Idag får ni en sammanfattning av Nissan LEAF i siffror.
LEAF började säljas 2010 i Japan och USA, men egentligen började försäljningen ordentligt 2011.
Den är den vanligaste laddbilen i världen (ca 20% av alla laddbilar är en LEAF) och det är fortfarande den modell som säljer bäst (ca 10% av all laddbilsförsäljning i världen 2015).
Nissan har presenterat uppdateringen för modellår 2016. De har ökat batteristorleken, utökat batterigarantin samt förbättrat infotainmentssystemet för de två dyrare utrustningsnivåerna. Den nya LEAF ska börja säljas i Europa januari 2016. I USA säljs den redan.
Helena skrev om utvecklingen av batterier som används i LEAF för ett tag sen.
Men först en kommentar från en läsare. Vi skrev om utvecklingen av snabbladdningen globalt förra veckan.
Olle kommenterade att det ”är värt att påpeka att Combined Charge System (CCS) finns i två olika fysiska utföranden som inte är kompatibla med varandra.”
Tack Olle för din kommentarer.
Utvecklingen av Nissan LEAF i siffror
Försäljningsutveckling globalt och i USA
Global försäljning av LEAF uppdelat per år
2011 22 000 [1]
2012 26 973 [2]
2013 47 716 [3]
2014 61 507 [4]
Globalt så har 180 000 LEAF blivit sålt fram till och med juni 2015 [5]. De har med god sannolikhet sålt ca 200 000 nu.
USA är den marknaden som försäljningen varit störst.
Geografisk uppdelning försäljning av LEAF fram till och med juni 2015 [5]
USA 80 000 (ca 44% av 180 000)
Japan 53 500
Europa 41 500
Totalt (de tre regionerna) 174 000
Försäljningen i USA har utvecklats enligt följande
2011 9 674 [6]
2012 9 819 [7]
2013 22 610 [8]
2014 30 200 [9]
2015 okt 14 868 [10]
En viktig siffra är när LEAF har blivit sålt mer än 200 000 kumulativt i USA så kommer det statliga inköpsstödet på 7500 USD försvinna. Nu är de uppe på ca 88 000 LEAF.
För att förstå siffrorna så började Nissan producera LEAF i USA 2013, samt de sänkte priser ordentligt 2013.
Under 2015 har försäljningen av LEAF minskat i USA i jämförelse med 2014, men det beror nog på att kunderna väntar på 2016 LEAF.
Global försäljningen av Nissan LEAF i jämförelse med andra försäljningsmodeller under 2015
Nissan LEAF är fortfarande den laddbilsmodell som säljer bäst globalt, men skillnaden är inte så stor som den brukar vara.
De fem mest sålda laddbilsmodeller globalt under 2015 fram till och med september 2015 [11].
1 Nissan Leaf ca 36 000 (ca 48 000 helår)
2 Tesla Model S ca 33 000
3 Mitsubishi Outlander PHEV ca 29 000
4. BYD Qin ca 26 000
5. BMW i3 ca 18 000
Renault Zoe, Volkswagen e-Golf, Volt och Volkswagen Golf GTE har hittentills blivit sålda i ca 10000 fordon per modell under 2015 fram till och med september.
Prisutvecklingen av Nissan LEAF i USA
Det är svårt att jämföra priset mellan olika modellår eftersom de har förbättrat bilen samt lagt till mer utrustning för varje generation. Fast prisutvecklingen säger något. Priserna är MSRP (manufacturer’s suggested retail price) och destinationsspris ingår också. Observera att USA ger ett inköpsstöd på ca 7500 USD samt många delstater ger också stöd så priset blir lägre i bilhandeln [12].
Modellår 2012 LEAF SV 36 050 USD
Modellår 2012 LEAF SL 38 100 USD
Modellår 2013 LEAF S 28 800 USD
Modellår 2013 LEAF SV 31 820 USD
Modellår 2013 LEAF SL 34 840 USD
Modellår 2016 LEAF S 29 860 USD
Modellår 2016 LEAF SV 35 050 USD
Modellår 2016 LEAF SL 37 640 USD
För modellåret ingick 6,6 kW laddare för utrustningsnivån SL och det var möjligt att köpa till för SV.
För modellåret 2016 så ingår 6,6 kW ombordladdare för SV och SL, samt är möjligt att köpa till för S nivån.
För modellåret har Nissan bytt batteri och ökat kapacitet för SV och SL. Kapaciteten för de utrustningsnivåerna är 30 kWh. För S nivån är det fortfarande 24 kWh. 30 kWh ger ca 27% mer elräckvidd i jämförelse med 24 kWh.
Modellerna med större batterier har sämre energieffektivitet. S har en MPGe på 114 och SV/SL har 112 MPGe. MPGe står för miles per gallon petrol. De översätter energin i el till liter bensinekvivalenter. 114 MPGe är samma som ca 2,06 liter bensin/100 km samt 112 MPGe är ca 2,1 liter bensin/100 km. DVS det är inte stor skillnad.
Batteriet för SV och SL går också snabbare (kWh/min) att snabbladda [16].
Batteriet för SV och SL har samma fysiska dimensioner som för S, men är tyngre. Enligt uppgift är batterierna ca 21 kg tyngre [14].
Nissan har också förbättrat batterigarantin för 30 kWh batteriet. Garantin för kapacitetsförlust är 8 år eller 160 000 km för 30 kWh. För 24 kWh batteriet är det fortfarande 5 år eller 100 000 km. Nissan garanterar att batteriet ska ha mer än 70% kapacitet.
Hur har elräckvidden utvecklats för varje modellår
Elräckvidden har utvecklats för varje modellår. Elräckvidden är för EPA:s mätmetod.
2011/2012 73 miles / 116 km
2013 75 miles / 120 km
2014/2015 84 miles / 134 km
2016 84 miles (S) & 107 miles (SV och SL) / 134 km / 171 km
Egen kommentar
Nissan LEAF kommer nog med ännu mer elräckvidd (upp till 200 miles/320 km) för modellår 2018. Det är många som pratar om det.
Men nu får vi nog se vad den här uppdateringen gör med försäljningen.
Det är intressant att Nissan har satsat på att förbättra prestanda och utrustningsnivå och inte sänkt priset. Priset för de olika utrustningsnivåerna är till och med dyrare 2016 än för 2013.
Det ska bli spännande om kunderna köper ca 27% mer elräckvidd för 6000-8000 USD. Då ingår mer utrustning också som t ex 6,6 kW snabbladdare, men vi kanske kan säga ca 4000-5000 USD dyrare för mer elräckvidd.
Har hittat priserna för 2016 LEAF i Nederländerna [17].
30 kWh Acenta 35 245 euro (Acenta är SV i Europa)
30 kWH Tekna 37 645 euro (Tekna är SL i Europa)
Expressen skriver att Nissan LEAF 30 kWh kommer kosta 358 900 SEK (innan supermiljöbilspremie) [18]. Jag antar att Expressens pris är för Acenta, men är inte säker.
Acenta 2015 kostar ca 339 000 SEK och 2015 Nissan LEAF Tekna kostar ca ca 370 000 SEK i Sverige just nu.
LEAF var helt dominerande förr för att förstå försäljningen av batterielbilar, numera finns många fler alternativ. Model 3 och Bolt kommer snart. VW har flera batterielbilar, med LEAF kommer fortsätta att vara en intressant modell.
Referenser
[1] RENAULT-NISSAN ALLIANCE POSTS RECORD SALES IN 2011 FOR THIRD
CONSECUTIVE YEAR. Nissan. 2012. länk
[2] Nissan Cuts Leaf Price in Japan to Boost Sales in Biggest Market. Bloomberg 17 jan 2013. länk
[3] Renault-Nissan Alliance a strong partnership. 7 feb 2014. länk
[4] RENAULT-NISSAN ALLIANCE SALES RISE FOR FIFTH STRAIGHT YEAR IN 2014 TO 8.5 MILLION VEHICLES. 2015. länk
[5] RENAULT-NISSAN ALLIANCE SELLS ITS 250,000TH ELECTRIC VEHICLE. 24 jan 2015. Renault Nissan Pressrelease. länk
[6] December 2011 Dashboard: Sales Still Climbing. länk
[7] December 2012 Dashboard. Hybrid Cars. länk
[8] December 2013 Dashboard. Hybrid Cars. länk
[9] December 2014 Dashboard. Hybrid Cars. länk
[10] October 2015 Dashboard. Hybrid Cars. länk
[11] World Top 10 September 2015 (Updated). EV sales spot. 29 okt. länk
[12] New 2016 Nissan LEAF now offers best-in-class 107-mile range in affordable, fun-to-drive package. Nissan USA. 10 sep 2015. länk
[13] 2013 Nissan Leaf Prices To Start At $28,800 For Electric Car. Green Car Report. 14 jan 2013. länk
[14] Confirmed: 30 kWh Nissan LEAF Battery Packs Incompatible With Older Nissan LEAFs. Ecomento. 11 sep 2015. länk
[15] New 2016 Nissan LEAF with available 30 kWh pack for 107-mile range. Green Car Congress 10 sep. länk
[16] 2016 Nissan LEAF: 107 Miles EPA Range – Full Specs/Pricing. Inside Evs. länk
[17] Prijzen Nissan Leaf met krachtigere accu bekend. Autokopen. 22 sep 2015 länk
[18] Biltest – nu får Nissan Leaf bättre räckvidd. Expressen. 23 okt 2015. länk