Idag fortsätter lyxbilsveckan med hur Rolls-Royce, Bentley och Aston Martin tänker om personbilar med eldrivlina.
En kort sammanfattning är:
Rolls Royce: Kanske laddhybrider. Tveksamma till start-stopp. Våra kunder är inte nöjda med batterielbilar.
Bentley: Första laddhybriden 2017. 2020 i princip i alla modeller.
Aston Martin: Visade upp en bil som är väldigt mycket koncept med hjulmotorer och li-svavelbatteri i Genevé 2015.
Det är en rolig familj av företag.
De har kunder som är lite annorlunda, som ett exempel så fick Rolls-Royce VD frågan vilka som är deras konkurrenter. Hans svar är att i vårt segmenet finns inte frågan ska jag köpa den här bilen eller en Rolls-Royce. Om de gillar båda köper de båda [1]. Det är också så att en vanlig Rolls-Royce kund äger 6-7 bilar [1].
Rolls-Royce – kanske laddhybrider
Rolls-Royce Motor Cars är helt ägt av BMW och det går bra. De sålde ca 4000 Rolls-Royce förra året [1].
Rolls-Royce säljer i ultralyxklassen.
För att få en känsla vilka Rolls-Royce vill vara numera kan ni kolla på deras reklamfilm för deras ungdomliga modell Wraith eller se deras reklamfilm ”60 par händer” för hur de bygger en Rolls-Royce. Varje bil tar 450 mantimmar att göra. De vill att vi ska tro att det är hantverk.
2011 byggde, testade och visade Rolls-Royce upp en helelektrisk bilmodell för sina kunder. Rolls-Royce ville undersöka om de rika vill ha en batterielbil. Vi skrev om den bilen i nyhetsbrevet.
Svaret blev nej [2]. Laddningstid och räckvidd är för dåliga [2].
Enligt Rolls-Royce VD så är inte deras bilar köpta för att få bra ekonomi. Det är bl a fascinationen att äga en 12-cylindrig motor som deras kunder vill ha. Han tror att Rolls-Royce är det sista bilföretaget i världen som kommer ge upp den 12-cylindriga motorn.
Det är möjligt att Rolls-Royce kommer bygga bilar med alternativa drivlinor, men det kommer troligtvis bero på krav från städer än att kunderna kommer efterfråga. Det finns flera städer i världen som funderar på att stänga av deras citykärnor för bilar med förbränningsmotorer.
Rolls-Royce funderar på svaret om en sådan policyåtgärd kommer ske. Det troligaste svaret är att de bygger laddhybrider [2]. Men de har inte ens byggt en prototyp laddhybrid [1].
Rolls-Royce är också tveksamma att ha start-stopp teknik i deras bilar [2].
Det mest radikala från Rolls-Royce ust nu är att de kommer bygga en SUV-liknande bil eftersom deras ultralyx kunder efterfrågar en modell av det slaget [4].
[1] Rolls chief confident of another record sales year. Automotive News. 2 mars 2015. länk
[2] In Conversation With Torsten Müller-Ötvös, CEO, Rolls Royce. Luxury Society. 11 dec 2014. länk
[3] Rolls-Royce’s CEO on youth appeal and a future SUV (Q&A). 14 aug 2014. länk
[4] An Open Letter from the Chairman and the Chief Executive of Rolls-Royce Motor Cars on the subject of a new Rolls-Royce. länk (pdf)
Bentley – laddhybrid SUV 2017
De visade upp en koncept laddhybrid i Kina förra året. Ni kan se presentationen här (presentationen börjar ca 3:20 in i filmen).
Laddhybridkonceptet var baserat på deras Mulsanne, som är sedan.
[5] BENTLEY INTRODUCES PLUG-IN HYBRID TECHNOLOGYSUNDAY 20 APRIL 2014.länk
[6] Bentley Reveals Its First Electric Concept Car. Business insider. 22 april 2014.länk
Aston Martin visade upp en BEV konceptbil på Genevé mässan
DBX Concept är en batterielektrisk coupe. Den ska enligt uppgift ha li-svavelbatteri och hjulmotorer.
Den är absolut inte produktionsfärdig, men ska visa hur Aston Martin kan tänka sig att deras kunder vill ha bilar i framtiden.
Den har också ett kinetic energy recovery system (KERS) [7].
Till historien ingår också att VD:n för Aston Martin numera är Andy Palmer som brukade arbeta för Nissan och han var en av Nissans stora förspråkare för LEAF.
Egen kommentarer
Rolls-Royce funderar på hur städer kommer lagstifta i framtiden. Det är de inte ensamma om.
Bentley och Rolls-Royce tänker laddhybrider först. Bentley kommer med modeller först. Ska bli intressant hur många av Bentleys kunder som väljer laddhybridvarianter. De har kunder som inte bryr sig om extra kostnader.
Aston Martins bil är väldigt mycket koncept.
[7] ASTON MARTIN DBX CONCEPT CHALLENGES CONVENTION. 3 mars 2015. Aston Martin pressrelease. länk