Idag får ni en genomgång av vad som är offentligt om den nya generationen Prius, som är Toyotas flaggskepp. De släppt lite info om nya Priusen i Las Vegas den 8 september och lite mer på Frankfurtmässan.
Toyota går bra. De slog vinstrekord förra kvartalet. Vinsten var 5,2 miljarder USD för det kvartalet [1]. Toyota gynnas mycket av att yenen är låg, men de har också genomfört ett stort kostnadsprogram.
Deras räkenskapsår slutar i mars. Vinsten för räkenskapet april 2014 till mars 2015 var 18 miljarder USD. En viktig brytpunkt var att det räkenskapsåret var första gången Toyota sålde 1 miljon bilar i Kina. Det var två år efter Toyotas egna mål. GM och VW koncernen säljer nästan tre gånger fler bilar än Toyota i Kina. VW-koncernen har problem just nu och antagligen kan Toyota gynnas av det globalt.
Något som utmärker Toyota är att de har så stor vinstmarginal trots att de säljer så många volymsbilar. De ligger på nästan 8-9 %. Det är nästan som BMW.
Den nya Prius är Toyotas fjärde generation av Prius. De försöker göra så att den får mer körglädje.
Prius den fjärde generationen
Nya Prius har målet att sänka CO2-utsläppen med 18 procent [4,5]. Observera att det står ”målet är”. De har inte riktigt släppt offentliga siffror än utan det verkar som de första riktiga uppgifterna kommer på Tokyo-mässan. I USA brukar Toyota säga att nya Prius ska ha 10% bättre bränsleekonomi [7].
Bränsleförbättringen beror delvis på att de har infört en förbränningsmotorn med mer än 40 procent termisk verkningsgrad, vilket är högre än någon annan bensinmotor på marknaden enligt Toyota. De påstår också att nickelmetallhydridbatteriet har betydligt bättre laddningsprestanda. De skriver också att en ”unik utformning av taket gör att luftmotståndet är bland det absolut lägsta i branschen”.
Toyota försöker också öka attraktionskraften i Prius genom att öka körglädjen samt ändra designen.
Körglädjen försöker de förbättra genom att införa ”ett kompaktare och mer responsivt hybridsystem, samt en helt ny plattform med lägre tyngdpunkt och därmed också bättre vägegenskaper.” [5]. De bättre egenskaperna anser Toyota att de kan införa eftersom nya Prius bygger på Toyota New Global Architecture-plattformen (TNGA).
Den nya generationen har blivit lite större. Jämfört med föregående generation är bilen 60 mm längre (4,54 meter), 15 mm bredare (1,76 meter) och 20 mm lägre (1,47 meter). Hjulbasen är oförändrat 2,70 meter.
Om ni vill kan ni lyssna på vad Toyota sa bl a om Priusen på Frankfurt mässan så lyssna här.
Den fjärde generationen Prius kommer börja säljas i Japan i slutet av 2015 och den kommer till andra länder 2016 [9].
Toyota har släppt lite mer information om Prius varianterna som kommer släppas i Japan [8]. Nikkei brukar ha bra artiklar, men på Tokyo mässan i oktober kommer helt säker info släppas.
Den nya Priusen kommer i fyra olika modeller i Japan [8].
De är ”E” (lägsta), ”S,” ”A” och ”A Premium.”
Alla modeller utom ”E” kan köpas med fyrhjulsdrift. Det är nytt.
”E”, ”A” och ”A Premium” använder li-jon batterier. ”S” nivån använder fortfarande NiMH batteri.
Dock är det så att om man köper fyrhjulsdrift har alla Prius modeller fortfarande NiMH batterier.
”E” modellen är lättare än de andra för den använder enklare utrustningen. Enligt uppgift kommer ”E” modellen ha en bränsleförbrukning på 40 km/L om testcykeln JC08 används. Det är en bränsleförbrukning på 2,5 liter/100 km. Den japanska JC08 är en snäll körcykel. Generation 3 Priusen hade en bränsleförbrukning på 32,6 km/L med JC08 (ca 3 liter/100 km) [10].
En skillnad i den nya generationen är att de har minskat total effekt från hela systemet. Generation fyra har endast 90 kW. Förra generationen hade 100 kW. Toyota säger dock att körkänslan är liknande eftersom hela systemet har blivit energieffektivare [10].
En annan detalj är att de har flyttat batteriet. Förut låg den under baggageutrymmet numera ligger batteriet under passagerareplatsen där bak. Det är möjligt att göra för att batteriet har blivit mindre [10].
Egen kommentar
Ska göra en ordentlig analys när allt blir offentligt på Tokyomässan.
Intressant att de lägger så stor fokus på fyrhjulsdrift. Det är också spännande att de fortfarande vill ha NiMH när det är fyrhjulsdrift. Jag undrar hur många som kommer köpa Prius med fyrhjulsdrift samt vad det gör med försäljningen i Sverige.
Undrar också om ”E” modellen kommer släppas i Europa samt vad bränsleförbrukningen blir i verklig drift i Europa.
Det finns ganska mycket rykten om vad det gör att de byter delvis till li-jon batterier. Troligtvis kommer de kunna öka sträckan som är möjlig att åka med ren eldrift i en ”vanlig” Prius.
Sen undrar jag alltid om priset? Toyota har gjort ett stort program med kostnadsbesparingar, batterierna blir billigare samt de har gjort en modell som ska vara extra billig modell nämligen ”E”. Vad blir priset för den?
Jag undrar också vad för uppdateringar de kommer göra med Prius α/Prius v/Prius + samt Aqua/Prius c.
Toyota sålde 1,2 miljoner fullhybrider 2014 [11]. Priusfamiljen stod för ca 660 000 stycken, men försäljningen av hela Prius familjen minskade från ca 800 000 för året 2013. Det är inte underligt att försäljningen minskar när alla väntar med den nya versionen, men vad kommer försäljningen för 2016 bli?
Samt vad för uppdateringen kommer de göra med laddhybridversionen? Om hybridbatterier tar mindre plats och energioptimerade batterier också har större energidensitet så borde de kunna öka elräckvidden.
Tokyo auto börjar 29 okt. Jag antar att Toyota berättar det mesta om de japanska hybridmodellerna då, men de kanske väntar med att berätta om laddhybridegenskaperna till Los Angeles Auto Show i slutet av november. Kalifornien är ju ändå laddfordonens hemland. Jag gissar på den utvecklingen.
Referenser
[1] Toyota just set a new quarterly profit record. 4 aug 2015. CNN. länk
[2] Toyota Forecasts Higher Profit, Plans Buyback After Record Year. Bloomberg. 8 maj 2015. länk
[3] Why Can’t General Motors Earn Profits Like Toyota’s? Maj 2015. Fool. länk
[4] New Prius the rebirth of the Pioneer. 15 sep. Toyota Europe. länk
[5] Fjärde generationen Toyota Prius – alla detaljer. Toyota Sverige. 15 sep. länk
[6] Toyota Prius Takes a Bold Step Forward. Toyota. 8 sep. länk
[7] Fourth-gen Prius: A new billboard for Toyota. Automotive News. 14 sep 2015. länk
[8] [Specs of New Prius] Lowest Grade Features Highest Fuel Efficiency (1). Nikkei. 27 sep 2015. länk
[9] CORRECTED-UPDATE 1-Toyota to launch new Prius from year-end, starting in Japan. Reuters. 9 sep 2015. länk
[10] Japanese ratings call Prius world’s most efficient car, 89.4 mpg (US)!. Autoblog. 2009. länk
[11] Hybrid Model Global Sales Results. Toyota. 21 aug 2015. länk