Förra veckan tipsade jag om två rapporter som ska stödja medlemsländer att ta fram handlingsprogram för alternativ infrastruktur. Alla medlemsländer måste i november skicka mål och förslag på åtgärder om alternativ infrastruktur till kommissionen.
Bil Sweden skrev förra veckan en pressrelease om att Sverige har den tredje största marknadsandelen för laddbara personbilar i världen [1]. Slutsaten gäller för året 2015.
Idag jämför jag Sveriges bestånd av laddbara personbilar med andra länder i EU samt Norge och Schweiz. Jämförelsen är baserad på siffror från EU-rapporterna som b la använder statistik från AVERE (The European Association for Battery, Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicles). AVERE hade samlat in statistik fram till november 2015.
AVERE kommer också vara värd för EU:s statistikkälla för alternativa bränslen och fordon på sikt nämligen projektet EAFO European Alternative Fuels Observatory.
[1] Sverige nu världens tredje bästa elbilsland! BIL Sweden är stolta men inte nöjda. Pressrelease. 15 mars 2016. länk
AVERE har samlar in data om beståndet av laddbara personbilar, motorcyklar, lätta lastbilar, bussar samt quadricycles för EU:s medlemsländer. Deras statistik finns i tabell 2.1 i rapporten här.
Statistiken är från november 2015.
Jag har flyttat över all deras statistik för personbilar till en google spreadsheet som ni kan se och ladda hem här (länk).
Jag har också flyttat över statistik om antal laddstationer i olika länder till det bladet. Det verkar dock som den statistiken är begränsad och mer osäker.
Jag passade på att jämför Sveriges bestånd av laddpersonbilar med andra länder.
Det jag har gjort är att dela beståndet av laddbara personbilar med totalt antal registrerade personbilar i varje land. Beräkningen finns också spreadsheet.
Sen har jag gjort en kvot mellan Sveriges % andel bestånd laddbara personbilar med alla andra länders % andel. Det innebär att om kvoten är större är 1 har det landet en större andel än Sverige.
Ranking bestånd av laddbara personbilar (nov 2015) EU + Norge, Schweiz
1. Norge 8,5 mer än Sverige
2. Nederländerna 2,8 mer än Sverige
3. Sverige 1,0
4. Danmark 0,8
5. Schweiz 0,76
6. Estland 0,6
7. Frankrike 0,53
8. UK 0,48
9. Belgien 0,48
10. Österrike 0,41
11 Tyskland 0,34
Jämförelse bestånd enbart batterielektrisk personbilar (nov 2015)
1. Norge 21 ggr mer än Sverige
2. Danmark 2,2 ggr mer än Sverige
3. Estland 1,6
4. Schweiz 1,3
5. Frankrike 1,3
6. Sverige 1,0
7. Österrike 0,94
8. Belgien 0,71
9. Tyskland 0,6
10. UK 0,6