NEVS order på 150 000 elbilar

Creative commons license

Igår var första gången någonsin som en en nyhet om laddbilar var huvudnyheten på hemsidorna hos Aftonbladet, Expressen och DN.
NEVS har fått en order på 150 000 batterielbilar från den kinesiska företaget Panda New Energy.
Ha en fin helg!

”Nevs har tecknat ett strategiskt samarbetsavtal med Panda New Energy Ltd om leverans av 150 000 stycken 9-3 sedan elbilar”

skrivet av Magnus Karlström
”National Electric Vehicle Sweden (Nevs) och kinesiska Panda New Energy Co Ltd har tecknat ett strategiskt samarbetsavtal som innebär att Nevs ska leverera 150 000 elbilar till och med år 2020. Utöver detta omfattar avtalet även 100 000 ytterligare elfordon samt tjänster från företag närstående Nevs och Nevs ägare. Avtalets totala värde uppgår till 78 miljarder RMB, omkring 100 miljarder SEK.
Panda New Energy fokuserar på att leasa ut miljöfordon för olika typer av mobilitetslösningar. Panda samarbetar med flera företag som erbjuder tjänster med miljöbilar som en del i transport- och tjänstelösningar i Kina, och siktar på att bli ett världsledande leasingbolag för miljöbilar.
– Det här är ett strategiskt samarbete för Nevs inte bara när det gäller antalet fordon, utan är också ett viktigt steg i att implementera vår vision och vår nya affärsplan. Vi vill erbjuda våra kunder både hållbara produkter och hållbara mobilitetslösningar, säger Stefan Tilk, vice ordförande Nevs.
– Vi är mycket glada för samarbetet med Nevs, som bygger på ett arv av framgångsrika innovationer och som har kapacitet att möta vår efterfrågan. Som delaktiga i den framväxande marknaden för miljöfordon är vi tacksamma att få bli en partner till Nevs, som delar vårt engagemang för miljön, säger Chao Ma, ordförande i Panda New Energy.” [1].
Serieproduktionen av elbilar kommer troligtvis igång 2017 [4].
2017 kommer också batterielbilar för den svenska marknaden [4].
Det aktuella samarbetsavtalet är enligt Mikael Östlund (kommunikationschef på Nevs) en beställning, och inte ett köpeavtal [5].
Ett antal svenska experter har uttalat sig i Ny Teknik om ordern i Ny Teknik [6] samt GP [7].
Underhållsingenjören Christer Pettersson på NEVS uttalade sig i GP [8]
”– Den 18 december 2009 beslutade GM att lägga ner Saab. Den 19 december 2011 var det konkurs och nu åker vi bara vidare framåt, säger Christer och ler stort.”
Här finns en tv-intervju med NEVS. Han säger att anläggningen i Trollhättan kommer leverera målade karosser till Kina. I anläggningen i Kina kommer slutmonteringen ske bl a  batteri och eldrivlina sätts i bilarna.
Panda New Energy är ett nytt bolag och det finns begränsat med infomation om bolaget.
VD:n ”Mattias Bergmans förklaring är att det är så nybildat. Dess vd Chao Ma och Nevs ordförande Kai Johan Jiang känner varandra.
”Bakom bolaget finns det stora resurser. Det är grundat av starka ägare – Hasun Asset. Det finns pengar bakom”, säger Mattias Bergman” [10].
[1] Nevs har tecknat ett strategiskt samarbetsavtal med Panda New Energy Ltd om leverans av 150 000 stycken 9-3 sedan elbilar. NEVS. Pressrelease. länk
[2] Saab successor Nevs signs $12 billion China electric car deal. Reuters. 17 dec 2015.länk
[3] Nevs får stororder på 150 000 bilar. P4 Väst. länk
[4] Nevs: Hundratals nyanställningar i Trollhättan. P4 Väst. länk
[5] ”Ta inte ut några segrar i förskott” Ekonomikrönikören Torbjörn Isacsson om Nevs jätteavtal. GP. länk
[6] Bilexperter: Ordern stärker Sverige – om den blir verklighet. Ny Teknik. Länk
[7] Nevs vd: Ett bevis på att hårt arbete lönar sig. GP. länk
[8] Branschexpert: ”Frågan är var bilarna ska tillverkas” GP. länk
[9] Underhållsingenjör: Helt magiskt besked. GP. länk
[10] Miljardavtal ska få fart på Nevs. Dagens Industri. 17 dec 2015. länk