Pappa jag vill ha en italienare!…

Creative commons license

Idag får ni fjärde delen i vår bevakning av dyra bilar med eldrivlina. Helena undersöker vad italienarna håller på med, men även vad Koenigsegg har gjort.

Pappa jag vill ha en italienare!…

skrivet av Helena Berg
…. sjöng Galenskaparna för full hals i slutet av 80-talet. Om dagens pappa då skulle kräva att det är en elektrisk i lyxförpackning så har vi inte så mycket att välja på.
Idag fortsätter lyxveckan med en titt på utbudet från just italienarna: Ferrari, Lamborghini och Maserati.
Ferrari – still a red car…
På bilsalongen i Genève 2013 presenterade Ferrari sin hybrid – LaFerrari.
Då för två år sedan sa Ferraris ordförande Luca di Montezemolo: ”We chose to call this model LaFerrari because it is the maximum expression of what defines our company – excellence”. ”Excellence in terms of technological innovation, performance, visionary styling and the sheer thrill of driving. LaFerrari is the finest expression of our company’s unique, unparalleled engineering and design know-how, including that acquired in Formula 1.” [1]
LaFerrai ska bara göras i 499 exemplar, och om vi får tro statistiken har bara 4 bilar sålts [2]. LaFerrari’s eldrivsystem – HY-KERS – hybrid kinetic energy recovery system – utgörs av en elmaskin på 120 kW från Magneti Marelli tillsammans med ett Li-jonbatteri från Samsung på 66 kg och 120 celler placerat under golvet. Totalt 950 hp, eller som Top Gear säger: ’more than 40 extra ponies over the McLaren P1’, och totalt 900 Nm vridmoment finns under en kaross av kolfiber. [3]
Batteriet laddas med bromsenergi och kan ta tillvara det extra moment som ev motorn genererar.
Trots att hybridsystemet ger 10% mer prestanda och 40% lägre emissioner så förblir LaFerrari en röd bil – 330 g CO2/km.
Men trots satsningarna i och med LaFerrari verkar det inte komma några elbilar från Ferrari. Vid årets bilsalong i Genève presenterar Ferrari en uppgraderad version av sin 458 Italia – 488 GTB. En turboladdad leksak utan eldrivsystem…
Lamborghini – en stadsbil?
Visst blir man lite nyfiken när man träffar på Lamborghini-folk på batterikonferenser. Inte precis de vanligaste besökarna. Så jag passade på att fråga – och visst är det samma svar som alla andra fordonstillverkare – batteriet är nyckeln. Och ett måste om man ska tro deras strategier och tankar om framtiden:
‘We all know what we have to do. Down the road we see turbocharging and plug-in hybrids. There is no way out – assuming the legislation doesn’t change,’ sa Lamborghinis CEO Stephan Winkelmann i samband med bilsalongen i Paris i höstas. [4]
Och det var just i Paris som Lamborghini visade sin plug-inhybrid – Asterion.
En parallellhybrid med ett elektriskt drivsystem på 220 kW och ett Li-jonbatteri på 10,8 kWh [5]. Om detta är den totala batterikapaciteten eller den användbara framgår inte. Om vi jämför med Volvos V60 plug-in är den totala kapaciteten 11,2 kWh och där 8 används [6].
Elkörsträckan är 50 km, men då måste man köra lite långsammare – max 125 km/h…
Emissionsmässigt en grönare lyxbil – 98 g CO2/km. En ”stadsbil” om man ska citera Winkelmann.
Och ska vi tro batterikonferensbesökaren så är detta inte den enda elektrifierade bilen från Lamborghini – så det ska bli spännande att se vad de har i pipeline, för i Genève presenterar de Aventador SV. På presskonferensen presenterade de att tre huvudområden har varit i fokus: power-to-weight-ratio (2kg/hp för Andtador), aerodynamik och körbarhet. Men alltså inte någon extra boost mha el.
Maserati – el ingen väg framåt
Den tredje italienaren han en annan åsikt än de övriga två. Att köra på el är ”nonsens” enligt Maseratis VD Harald Wester.
“All this discussion about zero emissions is nonsense. Nobody talks about the efficiency of how the battery is charged. It varies strongly from region to region, depending on how the energy is produced, nuclear, coal and so on, but even the best is not ahead of the internal combustion engine. If we want a realistic solution to emissions then the regulators need to be more honest in how they calculate emissions. Electric cars are not the answer.” [7]
Hans siffror stämmer säker, men varför jämför han inte med CO2-utsläppen för att få fram fossilbränslet? En W2W-analys vore väl vara något även han kan läsa?…
Wester fortsätter att kommentera elfordon: “It looks like something we will have to, but the only reason to do it is to meet regulations. We don’t see it as a significant business.”
Och Maserati försöker möta upp till lagkraven genom att förbereda för en introduktion av 48V-system och så småningom en plug-in. “While the 48V approach provides a kick-in-the-butt E-boost as well as enough E-power to feed the AC and the active suspension, the Ghibli PHEV must meet a tough 70g/km CO2target”, säger Wester i samband med Detroitmässan tidigare i år [8]. Maserati Ghibli visades i Paris i höstas.
Så summa summarum är det inte så många elektriska italienare att välja på, så varför inte en svensk elektrisk lyxbil istället?
Koenigsegg vill Regera på vägarna
Vi vet att Koenigsegg kan Agera – en värsting i sin klass – som man bara gör i 25 ex. Nu vill man även Regera på vägarna. Christian von Koenigsegg säger att Regera är ”the fastet acceleating, most powerful production car ever” [9].
Regera visar nu på bilsalongen i Genève. En bil som bara ska göras i 80 ex, dock mer än 3 ggr fler än Agera. Någon bloggare ställde sig dock frågan om verkligen Regera verkligen är en produktionsbil… Därom kan de lärde tvista…
Regera är en plug-inhybrid med 50 km elkörsträcka och utrustat med Koenigseggs Direkt Drive Transmission – en parallellmonterad elmaskin på 160 kW och två bakre hjulmotorer på 180 kW styck. Till detta ett vätskekylt batterisystem (620 V, 9,27 kWh, 67 liter och 115 kg) som klarar en accelerationseffekt på 500 kW och regenerativ bromsåtervinning upp till 150 kW [10].
Men stopp, vänta! Visst finns det en helt eldriven Maserati på marknaden [11] – för endast £180… en elbil som bygger på 12V-teknologi, går i 4-6 km/h. Står att det är för åldern 2+… Undrar var den övre gränsen går? Får jag plats tro?
Referenser
[1] Official: the new Ferrari LaFerrari. Top Gear. länk
[2] Ferrari LaFerrari. länk
[3]  FERRARI’S  MOST AMBITIOUS PROJECT. länk
[4] It’s the 907bhp Lambo Asterion hybrid. länk
[5] Lamborghini’s first plug-in hybrid super sports car demonstrator debuts at Paris. länk
[6] 2014 V60 PLUG-IN HYBRID. länk
[7] Maserati Boss Says Electric Vehicles and Zero Emissions are “Nonsense”. länk
[8] Maserati Alfieri coupe coming in 2016, cabrio in 2017. länk
[9] Koenigsegg charges forward with 1,500-hp Regera hybrid hypercar [w/video]. länk
[10] Koenigsegg Regera länk.
[11] Kids 12v Maserati Sports Car Style Ride. länk