Igår avgick Prof. Dr. Winterkorn frivilligt [1,2]. Han var chef för VW-gruppen.
Han och vi har sett VW-gruppen falla djupt efter #Dieselgate.
VW-gruppen var störst och först för en vecka sedan på Frankfurt. Winterkorn berättade att ”The reinvention of Volkswagen” pågår och menade att VW-gruppen var på väg till ännu mer storhet och var beredda att leda bilindustrin med mer laddfordon och autonoma fordon [3].
De hade också byggt upp ett miljörykte som gjorde att den 11 sep blev Volkswagen den mest hållbara av alla biltillverkare enligt Dow Jones Sustainability Indices (DJSI) [4].
Sen kom #dieselgate och aktiekursen för VW föll ordentligt den 19 september.
VW har anlitat advokatfirman Kirkland & Ellis, som företrädde BP efter olyckan med plattformen Deepwater Horizon. Den säger något om storleken på hotet.
Den 21 september erkände VW att 11 miljoner bilar omfattas av den mjukvara som manipulerar utsläppsvärdena.
Nu skakar VW. Samt EU och USA undrar, rättvist eller inte, om dieselbilar generellt.
VW och dieselgate
Den 20 september berättade VW:s ledning i en pressrelease att U.S. Environmental Protection Agency och the California Air Resources Board (EPA and CARB) hade upptäckt manipulation i dieselbilar från Volkswagen Group .
NOx utsläppen var tydligt lägre under testförhållande än i verklig trafik i USA. Någon sorts mjukvara gick igång när ”bilen” kände av den blev testad på NOx utsläpp. Mjukvaran har varit installerad i 2009 i ett antal bilmodeller från VW-gruppen. Mjukvaran kallas ”defeat device” software.
Det finns så många artiklar som analyserar vad som har hänt och vad som kan hända. Några läsvärda är [6-13].
Men läs också gärna CARB:s brev till VW USA den 18 september [14].
Den framkommer tydligt att problemen blev kända redan 2014, samt EPA och CARB har haft diskussioner med VW ända sen dess.
Problemen blev kända p.g.a. miljögruppen ICCT och West Virgina University gjorde NOx test på dieselbilar i verklig trafik USA. De testade VW Jetta, en VW Passat, och en BMW X5.
VW bilarna hade för höga utsläpp, men BMW:n hade lägre eller samma NOx utsläpp som lagkraven hela tiden förutom under körningen i uppförsbacke [16]. ICCT skrev ”The BMW vehicle’s performance on the in-use tests shows that the technology needed to meet the U.S. motor vehicle air pollution emission standards for diesels is available”.
Den 3 september erkände VW för EPA och CARB att bilarna hade mjukvaran som ändrade bilens egenskaper under testförhållande [14].
En spännande analys är gjord av Wired om skydd av kod i bilarna, som gör det svårt för forskare och myndigheter att studera hur bilarna egentligen fungerar [17].
Nu kommer frågorna om andra biltillverkare och hur är läget i EU.
ACEA (Europeisk branschorganisation för fordonsindustrin) och Bil Sweden har kommenterat med att säga att det finns ”Inget utbrett fusk i branschen” samt ””no evidence that this is an industry-wide issue” [18,19].
Två rapporter som nyligen släppts om skillnaden av NOx utsläpp mellan olika testförhållande kommer från ICCT och från norska TOI.
I ICCT rapporten har de jämfört NOx utsläpp från 32 Euro 6 diesel personbilar: 11 SCR-, 16 LNT- och 5 EGR. De har jämfört utsläppen i NEDC körcykeln and Version 2.0 av Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle (WLTC). Alla bilar klarade Euro 6 med NEDC. Om testcykeln WLTC användes hade dieselbilarna större utsläpp av NOx. Bilarna med EGR hade 2,3 mer utsläpp medel i WLTC än i NEDC, SCR bilarna hade 2,8 mer samt LNT bilarna hade 8,0 gånger mer.
Sedan 2011 har VTT i Finland och TOI i Norge testat dieselbilar i verklig trafik. Forskaren Rolf Hagman säger att ”- Når man bruker en mer realistisk kjøresyklus viser målingene at Euro 6-godkjente personbiler med dieselmotor har 4-20 ganger høyere utslipp av NOx i bytrafikk og kulde enn kravet ved typegodkjenningen (0,08 g/km), sier han.”
TOI skriver också att ”Mens nye Euro VI-lastebiler og busser klarer kravene med god margin, henger personbilene etter. Målingene viser at en ny diesel personbil i bytrafikk i gjennomsnitt slipper ut ca tre ganger mer NOx enn en ny buss eller lastebil.”.
En intressant diskussion just nu i EU är användningen av RDE (real driving emission) i lagstiftningen för EURO VI för personbilar [20].
RDE innebär att emissionerna inte bara ska klaras i en testcykel utan även att emissionerna ska mätas på något sätt i ”mer vanlig trafik”. Enligt ICCT så kommer RDE bli ett krav under 2016, men att det kommer ta 20 månader innan något RDE test måste göras [20].
ICCT tror att under perioden 2017 till 2019 kommer kravet vara 2,0 för ”conformity factor”, som är NOx utsläpp i RDE test delat med NOx test i testcykel. Det innebär att det kommer vara OK att släppa ut ca 2 ggr mer än testcykelkraven. Efter 2019 kommer nog kravet på conformity test vara 1,0 [20].
Om någon läsare vet mer om hur diskussionen pågår i EU om RDE får ni gärna höra av er.
Egen kommentar
Det kan bli dyrt för VW. Det är god sannolikhet att de får böta i USA.
Tidningen Fokus har funderat på om det finns en möjlighet att VW-gruppen säljer av lastbilsdelen för att få tag i medel [23].
Vem visste vad? Vem tog beslutet? Man undrar.
I våras hade Winterkorn en maktkamp med Ferdinand Piech. Winterkorn vann då. Står Piech redo för en comeback som en riddare i nöd? Så många frågor.
De tyska biltillverkarna har tillsammans med Bosch försökt jobba in namnet ”Clean Diesel” i USA. Det kan bli tungt med det arbetet även om det bara är VW-gruppen som är drabbad.
Har arbetat med att försöka förstå fordonsindustrin i fem år. Det har aldrig varit så mycket media om den här industrin som nu när #Dieselgate pågår. Det är förstasidor i alla tidningar. #Dieselgate har nog delvis smutsat ner inte bara VW.
Tack Dr. Martin G. H. Gustavsson (Viktoria Swedish ICT AB) för hjälp med källor.
Källor
[1] Statement from the Executive Committee of Volkswagen AG’s Supervisory Board. 23 sep 2015. länk
[2] Statement by Prof. Dr. Winterkorn. VW Pressrelease. 23 sep 2015. länk
[3] Prof. Dr. Martin Winterkorn: ”The reinvention of Volkswagen”. 14 sep 2015. länk
[4] Sustainably successful. VW Pressrelease 11 sep 2015. länk
[5] Statement of Prof. Dr. Martin Winterkorn, CEO of Volkswagen AG: VW Pressrelease. 20 sep. länk
[6] Volkswagen’s appalling clean diesel scandal, explained. VOX. 21 sep 2015. länk
[7] VW’s U.S. Chief Apologizes for Diesel Cheating: ‘We Screwed Up’. Bloomberg. 22 sep 2015. länk
[8] Volkswagen plays dirty with ’clean diesel’: Our view. USA Today. 21 sep. länk
[9] As CEO Apologizes For Emissions Cheating, VW Halts Sales Of Some Diesels In U.S.. Forbes. länk
[10] SVD. ”Så avslöjades VW:s utsläppsfusk”. SVD. länk
[11] ”Han avslöjade VW:s miljardfiffel”. SVD. länk
[12] Volkswagens fusk rubbar den tyska självbilden. SVD. länk
[13] Svenska professorer: Så kan VW ha fuskat. Ny Teknik. 22 sep 2015. länk
[14] ARB Letter to VW. Sep 18 2015. länk
[15] Carmaker allegedly used software that circumvents emissions testing for certain air pollutants 18 sep 2015. EPA. länk
[16] EPA’s notice of violation of the Clean Air Act to Volkswagen [press statement]. ICCT. Pressrelease. länk
[17] The EPA Opposes Rules That Could’ve Exposed VW’s Cheating. Wired. länk
[18] Bil Swedens vd: Inget utbrett fusk i branschen. Ny Teknik. länk
[19] ACEA statement: EU pollutant emission testing. länk
[20] NOX control technologies for Euro 6 Diesel passenger cars Market penetration and experimental performance assessment Liuhanzi Yang, Vicente Franco, Alex Campestrini, John German, and Peter Mock. ICCT. September 2015. länk (pdf)
[21] Utslipp fra nye kjøretøy – holder de hva de lover? Avgassmålinger Euro 6/VI – status 2015 TØI-rapport 1407/2015. Forfattere: Rolf Hagman, Christian Weber, Astrid Helene Amundsen. länk (pdf)
[22] Også norske diesel personbiler slipper ut mer NOx enn typegodkjenningen tilsier. TOI. länk
[23] Kvaddad bubbla. Fokus. länk