Arkiv / Fordon

Tema lyxbilar samt kommentarer om arbetsmaskiner

Creative commons license

Lyx kan driva teknikutveckling. Idag är dag ett i vår temavecka om dyra bilar.
Men först några kommentarer om artiklarna om arbetsmaskiner från förra veckan.

Kommentarer om gruvmaskiner

Förra veckan skrev vi om eldrivna gruvmaskiner under jord.
Per Sunnergren (Lindholmen Science Park) skrev in och tipsade om att Vinnova finansierar en nationell testbädd för utveckling av teknik för energieffektiv gruvbrytning.
Anders Bylund (Siemens) tipsade om Siemens gruvfordon ovan jord som har kontinuerlig elöverföring (elväg).
1. Siemens profiles SMART Trolley Assist at SME 2015. 16 feb 2015. länk
2. Truck Trolley System. Siemens. 2014  länk (pdf)
3. BAUMA 2013 Trolley Truck. länk (pdf)
Tack Anders och Per för era tips.

Kommentar arbetsmaskiner och förnyelsebara bränslen

Förra veckan skrev vi om arbetsmaskiner t ex hur mycket bränsle de använder i Sverige.
En betraktelse var att ” Arbetsmaskiner använder i princip bara diesel som bränsle. Observera att eftersom arbetsmaskiner inte ingår i transportsektorn så finns det inget krav på dieseln som används i arbetsmaskiner ska ha låginblandning av förnyelsebart bränsle.”
Per Erik Österlund (Miljöförvaltningen, Miljöbilar i Stockholm) skrev in och kommenterade.
”I våra rapporter sammanställd av SWECO så är innehållet av förnyelsebara komponenter i leveranserna från oljebolagen i Stockholms län på 17,1 % och enligt energimyndigheten 9,5 % för landet.
Det innebär att även entreprenadsektorn får detta vid både direktleverans (bulk) och vid stationstankning.
Det innebär att det är inte fullt så illa som man tror. Vad som är värre är att det finns inga, eller väldigt få alternativ för den här målgruppen att investera i maskiner som tex. går på metangas, eller certifierade för Bio diesel (EN 14214).”
Siffrorna är från 2013 och antagligen så är andelen förnyelsebart ännu högre för 2014 enligt Per Erik.
Tack Per Erik för din kommentar.

Försäljningen av lyxbilar ökar samt det är en del av Tesla Motors framgång

Det går bra för bilföretagen som gör riktigt dyra bilar. Det finns många rika och de blir fler. I slutet av 2014 fanns det 211 000 personer i världen som hade en förmögenhet på 30 miljoner USD eller mer [2]. Det är en ökning med 13% av antal personer med den typen av rikedom sen 2011 [2].
Nyregistreringen från de sju största ultra-premium bilmärkena har ökat med 154% de senaste fem åren. Det kan jämföras med den globala nyregistreringen av bilar som ökat med 30% [2].
Bentley, Lamborghini, Rolls-Royce och Maserati slog alla sina försäljningsrekord 2014 [1].
Bilmärkena som säljer riktigt dyra bilar är viktiga för bilföretagen som äger dem. Ferrari and Maserati säljer endast 1% av alla bilar som Fiat koncernen gör, men Ferrari and Maserati stod för 21% av FIAT:s vinst [1].
Tesla Motors säljer Tesla Model S, som är en sorts premiumbil. Det har aktivt varit en strategival från Tesla att börja sälja till de välbeställda först.
Och det är en av faktorerna som gör att Tesla Motors har lyckats.
En som håller med är Peter Thiel som har gjort en analys om varför Tesla har lyckats i en läsvärd artikel [3]. Thiel är intressant för han var grundare av PayPal tillsammans med Musk en gång i tiden. Thiel är också en legendarisk affärsman i Silicon Valley.
Thiel tror att Teslas succé beror på:
1. Bra val av teknologi.
2. Bra timing. De fick ett lån från DOE i princip rätt tidpunkt. DOE kommer inte ge sådana lån igen.
3. Rätt marknadsnisch. ”Tesla started with a tiny submarket that it could dominate: the market for high-end electric sports cars.” 
4. Rätt VD. Bra kombination av försäljare och teknikkunnig.
5. Stort fokus på distribution.
6. Satsning på att bygga upp förtroende.
Tesla säljer bra i den dyra större bilklassen i USA. Det är endast Mercedes-Benz S-Class som har blivit såld i fler ex än Tesla Model S under 2014 [4].
Mercedes-Benz S-Class såldes i ca 25 000 ex 2014 i USA.
Model S såldes i ca 18 500 ex.
Tredje bäst var BMW 7-serien med ca 10 000 sålda.
Tesla Motors har varit ganska ensamma om att sälja dyra bilar med eldrivlina till de välbeställda. i8 är också gjord för den gruppen.
Men nu tittar fler bilföretag på att sälja personbilar med eldrivlina i den klassen. Den här veckan ska vi undersöka vad några av dem gör.
Referenser
[1] Bentley, Maserati among biggest winners in fast-growing nicheUltraluxury brands on course for 38% global sales rise in the next 5 years. Automotive News. 2 mars 2015. länk
[2] Hyper-luxury cars are selling faster than normal ones. Detroit News. 1 mars 2015. länk
[3] Why Tesla Has Been So Successful When Other Clean Energy Companies Have Failed. The Street. 2014. länk
[4] Luxury Cars Comparison — Top Sellers In 2014 (USA). 22 feb 2015. länk
[5] Why EVs Are AND Aren’t Luxury Cars. RMI. 26 feb 2015. länk