GM och VW

Creative commons license

Jättarna testar.
GM och VW-koncernen planerar, investerar, lobbar och omorganiseras för att vara förberedd för något annat.

Nyheter från GM och VW

skrivet av Magnus Karlström
Audi ska bygga batterier i Bryssel
Audi ska tillverka sin batterielbil-SUV i Bryssel, men även producera batterier för VW koncernen där [1].
Från och med 2018 ska Audi  ”produce large series” av sin BEV SUV i Bryssel. Den sportiga SUV:en ska ligga mellan Audi Q7 och Audi Q5 i produktportföljen.
BEV SUV:en ska ha tre elmaskiner, en elräckvidd på 500 km samt snabbladdningsmöjlighet.
En intressant del av nyheten är att Audi ska tillverka batterier för hela VW-koncernen i Bryssel [1].
VW bilmärket omorganiseras
VW bilmärket har i början av året gjort om sin organisation [2].
De har sorterat sin fordonsutveckling i fyra grupper, som är:
– Små bilar
– Kompakta bilar
– Mellanstora och stora bilar
– och det riktigt intressanta en BEV-grupp för att utveckla batterielektriska fordon
VW chefen vill att Europa ska leda utvecklingen för e-mobility och autonoma fordon
Matthias Müller vill att Europa måste våga ta ledningen inom e-mobility och autonoma fordon. Han varnade för att Silicon Valley kan inte få ta det nya [3].
Han vill att offentliga beslutsfattaren och fordonsindustrin måste samarbete mer för att öka Europas konkurrenskraft.
Müller tog speciellt upp att Europa behöver ett nät av snabbladdare med 150 kW effekt [3].
GM investerar i delningsekonomin
GM har gjort en investering på 500 miljoner USD i ett partnerskap med Lyft, som är en konkurrent till Uber [4].
General Motors har också lanserat en bildelningstjänst som heter Maven [5].  GM har tagit in folk från Google, Zipcar och Sidecar till Maven.
Maven kommer sätta igång med ett antal projekt runt omkring i världen. Ett av projekten kommer vara i Ann Arbor. De kommer också ha projekt i Tyskland.
GM sa att ”Maven is a key element of our strategy to changing ownership models in the automotive industry” [5].
Egen kommentar
Funderar ibland vad som är svårast om det är hård teknikutveckling, nya affärsmodeller eller organisationsförändring som kan utnyttja potentialen i ny teknik. Det svåra kanske är kombinationen?
GM och VW testar nya varumärken och organisationsförändringar. BMW har ju gjort liknande saker med sin i-serie.
VW har väl ett intresse att ha ett lite mer positivt budskap än att att de måste reparera dieselbilar samt betala så lite böter som möjligt i USA, men kan också vara så att en rejäl kris ger chansen att göra en nödvändig omorganisation.
Referenser
[1] Audi production network: ready for electric mobility. Pressrelease. 20 jan 2016. länk
[2] Volkswagen brand repositions its vehicle development organisation. 20 jan 2016. länk
[3] Volkswagen: Europe Needs to Lead with Electric Mobility. 25 jan 2016. länk
[4] GM invests $500 million in Lyft, sets out self-driving car partnership. Reuters. 5 jan 2016. länk
[5] GM Launches Personal Mobility Brand: Maven. Pressrelease. 21 jan 2016. länk
[6] GM starts car-sharing service in Germany, U.S.. Reuters. 21 jan 2016. länk