Sveriges bussar, Hybricons jungfrutur, Norsk elbusskonferens samt Volvos kärleksfilm
Magnus Karlström
2015-05-28
Idag blir det nyheter om bussar.
Först en genomgång av bussmarknaden i Sverige, sedan en beskrivning av Hybricons jungfrutur med sin laddledbuss igår, samt ett tips om en elbusskonferens i Norge samt slutligen om Volvos kärleksfilm med en elbuss i en viktig roll.
Statistik om Sveriges bussar
Sveriges Bussföretag släppte statistik om bussbranschen i Sverige igår [1].
Antal bussar i Sverige
Det fanns 14 194 registrerade bussar i Sverige, varav b la 12 960 i yrkesmässig trafik och 968 i firmabilstrafik under 2014 [1].
1 096 tunga bussar (mer än 10 ton) blev nyregistrerade under år 2014. Det fanns 11 818 bussar över 10 ton i yrkesmässig trafik i Sverige under 2014 [1].
Marknadsandelar i Sverige
Marknadsandelen för tunga bussar i Sverige (2014) räknat i antal fordon för olika företag var:
Volvo 28%
MAN 21%
Mercedes-Benz 16%
VDL 12%
Kässbohrer-Setra 6%
Scania 6%
Solaris 5%
Iveco 4%
Van Hool 1%
Volvokoncernens och Scanias producerade totalt 15 530 enheter under 2014, varav ca 2% blev sålda i Sverige [1].
Antalet fordonstyper i upphandlad trafik
2014 fanns
Normalbuss 3 728 st
Boggibuss 3 517 st
Ledbuss 1 714 st
Dubbeldäckare 188 st
Minibuss 628 st
Dubbelledbuss 36 st
Alternativa bränslen och bussar
2014 fanns bussar som körde på olika bränslen i Sverige
Dieselbussar 8 450 st
Bussar (RME) 2 396 st
Bussar (Gas/gas flexifuel) 2 370 st
Bussar (Etanolflexifuel) 654 st
Bussar (Elhybrider) 221 st
Bussar (HVO) 98 st
Bussar (Bensin) 71 st
Bussar(Övriga) 59 st
Bussar (El) 12 st
Den upphandlade kollektivtrafik bestod av 9 819 bussar 2014.
Av dessa var antal fordonskilometer per drivmedel i upphandlad trafik år 2015:
Biodiesel 41%
Etanol 30%
Fordonsgas 16%
Fossila drivmedel 12%
[1] Statistik om bussbranschen Maj 2015 Sveriges Bussföretag, 2015-05-27. länk (pdf)
Hybricon hade jungfrutur igår med sin laddledbuss
Igår hade Umeåföretaget Hybricon Bus Systems AB sin jungfrutur med sin fyrhjulsdrivna och snabbladdade laddledbuss med tillhörande laddstation. Enligt uppgift snabbladdas bussen upp på tre minuter så att den kan gå i en timme.
Bussen kommer börja gå i riktig trafik i augusti, men de visade upp bussen igår. Både Västerbottens-Kuriren och Västerbottensnytt gjorde reportage med videoinspelningar[2,3].
Umeå kommun kommer köpa åtta bussar av den här typen. Umeå kommun motiverade inköpet med:
”– Vi klarar inte miljön och har ett överskridande av miljökvalitetsnormerna. Det gör att vi måste få rena bussar och dessutom vill staden växa i centrala områden och då måste vi också ha tysta bussar. Det är där som elbussarna kommer in, säger Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef vid Umeå kommun.”
Bussen är nästan dubbelt så dyr i inköp som en vanlig dieselbuss, cirka 7,5 miljoner kronor [3].
Bussvarianten som Umeå kommun köper kommer också ha en förbränningsmotor som range extender.
[2] Jungfruresan avklarad för nya Elbussen. Västerbottens-Kuriren. 27 maj. länk
[3] Fulladdad på tre minuter. Västerbottensnytt. länk
ELBUSS-konferanse i Geiranger i Norge 11-12 juni
Den 11 och 12 juni är en elbusskonferens i Norge.
Mer info här.
”Volvos lilla kärleksfilm visar fördel med elbussar”
Från och med den 15 juni kommer Volvos batterielbuss börja gå i riktig trafik i Göteborg.
Igår presenterade Volvo den korta filmen ”Linje 55”. ”En film som visar ett väldigt viktigt ögonblick i livet – och hur lätt det kan gå förlorat.” Filmen är tänkt att visa fördelarna med bussar som låter mindre.