Arkiv / Samhälle

Tokyo Motor Show

Creative commons license

Idag får ni övergripande beskrivning av vad som hände på Tokyomässan. Viktigaste var alla nyheter om självkörande/autonoma bilar.
Ni får också ett tips på ett event
Den 24 november är det ett elbilseminarium i Falun. Seminariet heter ”Det gick lika bra med elbil…Eller? – Elfordonsoffensivens slutseminarium”. Program och information om anmälan finns här .
”Seminariet kombineras med en minimässa där du får möjlighet att träffa företag inom e-mobilitybranschen. Här får du också möjlighet att provköra flera av de elfordon som finns tillgängliga på marknaden. ”

Tokyo Motor Show

skrivet av Magnus Karlström
Tokyo Motor Show är en av de stora bilmässorna i världen. Det är hemmaplan för de japanska tillverkarna. Det går bra för dem [1]. Toyotas vinst för tredje kvartalet kommer vara ca 5 miljarder USD (42 miljarder SEK). Hondas vinst är också ok, men de funderar på lämna sin gamla strategi att i princip göra allt själva. De är oroliga om de ska ha råd med alla förändringar som är på gång [2].
Nissans VD Ghosn är missnöjd med att Nissan bara har en vinstmarginal på 6,7%. Den ska upp till 8%. Han ska sparka folk och skära kostnader [1].
Tokyo Motor Show brukade vara den stora mässan i Asien, men numera är de kinesiska mässor konkurrenter eftersom det är där marknadstillväxten finns. Flera europeiska tillverkare har dock hittat tillbaka till Tokyo i år [7].
Men fortfarande är Tokyo en mässa för den som vill se det riktigt tekniska nya. Tokyos bilmässa är känt för att det brukar vara många konceptbilar, som antagligen inte kommer i produktion, men som töjer på vad som skulle kunna vara möjligt. Om ni vill se några av årets underliga, men alldeles underbara konceptbilar kolla här.
Trenderna på mässan verkar vara [3-7]:
– Självkörande bilar. De japanska tillverkarna tillsammans med den japanska staten kämpar för att ta ledartröjan. Målet verkar vara visa världen under OS 2020 i Tokyo. Ni kan läsa mycket mer om vad som hände på Tokyomässan om autonoma fordon på nyhetsbrevet Omvärldsanalys – Automatiserade fordon hemsida.
– Bränslecellsbilar. De tillverkas i mindre serier för utvalda marknader. Framförallt Toyota och Honda tror att bränslecellsbilar på lång sikt kan vara den dominerande framdrivningsteknologin för personbilar.
– Uppkopplade fordon. Biltillverkarna försöker tappert bygga bilar som den nya körkortsgenerationen kan tänka sig att använda om de har tid att titta upp från deras mobiltelefoner.
– De japanska biltillverkarna visar också upp många mindre nya typer av fordon i konceptvarianter. Jag undrar när de kommer satsa rejält på den nischen?
Nedan får ni en sammanfattning vad de japanska tillverkarna visade upp.
Toyota
Världens största bilföretag passade på att vara filosofiska igen. Förra gången Tokyomässan var undrade Toyota vad en bil egentligen är. Min text om det samtalet finns här.
Toyotas chef Akio Toyoda pratade i år om att Toyotas bilar ska ha WOW. Ni kan se hans talhär.
Toyota visade givetvis upp nya Prius, men också en konceptversion av deras crossover Toyota C-HR Concept, som kommer vara en fullhybrid. Toyota har inte satsat så mycket i crossover segmentet, men kommer nu [11]. Mer information om  Toyota C-HR kommer på Genève. Toyota visade också upp en RAV4 med fullhybridteknologi i april på New York mässan. Toyota gör så att fler och fler segment  kommer ha fullhybridteknologi.
Toyota passade också på att visa upp sina färdigheter i dieselteknologi. De har tagit fram en dieselmotor på 2.8L med en maxeffektivitet på 44% [16]. Det är bra.
Toyota har sitt premiummärke Lexus. De visade upp en konceptversion av sin flaggskeppsmodell LF med bränsleceller.
Toyota äger också Hino, som tillverkar tyngre fordon. Hino visade upp en konceptversion av sin bränslecellsbuss, men också fullhybridversionener av en mindre och en medelstor lastbil [17].
Förra gången Toyota presenterade på Tokyomässan berättade de om sitt ”The Toyota Heart Project”, som är ett försök av Toyota att skapa ett starkare känslomässigt band mellan teknik och ägare. Olika programvaror och hårdvara används för att maskinen ska kunna läsa förarena känslomässiga status och maskinen ska kunna reagera på stämningen. En del av projektet är att Toyota tror att för många ägare har tappat sin känslomässiga bindning till bilen och att den kärleksaffären måste omskapas.
I år presenterade Toyota en fortsättning på sitt robotprojekt Kirobo, som är b la är en del av The Toyota Heart Project. Fortsättningen heter Kirobo mini och är en 10 cm stor robot, som kan följa med i bilen och samtala med föraren, men också läsa av hur förare mår |12, 14-15].
Toyota berättar att en människa kan spenderar 4,3 år av sitt liv i en bil. Ofta ensam och en Kirobo skulle kunna vara en vän och ett stöd [14,15].
Om ni vill se Fox news skratta åt Kirobo mini kan ni se den här videon, men vi får se vem som skrattar åt vem på sikt.
Honda
Honda passade på att presentera sin bränslecellsbil Clarity.
Det är ny version av deras bränslecellsbil. Den har nästan samma namn som sin föregångare FCX Clarity fuel cell, som blev presenterad 2007. Den bränslecellsbilen blev tillverkad i 72 exemplar [21].
Den nya Clarity ska börja leasas ut från och med mars 2016 i Japan. När den kommer till Europa och USA är oklar. Enligt uppgift från Honda är försäljningsmålet första året ca 200 [24]. När de skalar upp produktionen kommer de börja sälja bilen också.
Rent tekniskt har den nya Clarity en bränslecellsstack med högre effektdensitet. Den är på 3.1 kW/L. Den underlättar mycket när Honda ska packa bilen. Clarity har också en räckvidd på ca 700 km (japanska körcykeln JC08).
Priset i Japan kommer vara ca 7,66 miljoner yen (USD 63670 USD eller 640 000 SEK). Japanska staten ger subventioner på ca 3 miljoner yen till bränslecellsbilar.
Telegraph fick en uppskattning från Honda att leasingpriset i UK kommer bli ca 875 pund i månaden under en fyraårsperiod (ca 11 000 SEK/månaden) [19].
I Japan finns i dagsläget ca 81 vätgasstationer [25].
Nissan
Nissan pratade om självkörande, uppkopplade och batterielektriska bilar.
Ni kan lyssna på Ghosn här.  Han passade på att berättade att han anser att Nissan leder utvecklingen för prisvärda batterielektriska bilar.
Deras stora uppvisningsnummer var konceptbilen Nissan IDS Concept, som var en batterielektrisk bil med mycket självkörande teknik [26]. IDS hade enligt uppgift ett batteri på ca 60 kWh och bilen var delvis byggd av kolfiber. Den var mycket koncept.
Innan mässan hade Nissans Hiroto Saikawa sagt att han tror att någon under perioden 2019 till 2021, så kommer Nissans försäljning av batterielektriska bilar vara 5% av Nissans hela försäljning. Sen tror han att hoppet till 10% kommer snart efter det [27].
Mitsubishi 
Mitsubishi Motors Corporation presenterade en konceptversion av en crossover batterielektriskt fordon. De kallade den Mitsubishi eX Concept [28].
Bilen hade ett batteri på 45 kWh med en räckvidd på 400 km (antar att de menar japansk körcykel).
Bilen hade också två elmaskiner, en på varje axel.
Det är en intressant nisch om Mitsubishi börjar sälja en crossover med skaplig elräckvid.
Egna kommentarer
En del europeiska tillverkarna var också där. BMW nämnde att de kommer börja tillverka en bränslecellsbil någon gång efter 2020 [29]. VW var där och bad om ursäkt.
De japanska företagen verkar vara väldigt inne på självkörande bilar gärna ihop med laddfordon.
Jag skrev inte så mycket om alla nya fordonstyper som de testar. Den trenden är intressant och jag undrar verkligen vad som skulle hända om Toyota satte hela sin kraft på att börja sälja små cityfordon.
Honda och Toyota tävlar i bränslecellsteknik. Det är nog nyttigt för den teknologi att de har två företag med den innovationskraften som vill ha ledartröjan.
Det var mycket om crossoversegmentet. Den verkar vara omtyckt.
Personligen undrar jag vad utvecklingen kring Kirobo betyder. Jag vet att det betyder ”hopp” på japanska, men vad betyder den utvecklingen med AI teknologi som inte satsar på att föraren ska bli effektiv eller säkrare utan bli nöjdare med sitt liv. Är det på allvar att vi är så ensamma att en 10 cm lång robot med mangaögon måste fråga hur vi mår?
Referenser
[1] Toyota, Honda May Report Higher Profits After Nissan Leads The Way For Japanese Carmakers. World News Report. länk
[2]  In changing times, Honda’s Hachigo says he’s open to partnerships. Automotive News. 2 nov 2015. länk
[3] Japan unveils futuristic cars in Tokyo auto show. 1 nov 2015. Korea Herald. länk
[4]  Självkörande bilar snackis på bilmässa. Ny Teknik. länk
[5] Auto power play: Japan’s hydrogen car vs China’s battery drive. Reuters. länk
[6] Tokyo Motor Show: Here’s how Japan will shape the future of driving. CNN. länk
[7] Tokyo Motor Show: Unbelievable Concept Cars From Lexus, Mercedes, Nissan, And Toyota. Yibada. 1 okt 2015. länk
[9] 44TH TOKYO MOTOR SHOW 2015. Toyota website. länk
[10] Toyota to Debut Three New Concept Cars at Tokyo Motor Show. Toyota 8 out 2015.länk
[11] Toyota new crossover will be ‘distinctive’, engineering boss promises. Top Gear. 16 sep 2015. länk
[12] The small robot with big possibilities. länk
[13]  Lexus LF-FC Flagship Concept Revealed at the Tokyo Motor Show. Toyota. länk
[14]  This is Kirobo Mini, Toyota’s apple-sized robot for your car. 28 out 2015. länk
[15] Träffa Kirobo Mini – Toyotas sällskapsrobot för ensamma bilförare.länk
[16] Toyota Industries Shows Diesel Engine With World’s Highest Thermal Efficiency. länk
[17] Hino Motors will exhibit six vehicles, including the fuel cell bus concept model. länk
[18] The 44th Tokyo Motor Show 2015 Remarks by Takahiro Hachigo/President, Chief Executive Officer and Representative Director. Honda Pressrelease. 28 okt. länk
[19] Honda reveals Clarity Fuel Cell details. Telegraph. länk
[20] Boy, Honda’s Not Giving Up This Whole Hydrogen Car Thing. Wired. 28 out 2015. länk
[21] This is Honda’s new Clarity Fuel Cell. Top Gear. länk
[22] Honda to Lease $64,000 Clarity FCV Next March in Japan. Ward Auto. länk
[23] Honda leverages older name for new FCV: Clarity Fuel Cell makes its debut at Tokyo; 435-mile range on JC08. Green Car Congress. länk
[24] Honda takes on Toyota Mirai with roomier ¥7.66 million fuel cell sedan. Japan Times. 28 out 2015. länk
[25]  Futuristic Cars Are Great, Just Make Sure You’re Back Before Five. Bloomberg. 26 okt 2015. länk
[26] Tokyo Motor Show 2015: Nissan’s vision for the future of EVs and autonomous driving. Nissan Pressrelease. 28 okt. länk
[27] Nissan expects 10% of the cars it sells will be electric soon. Ecomento. 29 okt 2015. länk
[28] Mitsubishi eX concept crossover highlights design and electric vehicle technology directions. Green Car Congress, 29 okt. länk
[29] BMW plans to market sedan fuel cell vehicle after 2020. Reuters. 29 out 2015. länk