EV-start-ups i Silicon Valley, tips konferens i gbg om electromobility samt tips event om metallhydrider
Magnus Karlström
2016-05-26
Idag får ni mer om vad som händer i Silicon Valley om elfordon. Artikeln är längst ner i nyhetsbrevet.
Ni får också tips om två evenemang.
Event: Metal Hydrides in: Fuel Cells, Hydrogen- & Heat-Storage
Place: C516 South, Arrhenius Laboratory, Svante Arrhenius väg 16, Stockholm University
Prof. Rex Harris, Birmingham University and Prof. Andreas Zűttel Director, Laboratory of Materials for Renewable Energy (LMER) Lausanne
Contact: Dag Noréus, Department of Materials and Environmental Chemistry, Stockholm University
Electro Mobility in Smart Cities
”The City of Gothenburg together with Business Region Göteborg and Enterprise Europe Network welcome you to a two day conference focusing on electro mobility in smart cities. You will be able to attend seminars and participate in matchmaking and study visits. Electro Mobility in Smart Cities is a venue for national and international stakeholders from industry, academia and the public sector. Here you will meet international decision and policy makers from the private and public sectors. Listen to policy makers from the EU and Sweden.
Meet representatives from cities as well as from companies within the area of transport and electro mobility, international expertise, professionals and researchers in the area of electro mobility and smart cities. ”
Program, registrering och mer information här.
EV-start-ups i Silicon Valley
Som vi skrivit tidigare så blir Silicon Valley mer och mer associerat med framtidens mobilitetslösningar och elfordon. När jag i höstas lyssnade på Peter Carlsson (före detta Vice President, Tesla) på Mobile Heights i Lund, så rekommenderade han publiken att hålla utkik efter Faraday Future, Atieva och NextEV som alla är EV-start-ups som finns i Silicon Valley. Tidigare i år så skrev vi om Faraday Future [länk]. Atieva, Faraday Future och NextEV jobbar alla tre på att attrahera talanger och erfarna personer till sina respektive team. Gemensamt för de tre företagen är att de vill utveckla nya smarta och uppkopplade fordon som erbjuder nya användarupplevelser, den känslan får i alla fall jag när jag läser på respektive företags hemsida. Alla tre företagens hemsidor förmedlar ett budskap om innovation och framtid för mobilitet, men inte mycket om kommande produkter [1], [2], [3].
The Guardian har skrivit en artikel om de något mystiska ägarförhållandena i Faraday Future och Atieva [4]. Det verkar nämligen vara så att en av investerarna bakom Atieva är ägare i Faraday Future, nämligen Jia Yueting från Kina. Jia (som vi även skrev om i artikeln of Faraday Future) är grundare till ett företag som heter LeECO, som tidigare hette LeTV, och som arbetar med video och konsumentelektronik.
Atieva är ett företag som håller till i Silicon Valley och som startades redan 2007 av Bernard Tse, som tidigare var chef på Tesla, och Sam Weng från Oracle. Till att börja med arbetade Atieva med batterier och drivlinor och byggde batteripackar till kinesiska elbussar. I början på 2014 köpte de kinesiska företagen Beijing Automotive Industry Holding (BAIC) och LeECO in sig i företaget. Tanken var att BAIC skulle kunna hjälpa Atieva att tillverka och marknadsföra Atievas fordon i Kina, och LeECO skulle kunna hjälpa till med konnektivitet och entertainment-system. Företaget lyckades rekrytera och bygga upp ett ingenjörsteam i världsklass. Men sen blev det lite struligt. Kort efter att LeECO köpt in sig i Atieva så var LeECO:s grundare, Jia Yueting, med och finansierade företaget Faraday Future som får betraktas som en ren konkurrent. Detta var till en början inte känt för Atievas ledning. Dessutom blev det konflikter med BAIC som gjorde att Atievas VD och grundare Bernard Tse avgick i slutet på 2015. Konflikten skall ha handlat om huruvida produkten skulle lanseras först i USA eller i Kina. I april i år skall BAIC ha sålt sina 25 % som de ägde i Atieva och enligt the Guardian är det troligt att det är Jia Yeuting som är köparen. Det är dock inte bekräftat ännu. En fråga som dykt upp i allt detta är om Atieva kommer att gå upp i Faraday Future? Möjligheten för Atieva att få sin första bil producerad av BAIC verkar ha gått om intet. Förväntad lansering var under 2018.
För att göra historien än mer komplex, så lanserade LeECO en egen konceptbil, en självkörande elbil, i Beijing nu i april. Konceptbilen från LeECO heter LeSEE och det är oklart om någon teknik i den kommer från Atieva eller Faraday Future.
Men BAIC då? Jo de skall enligt uppgift hålla på att utveckla en elbil tillsammans med NextEV, som också är baserade i Silicon Valley och som också har kinesisk uppbackning.
Egen kommentar
Kinesiska aktörer håller på att positionera sig bland EV-start-ups i Silicon Valley. Antagligen lockas de av samma saker som de flesta etablerade biltillverkarna också lockas av; kompentensen inom mjukvara, tjänster och uppkopplade enheter samt innovationskraften som finns i Silicon Valley.
Ägarförhållandena och allianserna runt Atieva och Faraday Future är röriga, men Jia Yueting är en person att hålla koll på framöver.
Jag skulle vilja veta mer om idéerna och produkterna som Atieva, Faraday Future och NextEV tänker lansera. Än så länge är det inte så mycket ny information på den fronten.
[1] Faraday Future:s hemsida. Länk.
[2] Atieva:s hemsida. Länk.
[3] NextEV:s hemsida. Länk.
[4] Battle of the electric car startups: will Faraday Future merge with Atieva? The Guardian. 20 April 2016. Länk.