Förhandsinfo om Chevrolet Volt Gen-2

Creative commons license

GM har nyligen berättat lite om deras uppdaterade version av Volt, som de nu kallar Volt Gen-2.
Volt gen-2 blir uppvisad ordentligt på North American International Auto Show i januari sen kommer den börja säljas sommaren 2015.
Samt mer tekniska detaljer om bilen kommer bli presenterade i minst fem artiklar på 2015 SAE Hybrid & Electric Vehicle Symposium i februari.

GM:s val vid uppdatering av Volt

Det finns 69 000 av laddhybridbilen Chevy Volt på vägarna idag [1]. GM har lyssnat av vad deras kunder vill ha. Svaret är längre räckvidd (främst elräckvidd), bättre energieffektivitet samt mer acceleration [2].
Huvudönskemålet, från deras köpare av Volt generation 1, var mer körglädje, enligt Larry Nitz som är GM’s Executive Director, Transmission and Electrification [5].
GM har uppgraderat Volt i tre nyckelområde. Det är batteripacket, bensinmotorn och eldrivlinan. Det ska ge funktionsförbättringar.
Funktionsförbättringar för den nya Volt [2,6]
* 20% bättre acceleration vid lägre hastigheter
* Mer kraftfull och mjuk körning med en 1,5 liters bensinmotorn
* Lättare bil
* Samt längre elräckvidd. De säger en total räckvidd på 611 km med en kombination av el- och bensindrift [2].
Batteriförbättringar
Nya Volt har en något modifierad batterikemi i cellerna. GM har utvecklat den tillsammans med LG Chem [3]. Energidensiteten per volym är 20% bättre [2].
Antal celler minskar från 288 till 192 . Packvikten minskar med 13,6 kg [2].
CNN har en film här som visar insidan på GM:s batterilab (ca 4 min).
Eldrivlinan
Drivenheten med b la två elmaskiner kommer vara ca 5-12% effektivare  samt väga 45 kg mindre [3]. Minskningen av vikten för enbart elmaskinerna är 15 kg [2]. Elmaskiner kommer ha 4% mer toppeffekt samt toppenergieffektiviteen kommer öka med 2% [3].
The Traction Power Inverter Module (TPIM) har blivit bättre intregrerad direkt i drivlinan för att minska vikt och volym [2,3].
De har också fokuserat på att minska mängden sällsynta jordartsmetaller i elmaskinerna. Gen-2 motor B har minskat sin mängd sällsynta jordartsmetaller från 282 g till 40 g. Motor A har inga sällsynta jordartsmetaller [2].
GM har också minskat antal kopplingar till två från tre.
Ny bensinmotor
De kommer använda en 1.5L 4-cylindrig bensinmotor, som har ett ”direct injection fuel system, high-compression ratio of 12.5:1, cooled exhaust gas recirculation and a variable displacement oil pump”.
Egen kommentar
GM är lite otydliga med exakt siffror. Vi får nog vänta till NAIAS för mer detaljer.
GM har inte visat designen på nya Volt. Det blir spännande att se.
Det är intressant att Nitz har titeln Executive Director, Transmission and Electrification [4].
Priset är väl det mest intressanta. Den kommer nog på NAIAS. Frågan är väl om GM använder teknikförbättringarna mest för mer prestanda eller lägre pris. Jag tolkar pressreleasen som de gärna vill öka prestandan.
Läs gärna artikel [2] för mer tekniska detaljer.
Referenser
[1] Next-Generation Chevrolet Volt Features All-New Voltec Propulsion System for More Efficiency Debuting in 2015, new model will have increased EV range. GM pressrelease. 28 okt 2014. länk
[2] GM unveils more efficient 2016 Volt powertrain. SAE Automotive Engineering Magazine. länk
[3] First look at all-new Voltec propulsion system for 2G Volt; “the only thing in common is a shipping cap”. Green Car Congress. 29 okt 2014. länk
[4]  GM’s Nitz gets new dual role of EV and Transmission Engineering director. Automotive Engineering Magazine. 5 mars 2014. länk
[5] GM’s new Volt to be faster, more efficient. CNN. 28 okt 2014. länk.
[6] GM gets 2nd chance with Volt Goals: More range, more fun, no baggage. Automotive News. länk