetsanordningar osv. Dock kan jag inte presentera batteridetektivjobbet…
Bilsalongen är stor, men inte gigantisk. Många bilar som visas upp går att köpa eller förboka, dock inte Opel Ampera-e som kanske har varit en snackis inför mässan.
I princip allt man kan tänka sig fanns, den ena bilen mer välpolerad än den andra. Mycket var som att besöka vilken större bilhandlare som helst. Inte ens Tesla stack ut, trots Model X i flera utföranden. Det jag hade önskat var att visioner, framtiden och innovationer tog större plats.
Om jag ska sammanfatta mässan med tre ord blir det Toyota, IONIQ och ZOE.
Jag fokuserade på xEV. Här kommer en sammanfattning av mina intryck.
Alla som vill visa upp att de är ledande inom electromobility, men det är svårt att slå Toyota. Den nya Prius PHEV fanns givetvis på plats: 1,0 L/100 km och 22 g CO2/km. Varianten i montern hade tre batterier – startbatteri, traktionsbatteri och ett extra för att lagra solenergi – bilen var utrustad med solceller på taket. Min franska räckte tyvärr inte till att förstå hur stort det tredje batteriet var eller vad den energin användes till. Men antagligen till entertainments, lampor, etc.
Toyota hade även den mest futuristiska konceptbilen – en bränslecellsbil. De visade även en MIRAI FC. En seriehybrid med en räckvidd på 550 km. Bränslecellen var på 113 kW. För att vara en standardbil måste jag säga att bagageutrymmet var stort trots vätgastanken.
Laddstolpar och varianter på Teslas Power Wall fanns det gott om. BMW visade upp sin Wallbox ihop med en i3 med 94 Ah stort batteri. Konceptet BMW Charge Now gör att man kan utnyttja laddinfrastruktur som tillhandahålls av olika leverantörer.
80 % kan laddas på 40 minuter, räckvidden minskar 20-30% på vintern jämfört med på sommaren och med stadskörning kommer man 10 % längre än att köra på landsväg.
Smart visade upp sin elbil, en bil som tagits fram i nära samarbete med Renault. Bland annat så använder Smart en elmaskin utvecklad av Renault och även Renaults ingenjörer har varit med att ta fram batteriet. Räckvidden är 160 km och laddas i ett normalt eluttag på 6h. Använder man en Wallbox tar det 3h, och i snabbladdningsfallet 30 min. Energiförbrukningen är 0,10 kWh/km; riktigt bra om man jämför med andra bilar från Mercedes.
Mercedes B250e, en elbil som kommer nästa år, har en energiförbrukning på drygt 60 % mer än Smart. Om man räknar om data de presenterade med produktblad så använder de ca 85 % av den installerade energin. Dock får du en ’energibonus’ på 700 kWh om du köper en Mercedes. Detta motsvarar 25 laddningar eller 5000 km för B250e. Mercedes ger även en garanti på 8 år, eller 100 000 km. Mercedes PHEV 350e fick underkänt av batterispanarna från Renault: batteriet är inte optimalt och tar onödig plats i bagaget.
VWs monter var fullpackad med folk och bilar. Det kändes som om de ville satsa på kvantitet för att visa att de minsann gör annat än ’diesel’. Här fick vi dock inte så stor möjlighet att använda vare sig måttband eller magnet, men om man låtsas vara professor i batterier så får man en del svar. Nya eGolf Touch har en räckvidd upp till 300 km. Och med lite frågor så får vi veta att detta är i stadstrafik (30 km/h i medel) och under gynnsamt väder (dvs. inte vinter). Det mesta är sig likt jämfört med alla andra varianter på Golf med laddinterface bakom tanklocket. Två olika ladduttag för att kunna anpassa till olika standarder på olika marknader. Golf GTE, en PHEV, kostar dock dubbelt så mycket som en vanlig Golf – ca 38 k€.
Mitsubishi visade givetvis upp sin Outlander, och en konceptbil: ex concept – electric crossover. Räckvidden ska vara 400 km (enl. JC08-cykeln), batteriet är på 45 kWh och elmaskinen på 70 kW.
Jämte sin ix35 fuel cell presenterade Hyundai tre exakt lika bilar, utvändigt så väl som i kupén – enda skillnaden var drivlinan. IONIQ i tre varianter: en HEV, en PHEV och en EV. Snyggt, även om själva bildesignen inte var direkt iögonfallande. Varianterna EV och HEV finns redan på marknaden och PHEV-varianten kommer nästa år.
Det går ju inte att vara på en bilmässa utan att provköra. IONIQ EV fick det bli, ett val som jag inte ångrar. Redan i Normal-mod var det en trevlig körupplevelse bland Paris gator, bättre blev det i Sport-mod. Det som mest bidrog till en bra körupplevelse var att jag själv, men hjälp av två spakar vid ratten, lätt kunde motorbromsa (och givetvis är det regenerativ bromsning). I princip kan man köra helt utan att använda bromspedalen, något som jag inte riktigt vågade mig på i den hetsiga Paristrafiken. Tre olika bromsnivåer fanns och känslan var som när man lägger i en lägre växel med en fossilbil. Mycket smidigt. Hyundai ska även ta fram en självkörande IONIQ EV tillsammans med ett forskarteam vid Seoul National University [2]. Steget dit känns inte långt efter provturen.
Opel hade två Ampera-e i sin monter – den ena i ett hörn där det gick att använda all vår utrustning. Med alla data på avstånd mellan förstärkningsbalkarna så ska det nog gå att klura ut hur packkonstruktionen verkar vara. En besvikelse är att Ampera-e inte är redo för marknaden än. Inget förhandsbesked om kostnadsläget och det gick heller inte att förboka en bil när de väl sätter igång produktionen. En gissning som vi gjorde var att de inte lyckats nå den räckvidd som kommunicerats. Dock kom en pressrealese från Opel dagen efter mitt besök att de nu klarar >400 km enligt NEDC [1]. Dock preliminära data än så länge.
Renault visade upp en elektrisk konceptbil, TREZOR, men framförallt nya ZOE. Exakt samma bil som förra varianten, men med 400 km räckvidd istället för 240. Imponerande – batteriet har exakt samma volym men är 35 kg tyngre. Dubbelt så mycket energi i samma volym. Man säger inte hur stort batteriet är i kWh, däremot användbar energi – 41 kWh. Cellerna har ca 70 % högre kapacitet än de tidigare. ZOE säljer bättre än någon av Renaults fossilbilar just nu. Nya ZOE finns till försäljning – 19 k€. Så vad väntar du på? 😉
[1] Range over 400 Kilometers: New Opel Ampera-e Revolutionizes Electro-Mobility
länk
[2] Hyundai Motor, Seoul National University readying fully autonomous EV by 2020.
länk