VW-gruppens VD om laddfordon

Creative commons license

Idag ska vi fokusera på VW-gruppen, men först lite mer tips om evenemang. Igår hade vi med en lista på olika intressanta evenemang i Sverige innan sommaren börjar.
Ni får två tips till.
Den 14 april Seminarium om b la elbussar i Stockholm
”Stockholm har en unik möjlighet att bli den första huvudstaden i världen att genomföra den stora omställningen till eldrivna bussar och bilar och att införa en digital trafikplan, en digitalisering på systemnivå för att radikalt minska trafikinfarkterna och få ett bättre flöde i trafiken.
Du är välkommen att ta del av visioner, planer och projekt vid ett seminarium, som arrangeras av Roadmap Sweden, KTH, Global Utmaning och ElectriCITY.
Tid och plats: Tisdagen den 14 april kl 10.00-12.30, Volvo konferens, Kungsträdgården, mer info och anmälan här.”
28 april Borås SP-dag
ÄR VI FRAMME ÄN?
”Vilka samhällstrender påverkar oss när vi bygger nya samhällen? Och vad innebär teknikutvecklingen för hur vi ska tänka kring framtida transportlösningar? Redan år 2017 får vi se bilar utan förare på vägarna. Förändrade normer ger förändrade beteenden kring bilen och vårt transportberoende. Välkommen till en dag där vi lyfter systemperspektivet och pratar om framtidens transport och mobilitet.” Mer info här.

VW-gruppen – världens största fordonsföretag?

skrivet av Magnus Karlström
VW-gruppen blir antagligen världens största fordonsföretag räknat i antal producerade fordon 2015. Toyota var störst 2014, men VW-gruppen är starkare i Kina och det kommer nog ge utslag 2015. VW-gruppen har en tydlig strategi för elektrifierade fordon, men innan jag beskriver den så några allmänna rader om VW-gruppen.
VW-gruppen är stora siffror.
Omsättningen var 2014 ca 200 miljarder EUR [1]. Det krävs 74 Tesla Motors eller ca 14 Volvo Cars för att de bolagen ska ha samma omsättning 2014 som hela VW-gruppen. Varje dag arbetar ca 600 000 människor för VW-gruppen [1].
Vinsten 2014 var 12,7 miljarder EUR och då är inte vinsten för samarbetsföretagen i Kina inkluderade. Om de vinsterna inkluderas så var vinsten ca 18 miljarder EUR [1]. En stor del av vinsten kommer från Audi och Porsche.
Men allt är inte bra i VW-gruppen. Bilmärket VW har dåliga vinstmarginaler och når inte alls de mål som företaget har. Vinsten per anställd är mycket lägre än för VW-gruppens största konkurrent Toyota. Bilmärket VW lyckas inte riktigt slå i USA, samt den ryska marknaden är jobbig.
VW försöker förbättra vinsterna genom ett stort kostnadsbesparingsprogram för bilmärket VW, men också genom lägga ner fordonsmodeller som inte säljer bra.
Men det finns också osäkerhetsmoment i ledningen. VD:n för VW-gruppen är Dr Winterkorn. Hans kontrakt som VD för hela gruppen går ut nästa år och han kommer bli ersatt som VD för bilmärket VW redan i oktober i år. Diskussioner pågår i tysk bilpress vem som ska ta över som VD för hela gruppen [21].
Ovanför Winterkorn finns legenden Ferdinand Piëch, som är styrelseordförande för hela VW-gruppen. Piëch är 77 år och inte ens legender kan styra i evighet.
Ferdinand Piëchs morfar var Ferdinand Porsche, som har blivit vald till ”Car Engineer of the Century”. Ättlingarna till Ferdinand Porsche uppdelade i familjerna Porsche och Piëch har bråkat och kämpat om makten i företaget Porsche och VW-gruppen. Läs gärna Spiegels försök till beskrivning av familjekampen [16]. Slutsegraren i maktkampen blev Ferdinand Piëch. Vad händer med VW-gruppen när dess moderna skapare och starka man inte finns längre.
Ferdinand Piëch har 12 barn med fyra olika kvinnor. Porsche familjen har också ett antal arvingarna som väntar på att träda in på scenen.
Vem kommer bli den nya överhuvudet av Porsche/Piëch familjen och styra över VW-gruppens öde?

Vad sa Winterkorn om laddfordon på VW-gruppens bokslutsdag

Dr Winterkorn tog upp elektrifiering tillsammans med digitalisering som de två stora trenderna när han presenterade VW-gruppens resultat i mitten av mars [1,3].
När han pratade om elektrifiering så började han med att säga att efterfrågan på laddelfordon inte har tagit fart än.
Men VW-gruppens strategi är långsiktig och de tror på e-mobilitet, de behöver det för att klara CO2 målen samt på lång sikt kommer e-mobilitet bli etablerat.
VW-gruppen har enligt Winterkorn det största utbudet på laddfordon.
De har batterielektriska fordon som e-up! och e-Golf.
VW-gruppen har också laddhybrider som A3 e-tron, Golf GTE och Passat GTE, Panamera S E-Hybrid och  Cayenne S E-Hybrid.
De har också gjort mer teknikinnovativa fordon som XL1 och Porsche 918 Spyder.
Winterkorn sa att VW-gruppen tror mest på laddhybrid på medellång sikt.
Därför kommer de ha laddhybrider för många av deras modeller som t ex
•  Q7, A7 och A8 för Audi
• och Touareg och Phaeton för Volkswagen.
De kommer också göra bra batterielbilar. Den nya Audi R8 e-tron kommer ha en elräckvidd på 450 km.
De arbetar också hårt för att få fram batterielbilar som har en elräckvidd på 500 km.
Winterkorn sa också att de har en bra affärsmodell för e-mobilitet. De kan elektrifiera upp till 40 modeller snabbt om det behövs.
De kan också flexibelt integrera bränsleceller i deras fordon när tekniken och infrastrukturen är redo.
De har flexibla produktionslinjer där deras elfordon kan tillverkas i samma anläggningar som deras övriga fordon. Enligt Winterkorn tjänar de mycket pengar på den flexibiliteten. Enligt Winterkorn är det forfarande olart vilken drivlina som kommer bli den ledande i framtiden, men VW gruppen kan anpassa sig beroende på vad som händer [1,3].
Winterkorn nämnde i annan intervju att laddfordon fortfarande är dyra att producera. Han sa t ex att en Golf GTE (laddhybrid) är ungefär dubbelt så dyr att producera som en vanlig Golf [17]
Kina och e-mobilitet [10]
VW gruppen satsar mycket på laddfordon i Kina.
De kommer tillsammans med deras kinesiska partners ha ca 20 modeller med alternativa drivlinor i Kina inom fyra år.
En uppskattning från VW är att 2020 kommer det finns några hundratusen laddfordon från VW-gruppen med partners i Kina [11].
VWgruppen satsar också på bränsleceller.
I februari köpte VW-gruppen rättigheter till bränscellspatent och konsulttjänster från Ballard Power Systems Inc.
Affären var värd 80 miljoner USD [9].
Investeringen i Quantumscape [12] 
Bloomberg rapporterade att VW gruppen kommer bestämma i juli hur de ska arbeta vidare med solid-state teknologin som uppstartsföretaget Quantumscape arbetar med [12].
Enligt Winterkorn har de haft framgångsrika tester med teknologin som skulle kunna ge längre elräckvidd för batterielektriska fordon.
Quantumscape startade 2010 och är baserat på forskning från Stanford samt finansiering från amerikanska staten US Department of Energy’s (DOE) ARPA-E BEEST program.
VW-gruppen äger 5% av Quantumscape.
Quantumscape söker just nu 11 personer, som ska börja arbeta i deras verksamhet.
Egen kommentar
Enligt mig är de två mest intressanta företagen, som gör laddfordon, VW-gruppen och Tesla Motors.
Tesla Motors är som en superhjältetidning. De är snabba, färgglada, en inspiration och vågade. Elon Musk har till och med varit modell för karaktären i de nya filmerna om personen Tony Stark, som är superhjälten Iron Man.
VW-gruppen är mer som episk historisk roman, som t ex Krig och Fred. Det är ett familjedrama, global storpolitik och den eviga kampen mellan tradition och nytt.
Brukar förr hävda på skämt att HBO redan har skrivit en tv-serie om Elon Musk och att Leonardo Dicaprio är den självklara skådespelaren att vara Musk.
Om Piëch hade varit amerikan hade Hollywood redan gjort filmen om hans liv med Daniel Day-Lewis i huvudrollen. Ferdinand Piëch vann Car Executive of the Century 1999. Det är inte svårt att förstå.
VW-gruppen fortsätter att fokusera på laddhybrider som huvudalternativ, men de har också med batterielbilar och bränslecellsbilar i sina framtidsplaner.
Källor
[1] Part I Annual Media Conference & Investor Conference 2015 Berlin, Presentation and Speech by Prof. Dr. Winterkorn. länk
[2] Toyota Raises Profit Forecast Again. Wall Street Journal. 4 feb 2015. länk
[3] Prof. Dr. Martin Winterkorn Speech at the Annual Media Conference and Investor Conference on March 12, 2015. länk
[4] Part II Annual Media Conference & Investor Conference 2015 Berlin, Presentation and Speech by Mr. Pötsch Part II – Presentation by Mr. Pötsch. länk
[5] Volkswagen Group: Robust, Innovative, Delivering Boston/New York, Presentation by Mr. Hans Dieter Pötsch Download PDF, 71 Pages, 15.53 MB.  länk (pdf)
[6] VW-gruppens årsredovisning 2014 interaktiv länk
[7] 2018 VW group strategy. länk
[8] Volvo Cars Financial Report January-December 2014. länk
[9] Ballard Closes Technology Solutions Transaction With Volkswagen Group. Ballard Pressrelease. 9 feb 2015. länk
[10] REFILE-Volkswagen says to launch over 20 electric vehicle models in China. Reuters. 28 oct 2014. länk
[11] VW to launch more than 20 EVs, plug-ins in China. Automotive News Europe.länk
[12] Report: VW Group to decide how to proceed with Quantumscape solid state energy storage by July. Green Car Congress. 24 mars 2015. länk
[13] Volkswagen’s soaring growth under Piech masks troubles. Automotive News. 2014. länk
[14] Volkswagen Strains to Keep Foot on the Gas Management shift at VW signals company’s bid to reverse iconic brand’s sliding sales, profits. WSJ. 10 dec 2014. länk
[15] Volkswagen denies that Piech is to resign as chairman. Reuters 2013. länk
[16] The Porsche Story: A Fierce Family Feud.  Spiegel. 2009. länk
[17] Wie ist das, wenn Sie sauer sind, Herr Winterkorn? 13 mars 2015. länk
[18] Gnissel i lastbilsfabriken. Fokus. 16 mars 2015. länk
[19] VW-koncernen slår till med ännu ett rekordår – DN.SE. 12 mar 2015. länk
[20] VW Brand to Phase Out Slow-Selling Car Models to Revive Earnings. Bloomberg. 12 mars 2015. länk
[21] Für die Winterkorn-Nachfolger beginnt das Schaulaufen. 12 mars 2015. länk
[22] VW plans cost cuts to close profit gap with rivals. Reuters. länk