Arkiv / Samhälle

Prognoser nr 3 Biltillverkarnas mål

Creative commons license

Idag får ni del 3 i serien om prognoser.
Första avsnittet handlade om det svåra med att göra prognoser.
Det andra avsnittet handlade om vilka mål för försäljning de ledande länderna har för försäljning av laddbilar. Beskrivningen var baserad på en rapport som gjort en uppdaterad och egen analys  när det var mer troligt att länderna skulle uppnå målen. Rapporten uppskattade att marknadsandelen för laddhybrider, batterielbilar och bränslecellsbilar kan vara mellan 10-15% år 2025 om de ledande ländernas mål uppnås. Kumulativt kunde 30 miljoner bilar av den sorten vara sålda globalt till 2025.
Det tredje avsnittet handlar om vad biltillverkarna har sagt att de har för mål för försäljning av laddbilar.

Biltillverkarnas mål för försäljning

skrivet av Magnus Karlström
Biltillverkarna är olika beroende på vilka teknologier de inkluderar i sina mål.
En del har enbart mål för batterielbilar, en del för laddbilar och en del inkluderar alla bilar med eldrivlinor så t ex fullhybrider är med.
Det blir också lite historiebeskrivningen vilka mål de har kommunicerat innan.
Tesla Motors
Elon Musk har sagt några gånger att Tesla Motors har som mål att sälja ”at least a few million a year” omkring 2025. Då talar han om batterielbilar.
Han har också nämnt siffran 500 000 producerade Tesla Motors batterielbilar per år omkring 2020 några gånger [1].
Tesla Motors har totalt sålt 107 000 bilar fram till och med slutet at 2015. Under 2015 fick 50 000 kunder en Tesla bil samt de har målet att producera 80 000-90 000 bilar under 2016 [2].
Nissan och Renault 
Nissan började sälja LEAF 2010. VD:n Ghosn sa i samband med introduktionen i USA att den globala försäljningen av LEAF kommer vara 500 000 per år 2013. Vid samma tillfälle sa han att 10% av sålda bilar kommer vara elbilar 2020 [3].
De sålde 21 000 LEAF år 2011 och 26 000 2012. 2015 sålde de globalt ca 44 000 LEAF [4].
2011 släppte Nissan sin miljöplan till 2016. Där hade de det utskrivna målet att alliansen Renault/Nissan skulle ha sålt 1,5 miljoner nollemissionsbilar till 2016 [5].
Under Frankfurt Motor Show ändrade de sina planer. Nu har de målet 1,5 miljoner kumulativ försäljning av batterielbilar till 2020 [6].
Renault själva hade målet att sälja 200 00 elbilar per år 2015/2016 enligt Reuters [7]. 150 000 skulle vara ZOE. Under 2015 sålde de ca 20 000 ZOE [4].
GM
GM släppte laddhybriden Chevy Volt 2010. De hade försäljningsmålet på 40000 Volt per år. De sålde 23 000 2012 och 2013, samt försäljningen sjönk till 19000 2014 [9].
GM kommer börja sälja batterielbilen Bolt i slutet av 2016 i USA. Det har förekommit rykten att GM bara har kapacitet att producera 30 000 Bolt per år. Det har dementerats av GM [10].
Kevin Kelly, manager, Electrification and Fuel Cell Technology Communications, sa att GM kommer klara av att sälja 50000 Bolt per år om efterfrågan finns [10].
Ford
Har inte sett något försäljningsmål i absoluta tal för Ford. Däremot har de lovat att 40% av deras modellprogram ska ha eldrivlina till 2020. De inkluderar batterielbilar, laddhybrider och fullhybrider i definitionen bilar med eldrivlina [11].
De lovade i slutet av 2015 att satsa 4,5 miljarder USD mer på fordon med eldrivlina [11].
VW och Audi
VW-koncernen satte 2011 målet att 3% av deras försäljningen skulle vara batteri- eller laddhybridfordon 2018.
Om VW-koncernen säljer ca 10 miljoner fordon skulle de behöva sälja ca 300 000 laddfordon under året 2018 för att nå målet.
Det är gamla ledningen som satte målet 3% samt det var före dieselproblemen, så det är ju möjligt att målen ändrats.
Audi har t ex varit ute sagt i slutet av 2015 att 25% av deras försäljning i USA kommer vara laddbilar 2025 [13].
Mitsubishi
2013 släppte Mitsubishi en plan för sitt arbetet fram till 2020.
De har målet att 20% av de bilar som de säljer ska vara batterielbilar eller laddhybrider 2020 [13].
Mitsubishi har som mål att sälja 1,4 miljoner bilar 2016.
Om vi antar att de behåller den volymen skulle de behöva sälja ca 280 000 laddbilar år 2020 för att nå sitt mål.
Volvo Cars
Volvo cars släppte sin elektrifieringsstrategi oktober 2015.
I samband med det sa Volvo Cars VD att de är övetygade att 10% av deras försäljning kommer vara laddbilar 2020 [15].
Volvo Cars har målet att sälja 800 000 bilar per år 2020. 10% är 80 000 laddbilar från Volvo Cars per år 2020.
BMW
BMW förra Chef Norbert Reithofer sa 2014 att BMW har målet att sälja 100 000 i-fordon/år 2020. I-serin är BMW:s modellserie för t ex i 3 och i8 [15].
Men BMW gör också laddhybridversioner för alla sina vanliga modeller. De fokuserar just nu på att de laddhybridmodellerna kommer ha elräckvidder på 13-20 miles (20 till 32 km). De kommer dock förslänga elräckvidden på sikt [16].
De kinesiska tillverkarna
December 2015 gick jag igenom de största kinesiska biltillverkarna och deras planer till 2020 för laddbilar.
De har stora planer, men ni får läsa det här om ni vill.
Det är ganska många av världens laddbilar som kommer bli tillverkade i Kina om planerna uppnås.
Bosch
Bosch är ingen biltillverkare, men de är en av världens största leverantörer så deras åsikt är alltid intressant.
De tror på en total försäljning av fordon på 113 miljoner per år 2020.
6,5 miljoner kommer vara fullhybrider som t ex Prius.
3 miljoner kommer vara laddhybrider.
2,5 miljoner kommer vara batterielektriska fordon.
Egen kommentar
Jag har inte med jättar som Hyundai, Honda, Fiat Chrysler och Toyota. Det beror delvis på att jag inte hittat så mycket, men också på att de inte är lika mycket inne på laddbilar som de biltillverkarna jag har skrivit om.
Jag borde också ha haft mer Daimler, men jag hittade mest att de kommer ha många laddhybridmodeller.
Mitt mål var att försöka hitta uttalande om perioden 2025 till 2030. Tyvärr hittade jag inte så mycket. Det mesta som var offentligt var endast mål till 2018-2020.
Jag skulle bra gärna vilja veta vad VW-koncernen har för försäljningsmål för 2020+. 25% målet för Audi i USA säger nog något om riktningen.
Det går ganska fort med teknikutvecklingen och förändringar av stödsystem. Det kan inte vara lätt att ta fram försäljningsmål för 2020+ perioden. Det spelar säkert roll för hur offentliga biltillverkarna är om mål.
Om jag ska försöka ta fram någon trend så är det att premiumtillverkarna är mer framåt när det gäller % mål för marknadsandelar. Mitsubishis 20% mål är det högsta offentliga målet av de traditionella biltillverkarna.
Bosch, som har insyn av vad flera tillverkare gör, tror på en global marknadsandel för BEV på ca 2% till 2020 samt ca 3% för PHEV. Det kanske är något att hålla sig i?
Referenser
[1] CORRECTED-Tesla to hike electric car output to ’a few million’ by 2025. Reuters. 2015. länk
[2] Tesla Fourth Quarter & Full Year 2015 Update. Tesla Motors. 10 feb 2016. länk (pdf)
[3] Nissan Will Sell 500,000 Electric Cars a Year by 2013, Says Chief. Ny Times. 2010.länk
[4] World Top 20 December 2015 Special Edition (Updated). EV Sales spot. länk
[5] Nissan: we’ll sell 1.5 million zero-emission vehicles by 2016 (and plug-in hybrids, too). Auto Blog. 2011. länk
[6] Nissan/Renault won’t make electric vehicle goals: CEO. 11 ov 2013. NBC. länk
[7] Renault targets 200,000 electric cars in 2015-paper. Reuters. 2010. länk
[9] ‘Not a compliance car,’ GM says 2017 Chevy Bolt can meet demand of over 50,000 per year. Hybrid Cars. länk
[10] Chevy Bolt electric car could be ’the first mass-market EV success. LA Times. 2015. länk

[11] Fields: Why electrified models are a good bet. Automotive News. 14 dec 2015. länk
[12] Volkswagen EV Chief: We Want to Lead in Electrification. Plug In Cars. 2013.länk
[13] Audi Declares at Least 25% of U.S. Sales Will Come from Electric Vehicles by 2025. Business Wire. 18 nov 2015. länk
[14] Mitsubishi wants 20% of its new cars to be plug-ins by 2020. Auto Blog. 10 nov 2013. länk
[15] Volvo Cars unveils global electrification strategy. Pressrelease. 15 okt 2015. länk
[16] BMW boosts plug-in market with 2016 models. 30 jan 2016. länk
[17] World map of automotive powertrains: how people drive in Europe, the Americas, and Asia. 2014. Bosch. Pressrelease. länk