Sista delen lyxbilsvecka – Porsche gillar laddhybrider

Creative commons license

Idag är sista delen i vår temavecka om dyrare bilar med eldrivlina.
Första delen handlade om Tesla Motors och lyxbilsmarknadens tillväxt.
Andra delen handlade mest om Audis batterielbil R8 e-tron.
Den tredje delen var om Rolls-Royce, Bentley och Aston Martin.
Den fjärde delen handlade om sportbilsmärkena från Italien, men också om Koenigsegg.
Idag fokusera vi på Porsche.

Porsche gillar laddhybrider

skrivet av Magnus Karlström
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare. 2014 sålde de globalt ca 190 000 bilar [1] varav ca 819 nyregistrerades i Sverige 2014 [2].
Deras vinst kommer antagligen vara ca 3 miljarder EUR för 2014. Årsredovisningen släpps den 17 mars så siffrorna är inte helt klara.
De historiekunniga vet redan att Porsche byggde en hybridbil 1899. Bilens namn varLohner Porsche och sägs varit designad av Ferdinand Porsche själv.
Men numera är Porsches fokus laddhybrider. De har sålt tre olika modeller som laddhybrider. De är:
– Cayenne S E-Hybrid (SUV)
– Panamera S E-Hybrid (fyradörrars sportcoupe)
– 918 spyder (en specialbyggd modell som endast kommer tillverkas i 918 ex. Den blev slutsåld i slutet av 2014).
Både Panamera och Cayenne finns i väldigt många varianter varav laddhybrider är en.
Panamera började säljas 2013 som laddhybrid och för Cayenne började de 2014.
Enligt uppgift så är ungefär 10% av Porsches försäljning av Panamera laddhybrider [3]. Porsche sålde ca 25 000 Panamera 2013, så det borde innebär att de kan sälja ungefär några tusen Panamera laddhybrid globalt.
I USA sålde Porsche 106 Cayenne S E-Hybrid och 40 Porsche Panamera S E-Hybrid februari månad 2015 [5].
Porsche har tekniskt valt att ha laddhybrider med relativt kort elräckvidd (dvs litet batteri). Cayenne och Panameras elräckvidd är 35 km (NEDC) [3]. Porsche 918 Spyder hade ännu kortare räckvidd ca 20 km.
GKN Driveline blev nyligen vald som ”Technology Partner” av Porsche för arbetet med drivlinan tilll 918 Spyder [6,11].
Det finns också ett rykte att Porsche arbetar med en batterielbil som kallas Porsche 717. Det är bara ett rykte och ej bekräftat från Porsche [13].
Ryktet säger att Porsche 717 ska ha två elmaskiner, en för varje axel. Elräckvidden ska bli 480 km. Målet för försäljningsstart är 2019 [13].
(Kommentar: Det finns många rykten om batterielbilar med lång räckvidd och känsla av lyx. Det är väl ganska troligt att de flesta bilmärken testar och undersöker, men vilka som kommer hända är mer lurigt. Men Porsche skulle kunna göra det om de vill.)
En annan intressant nyhet från Porsche är att de har köpt in sig i företaget Capricorn Composite som gör kolfiberförstärkt komposit. Porsche köpte 25,1 % [9,12].
De är intressant utveckling med alla bilföretag som köper in sig i kolfiber- och kompositföretag.
Trevlig helg!
Källor
[1] In 2014, Porsche delivered worldwide 189,850 cars to customers. 8 jan 2015. Pressrelease VW. länk
[2] Ännu ett nytt försäljningsrekord för Porsche i Sverige. Pressrelease. länk
[3] Porsche bullish on plug-in hybrids. Automotive News. 3 jan 2015. länk
[4] Porsche: Leading the Charge with Plug-In Hybrids. länk
[5] The New Porsche Cayenne: Higher Performance, More Comfort and Increased Efficiency. 23 juli 2014. länk
[6] GKN earns Technology Partner status for eAxle system in Porsche 918 Spyder. GKN Pressrelease. 11 feb 2015. länk
[7] Porsche gears up for electric road trip across Siberia. 2 mars 2015. Siberian News. länk
[8] February 2015 Dashboard. länk
[9] Porsche takes carbon fibre interest to next level with stake in Capricorn. Automotiveworld. länk (Bakom betalvägg)
[10] Porsche Debuts Plug-in Panamera at Auto Shanghai. 20 april 2013. länk
[11] Porsche names GKN Driveline “Technology Partner” for eAxle system in 918 Spyder plug-in hybrid supercar 12 February 2015. länk
[12] VW’s Porsche to Buy 25.1% of Carbon-Fiber Partmaker Capricorn. Bloomberg. 3 mars 2015. länk
[13] Porsche Takes Aim Directly At The Tesla Model S. 23 feb 205. länk