Idag fortsätter vi med lyxbilsvecka. Fokus är Audi. De har kommit med lite nyheter på Geneva Auto Show, som pågår för fullt.
En sammanfattning från Genevés motorshow är:
– Försäljningen i Västeuropa ökar igen.
– Många är oroliga för Ryssland både geopolitiskt, men också att försäljningen ska minska där pga. dålig ekonomi.
– Några VD:s har varit ute och sagt att det är inte bra att ge sig på dieselbilar, som t ex Paris gjort.
– Mycket små SUV:ar.
– En del laddelfordon, men inte så många.
– Sportbilar med mycket hästkrafter.
– VW Passat vann årets bil.
– En del diskussioner pågår om bilen (Apples) som kanske aldrig kommer byggas, men som säger något om vilken tid vi lever i . Vilken bransch kommer äga hjärnan i framtidens bil? Kommer det vara It- eller bilföretagen [2].
Igår innehöll nyhetsbrevet en text som beskrev lyxbilsmarknaden, samt argumenterade för att Tesla Motors delvis hade lyckats eftersom de sålt till de välbeställda.
Vi fick kommentarer på den texten, så vi tar dom först.
[1] Europe sales growth difficult amid Russia crisis -VW, Opel CEO’s. Reuters. länk
[2] RPT-Apple car rumours fuel Geneva debate about car of future. Reuters. 2 mars.länk
[3] SMALL SUVS, PRICEY SPORTS CARS TO DOMINATE GENEVA AUTO SHOW. AP.länk
[4] VW Passat named European Car of the Year. Automotive News. länk
Kommentarer om Tesla Motors
Enligt Lotta är det nog så att Tesla lever delvis på subventioner från skattebetalarna, men också på pengar från Wall Street eftersom aktiekursen är så uppblåst.
Det är också så att Tesla Motors inte har haft någon riktig konkurrent än så länge. Och om massmarknaden för elbilar slår igenom kommer Tesla Motors ha svårt att konkurrera mot de stora biljättar som t ex Toyota enligt Lotta.
Tack Lotta för din kommentar.
I min text skrev jag att Tesla Motors har lyckats. Frågan är väl vad lyckats betyder. Min definition är att de fortfarande finns kvar i jämförelse med andra företag som t ex Bright, Fisker och CODA som alla mer eller mindre gick i konkurs.
Sen måste man ge Tesla Motors beröm. De har gjort en bil som Consumer Reportsrankar som den bästa för året 2014. De har byggt 2000 laddpunkter globalt med snabbladdning. De håller på att bygga en mycket stor batterifabrik i öknen. Men det är också så att det finns risker inför framtiden. Tesla Motors beskrev ett antal risker inför framtiden i sin senaste årsredovisning. Om de kommer lyckats att bli ett stort bilföretag det får framtiden avgöra.
Magnus Johansson (Lunds Universitet) skrev också in och kommenterade.
”I samband med Tesla diskuteras ofta deras affärsmodell men jag kan tycka att man underskattar hur Teslas rötter/kopplingar till IT-sektorn har gjort att de förstått behovet av att ta kontroll över de nätverkseffekter som är involverade, dvs kopplingen mellan infrastrukturetablering och unit sales.
De etablerade bilföretagen gör begränsade försök att kontrollera och stimulera infrastrukturens utveckling. Samtidigt agerar tex energiföretagen som erbjuder laddning inte i linje med logikerna i nätverksbaserade affärsmodeller (se diskussionen om Fortums och Vattenfalls prissättning av snabbladdning nyligen), delvis pga att ingen av dessa spelare tar kontroll över båda sidor av marknaden, eller samverkar i den utsträckning som behövs.”
Magnus har tillsammans med sin kollega skrivet en artikel i ämnet [5].
Tack Magnus för din kommentar.
[5] Magnus Johansson, Sinan Deniz. Ecosystem Changes in the Automotive Industry: Electric Vehicles and the Increased Importance of Network Business Models. European Electric Vehicle Congress Brussels, Belgium, 3rd – 5th December 2014
Audi – Genevé, lyx och laddbarhet
Audi planerar för att gå om BMW i premiumtoppen.
En del av planerna handlar om laddelbilar i rätt prisklass.
Inför och på Genevemässan har de presenterat en del laddelbilsnyheter.
De är:
– R8 kommer också finnas att köpa som batteriebil från och med i år [1,3,5]. R8 e-tron ska ha prestanda och lång elräckvidd (ca 450 km enligt Audi). De kommer enbart tillverkas “upon customer request” [10].
– Audi Q7 e-tron är en laddhybrid med dieseldrift [7,11,12]. En video som beskriver drivlinan finns här. Laddhybridversion kommer finnas att köpa i Tyskland under våren 2016.
– De visade också upp en konceptbil som är en laddhybrid nämligen Audi prologue Avant.
De tekniska specifikationer finns i texterna [6,7].
Analytiker ansåg att R8 e-tron är
– ”It’s a symbol for the brand” that will help burnish the image of other vehicles ”.
– ”Audi’s green efforts have been overshadowed by Tesla Motors Inc.’s rise and BMW AG’s i3 urban compact and i8 plug-in hybrid sports car. That didn’t sit well with an automaker that associates itself with cutting-edge technology, prompting development chief Ulrich Hackenberg last year to restart the battery-powered R8 e-tron project his predecessor had canned.” [10].
Egen kommentar
Bakgrunden är att Audi har varit lite fram och tillbaka om R8 e-tron. De la ner projektet ett tag för att sedan starta upp det igen.
R8 är en tvåsitsig bil och är väl egentligen en konkurrent till Roadstern och inte till Tesla Model S, men det är väl någon sorts inriktning att Audi kan tänka sig att göra batterielbilar med prestanda med lång elräckvidd [10].
Audi säljer några tusentals R8 per år, så en gissning är väl att det bara max blir några hundra R8 per år som är batterielektriska de närmsta åren.
Referenser
[6] Audi presents the new R8: The sporty spearhead just got even sharper. Audi Pressrelease. länk
[7] Great class, minimal emissions – the new Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro. Audi Pressrelease. länk
[8] Meet Tesla’s sexy new challenger — the electric Audi R8 e-tron supercar. Businessinsider. 2 mars 2015. länk
[9] New Audi R8 e-tron EV almost ready for sale. Ecomoneto. 2 mars 2015. länk
[10] Audi Takes on BMW, Tesla With Revival of Electric R8 Sports Car. Bloomberg.länk
[11] Audi Q7 e-tron diesel-electric hybrid promises 166mpg. Auto Express. länk
[12] Audi introduces Q7 e-tron quattro diesel PHEV SUV at Geneva; 138 mpg US. Green Car Congress. länk