400 ingenjörer till Volvo Cars, Kinas krav på nya elbilstillverkare samt frostiga relationer Sydkorea och Kina

Creative commons license

Igår beskrev Helena hur Kina håller på att lätta på sin JV-krav för elfordonsbranschen, samt att de stora sydkoreanska batteritillverkarna inte får sina celler certifierade i Kina. Det innebär att elfordon med deras celler inte får subventioner i Kina.
En del av förklaringen kan vara att relationen mellan Sydkorea och Kina är frostiga. Anledningen är bl a att Sydkorea tillsammans med USA vill installera ett anti-missil system i Sydkorea (THAAD) för att skydda sig mot Nordkoreas missiler. Kina anser att systemet är ett hot mot deras säkerhet och har valt att vara negativ till planerna [1-4].
Volvo Cars släppte igår nyheten att de ska rekrytera 400 ingenjörer bl a till deras arbete med elektrifiering.
Samt Kina planerar att begränsa antal nya elbilstillverkare i Kina.
[1] U.S.-South Korea Missile Shield Could Spark New Crisis: China Media. NBC News. 21 juli 2016. länk
[2] THAAD a threat to peace and regional order. China Daily. 12 july 2016. länk
[3] U.S., South Korea to Deploy THAAD Missile Defense Over North Korea. NBS News. 8 juli. länk
[4] ‘Purely defensive’: Seoul discards China’s concerns over US’ THAAD system. RT. 8 aug 2016. länk

Volvo Cars ska rekrytera 400 ingenjörer under det närmaste året

Syftet är att stärka utvecklingen av nästa generations teknik inom säkerhet, självkörande bilar och elektrifiering.
De nyrekryterade ska främst arbeta med programvaruutveckling.
De nya medarbetarna kommer främst sitta i Göteborg, men även i Lund.
”– Volvo är en branschledande aktör när det gäller självkörande bilar och elektrifiering och inte minst den självklara ledaren när det gäller säkerhet. Vi har stora ambitioner att inte bara behålla utan också utöka den ledningen, så vi måste se till att vi lockar till oss de bästa ingenjörerna på marknaden. Den nya rekryteringskampanjen är del av den strategin, säger Peter Mertens, Senior Vice President, Research & Development på Volvo Cars [1]”
Nyheten är del av trenden att det har blivit väldigt många FoU jobb de senaste åren i fordonsbranschen. Volvo Cars, AB Volvo, Scania, Autoliv, Cevt och Nevs hade nästan 1000 fler anställda utvecklingsingenjörer i Sverige 2015 i jämförelse med 2014 [3].
[5] Volvo Cars lanserar en stor kampanj för rekrytering av ingenjörer i Sverige. länk
[6] Sökes: 400 ingenjörer till Volvo Cars. GP. länk
[7] Fordonssuccé bakom de nya FoU-jobben. 8 juni 2016. Ny Teknik. länk

Kinesiska myndigheter funderar att införa hårda krav som radikalt kommer minska antal nya elbilstillverkare i Kina

Det finns nästan 200 nya elbilstillverkare i Kina.
Bloomberg rapporterar att myndigheterna i Kina anser att det är för många och de har för svag teknisk kompetens [8].
Därför planerar kinesiska myndigheter att begränsa antal nya elbilstillverkare till max 10. Då ingår inte traditionella biltillverkare, som t ex SAIC, i den begränsningen.
Myndigheterna kommer införa hårda tekniska krav som gör det svårt för nya elbilstillverkarna att få licens att tillverka fordon.
Bloomberg har försökt få en bekräftelse från kinesiska myndigheter, men ej fått något klart besked [8].
Artikeln som Bloomberg har skrivit är läsvärd.
[8] 95% of China’s Electric Vehicle Startups Face Wipeout. 29 aug 2016. Bloomberg. länk
[8] 90% of start-up electric auto companies will be cleared from the market. Gasgoo. 30 aug 2016. länk