BMW del 2 – laddhybridplaner

Creative commons license

Igår handlade nyhetsbrevet om BMW:s försäljning av i-modellerna 2014, deras reklamfilm för superbowl samt att BMW tillsammans med VW finansierar CCS snabbladdare i USA.
Idag så tittar vi i BMW:s planer för laddhybrider i deras vanliga modeller.

BMW:s planer för laddhybrider

BMW är det största premiummärket [2]. Innan analysen av deras planer för laddhybrider så lite allmänt om läget för BMW.
Allmänna trender BMW
2014 sålde BMW-gruppen 2,14 miljoner fordon. Försäljningen ökade med 7% 2014 [2]. BMW hade i sin strategiska plan från 2007 målet att de skulle sälja 2 miljoner fordon 2020. De har nått det målet redan. De går också bra med vinst. BMW har de senaste åren haft en vinstmarginal på omkring 10-12% [2]. Automotive world tror att BMW kommer sälja ca 2,7 miljoner fordon 2019 [2].  De sålde 1,2 miljoner fordon 1997.
BMW har ökat sin produktportfölj med mindre bilmodeller de senaste åren. Mini kom 2001, 1-serien 2004 samt X1 2009 och X4 2014.
Försäljningen av modeller av märket BMW är uppdelat på:
3-serien ca 480 000 st
5- serien 370 000 st
4-serien  120 000 st
X5           150 000 st
Försäljning för märket Mini är ungefär 300 000 per år 2014.
Som många av de andra premium-märken är Kina viktigt. 21% av BMW:s försäljning var i Kina 2014. Det kan jämföras med 9% 2009. BMW gruppen sålde ca 910 000 bilar i Europa 2014. De är ca 43% av deras försäljning.
BMW utökar sin produktionskapacitet på befintliga anläggningar, men de har också byggt en ny anläggning i Brasilien som började producera 3-serien 2014.
BMW gjorde en ganska radikal ändring när de lanserade en bil med framhjulsdrift 2014. De har sagt att de ska lansera 6 modeller med framhjulsdrift.
Sen har de givetvis också lanserat i-serien. Vi har skrivit om hur beslutet av i-modellerna togs i nyhetsbrevet här. BMW har pratat om att de har målet 100 000 i-modeller 2020 [2]. Som vi skrev igår sålde de ca 18 000 i-modeller förra året.  En radikal del av i-modellerna är BMW:s satsning på kolfiber. BMW har investerat i kolfiberanläggningar.
BMW har också pratat om att de ska lansera en bränslecellsmodell i i-serien. Modellen ska komma 2016/2017. Det är ett rykte och inte helt klart [3].
BMW har ett samarbete med Toyota. Inom samarbetet ska de bl a arbeta med bränsleceller. Vi har skrivit om det samarbetet här. Samarbetet blev känt 2011, men 2013 berättade de mer detaljer. De ska b la ta fram en ta fram en bränslecellsbilsystem, som inte bara inkluderar bränslecellssystemet utan också vätgastankar, elmaskin och batteri. Hela systemet planeras vara klart 2020.
Planer för laddhybrider
Autocar har skrivit en längre artikel om BMW:s planer för laddhybridvarianter av deras vanliga modeller [1]. Den är läsvärd.
BMW har planer på att alla deras modeller från 3-serien och uppåt ska kunna vara laddhybrider.
Skälet är huvudsakligen EU:s g CO2/km lagstiftning som finns och som kommer att komma.
För att det ska vara möjligt med laddhybrider i 3-serien och uppåt så måste BMW få ner vikten. De kommer ha mer aluminium, kompositer och lättviktsstål. Strategin med lättvikt är liknade som den som Audi arbetar med.
De riktiga radikala ändringarna av fordonsmaterial kommer inte BMW ha sin 3-serie förrän 2018.
BMW håller också på att ändra sin hybridstrategi. Den kommer mer likna den som finns i Volt dvs den blir mer som en seriehybrid. Det innebär att de flesta av BMW:s laddhybrider kommer vara fyrhjulsdrivna.
Hybridsystemet kommer innehålla två elmaskiner. En kommer sitta vid bakaxeln och en precis vid förbränningsmotorn.
Förbränningsmotorn kommer huvudsakligen användas för att genera ström och kommer inte användas mycket för att driva bilen.
Eftersom arbetssituationen förändras mycket för förbränningsmotorn kan den omdesignas och förenklas.
En del av att laddhybriden kan sjunka i kostnad beror på att förbränningsmotorn kan bli billigare i den här typen av konstruktion. Avgasreningen blir också billigare.
Den första bilen som kommer visa upp delar av BMW:s planer för laddhybrider kommer komma i 2016 BMW 3.
Det verkar som BMW satsar på ett batteri med kapaciteten ca 7,6 kWh i den 3-serien som kommer 2016.
En uppskattning är att den nya materialdesignen kan sänka vikten med ca 100 kg i strukturmaterial.
En fördel för BMW är att drivlinan är enklare att skala upp och ner för olika prestanda. Det innebär att själva grunddesignen kan användas i storleksklasser från 3-serien upp till Rolls-Royce Phantom. Det finns goda möjligheter att tjäna mycket pengar i R&D på den möjligheten.
Egen kommentar
Artikeln i AutoCar är lite svår att tolka, så jag kan ha missuppfattat något.
Men att BMW kommer ha laddhybrider i alla sina modeller ovanför 3-serien är troligt.
Samt att de har planerat länge för att kunna ändra materialkonstruktionen känns också troligt.
Vi får väl se 2016 BMW 3 serien snart. Det kommer vara en intressant bil.
Källor
[1]  Future BMW 3-series to lead EV revolution BMW has embarked on a radical engineering overhaul which will result in a reinvented 3-series launching in 2022. Autocar. 5 jan 2015. länk
[2] BMW Group model plans production outlook to 2019. Automotive World. Bakom betalvägg. länk
[3] BMW plans new hydrogen-fuelled i5. AutoCar. länk